Gallring

Vilken hand sågar du dig i?

26 inlägg 10001 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Göt  
#381841 Fick lära mig när jag tog motorsågskörkortet att man skall plocka ris med höger hand, har alltid själv använt den vänstra. Kastskydd på när man släpper sågen med en hand är väl en bra ide.

Har en blus med bröstfickor där jag har telefon och första förband

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

åberg  
#381847
Göt skrev:Har en blus med bröstfickor där jag har telefon och första förband


Har en jacka med bröstfickor där jag har telefon och första förband.

Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

svampbob  
#387739 Jag förstår inte riktigt det här med att släppa sågen och plocka ris med ena handen. Jag har upptäckt att sågkedjan är risets värsta fiende så vågar sig ett ris på att lägga sig dumt så brukar det få smaka på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

JensSkoog  
#387745
Göt skrev:Fick lära mig när jag tog motorsågskörkortet att man skall plocka ris med höger hand, har alltid själv använt den vänstra. Kastskydd på när man släpper sågen med en hand är väl en bra ide.


Exakt vad jag fick lära i 1979 på sågkurs genom en vinter - sågskydd
på, och höger hand i plockandet :wink:

Men instruktören var klockren på att om det var mera ris än vad du nådde
där du stod, så skulle sågen stellas på marken med kastskydd på och så
fick båda händer användas.

Annars gör jag nu allt mera som "svampbob" förespråkar - riset får smaka
sågkedjan. Med den lätta MS200 kostar det inte mycket kraft.

Men tilbaka till trådfrågan. Jag har väl skadat vänstehanden ett antal gångar med
bågsåg, kniv, yxa och li, men aldrig med motorsåg. Men jag har satt sågen i vänsterlåret
en gång, och en gång sågade jag mig bakom vänsterknäet :mrgreen:

Har nu alltid två mobilar på mig. En i vänsterbröstfickan och en i höger byxficka :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

machonisti  
#387771
svampbob skrev:Jag förstår inte riktigt det här med att släppa sågen och plocka ris med ena handen. Jag har upptäckt att sågkedjan är risets värsta fiende så vågar sig ett ris på att lägga sig dumt så brukar det få smaka på kedjan.

Det stämmer men ibland lägger sig en gran rätt över en massa virke. Då brukar jag måtta upp biten såga av och dra bort biten med riset på.
Bara i undantag plockar jag ris men då det händer är det högerhanden som släpper, har jag märkt.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

hugo  
#396700 Ett litet tips bara till alla som använder motorsåg.jag sågade av mig armen nu i våras och det som behövdes mest var varken första förband eller telefon utan något att strypa blodflödet med det var jätte svårt att få det att sluta pumpa ut blod så min rekommendation är ett grovt bunt band i höger och vänster ficka

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Blivande snickare  
#396701 Sågade AV dig armen?!
Hur lyckades du med det? :surp:

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Hema  
#396705 Usch, det där lät inget vidare. Gott att du klararde dig med livet i behåll.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilken hand sågar du dig i?

Blivande snickare  
#396707
Hema skrev:Usch, det där lät inget vidare. Gott att du klararde dig med livet i behåll.

Håller såklart med, vilken tur att du klarade livhanken å var så pass driftig som du verkar ha varit!

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

JPW  
#396715 Det där är ju värsta tänkbara mardrömmen! Tusan så galet hemskt!!

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

eqlazer  
#396740
hugo skrev:Ett litet tips bara till alla som använder motorsåg.jag sågade av mig armen nu i våras och det som behövdes mest var varken första förband eller telefon utan något att strypa blodflödet med det var jätte svårt att få det att sluta pumpa ut blod så min rekommendation är ett grovt bunt band i höger och vänster ficka

Låter fruktansvärt och bra tips. Inte för att vara okänslig, men kan du berätta mer om hur det gick till?
För vi kan alla försöka lära oss av andras misstag och upplevelser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).