Gallring

Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktorn+

15 inlägg 12704 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktorn+

skogslaban  
#396581 Hej Jag letar efter en gallringsprocessor för min gallring. Var på HLB:s skogsdag i Markaryd och kollade in NIAB och Hypro. Slog mig att det blir ett väldigt tungt ekipage när processorn hänger i trepunkten, är det inte bättre att sätta processorn på huggarvagnen för att få ett lägre marktryck. Fördelen är också att kunna använda befintlig vinsch och kran, som t ex BJM SkogsOlle 40V. Kom gärna med synpunkter



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

JohannesG  
#396586 Finns för och nackdelar med båda typerna. Blir smidigare att ha den på traktorn, samt att man inte binder upp kärran. Smidigaste är att ha processorn på en traktor ock kärran på en annan. Själv har jag inget problem med att traktorn blir baktung, men det beror ju till stor del på att jag kör med MB trac som har största vikten fram. Jag tycker egentligen att det borde finnas ännu större och kraftigare traktorprocessorer för trepunkten, lyftkraften finns ju där.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

Vardon  
#396591 Du har även Hypro 755 HB, Hjulburen.

http://www.hypro.se/?p=pr755hb&pv=p

Dock kostar den 499 000 enligt prislistan. Är inte ointresserad av den, dock är det lite mycket pengar.

Jag är lite inne på en vagnburen sak, främst för att traktorn är liten.

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

Chuck Norris  
#396606 Ska man dessutom ha en någorlunda vettig traktor+en skogsvagn så landar man ju runt 1;5 milj för ett sådant ekipage. Tror nog det är omöjligt att räkna hem, större delen blir på nöjeskontot.

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

skogslaban  
#396610 Mina marker är kuperade med många sura partier, vill inte släppa in en gallringsskördare. När det gäller ekonomin så är det svårt att räkna hem något idag. Köpte min Valmet 505 begagnad med en ny Weimerkärra 10t 1999 för 200 000:- , alla sa att det går aldrig att räkna hem men jag ångrar inte en sekund på köpet. Ny Skogs Olle med hydraulpaket kostar runt 230 00:-, ska gå ganska lätt att lyfta av när man vill skota virke. Har tittat lite på Kranmans nya självgående processor men det blir samma pengar men lägre kapacitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

ÅsaNisse  
#396628 Det blir så klumpigt att manöverera i gallringen med både traktor och kärra. Jag kör med en Valmet Twintrack och en Patu lf40. Innebär att jag åker baklänges och jobbar mig igenom beståndet. Idealet hade varit en midjestyrd traktor också.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

hayabusa 08  
#396657 En tanke som slog mig, men om man andvänder vagnens kran för att mata processorn på vagnen då blir det väl nödvändigt med många små förflyttningar med traktorn?
Jag menar, man sticker in kranen i beståndet och drar till sig ett träd, då hamnar ju rotänden rakt mot kranfoten och man blir tvungen att köra fram traktorn för att få in trädet i processorn?
Nu har jag inte en processor själv så jag tänker kanske fel??

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396660 Kör med me twintrac och kranspetshängd Arbro stegmatare och javisst ibland kan man behöva flytta sig vid instick så

Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

Vardon  
#396662
ÅsaNisse skrev:Det blir så klumpigt att manöverera i gallringen med både traktor och kärra. Jag kör med en Valmet Twintrack och en Patu lf40. Innebär att jag åker baklänges och jobbar mig igenom beståndet. Idealet hade varit en midjestyrd traktor också.


Förlåt en okunnig som frågar, men ska du ändå inte köra samma väg med vagnen för att lasta sen? Eller är det små förflyttningar för att processorna ska gå smidigt som blir för jobbig med vagn?

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396680 Jag har en Patu 40 monterad på skogskärran. Jag har bara kört en säsong men jag tycker att det funkade bra.
Att det blev vagnsmontage var för att det kändes enklare att montera på/av stegmataren på kärran än att ta loss kranen från kärran och ha den i trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

Dojjan  
#396693 Har kört en Patu LF40 en tid på vagn och är inte nöjd. Försökte lägga upp jobbet att jag fällde träden på förmiddagen för att köra stegmataren på eftermiddagen I gallring måste man köra mycket fram och tillbaka för att kunna få in träden i aggregatet på vagnen. Sträcker jag in kranen för att dra fram ett träd så sitter aggregatet 3 meter bakom kranen och då måste man som regel flytta fram. Det blir väldigt lätt skador på kvarstående träd. Ett annat argument är när det lutar. Att köra i kuperad terräng och föröka lägga in träd som ibland är fastfrusna uppför med kranen där vridmotorn får göra hela jobbet fungerade inte bra för mig. Inte för att kranen är svag utan att man håller hela tiden på och tippar vagnen när det tar emot.
Jag lutar åt en Hypro om jag får råd... Eftersom jag ändå får manuell fälla så kan jag lika gärna vinscha trädet till en skördare på traktorn tänker jag. Hypron kräver inte mer än 60 hk enligt uppgift och det borde funka på min Case JX60 Dessutom hamnar virket utanför stickvägen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

snurra  
#405278 Har en Kesla 40 lf på kärran, funkar jättebra, varmt och skönt i inne i traktorn, mest timmerskog, [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

Huggar Herman  
#408214 Jag var och tittade på BJM's vagnsmonterade aggregat på byns årliga marknad.
Det såg ju rejält och välbyggt ut, men den stora frågan är ju om man vågar köpa något från en liten firma som i stort sett består av två äldre herrar.
Kommer det att vara möjligt att få support och reservdelar om fem år om så skulle behövas?
Någon här som har erfarenhet av BJM's produkter och hur kvalité och funktion är?

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

skogslaban  
#422011 Det var jag som startade tråden, vill tala om hur långt jag har kommit. Har hittat en BJM banddrivna bärare i närheten som jag får låna. Det vekar vara en bra maskin för mina behov, fördel att den är radiostyrd. Har bara kört den några timmar hittills, så är fortfarande nybörjare. Har förnärvarande influensa men hoppas komma på benen om några dagar. Då ska jag ta några bilder för att visa hur det ser ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor på huggarvagn istället för på traktor

skogslaban  
#422846 Här kommer bilderna från dagens körning med BJM gallringsprocessor

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).