Bioenergi

Preem Evolution Diesel - HVO?

13 inlägg 17037 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Preem Evolution Diesel - HVO?

Fredrik Reuter  
#393346 HVO diesel är riktigt hett just nu, det kommer nyheter varje vecka känns det som och troligtvis så är detta en riktigt god nyhet för att få ner användningen av fossilt bränsle.

I dagarna släppte ju också Preem en reklamfilm som fått en del uppståendelse, en stuntförare som hoppar med talloljediesel i tanken - mitt bland tallar.

Reklamen:



HVO Diesel har vi ju redan annars diskuterat ganska flitigt. Det var också i denna tråd som, jag tror det vara @surabaron , som det kom upp att HVO inte enbart kan vara diesel från slaktavfall utan också ex tallolja kan hydreras till fossilfritt bränsle i raffinaderierna.

Talloljan är ju som bekant en restprodukt från papperstillverkningen (kåda blir till svartlut där tallolja kan fällas ur) och tydligen är det Sveaskog och Södra som levererar detta till SunPine i Piteå.

Detta har vi också redan skrivit om, ex i tråden Tallolja ger biodiesel

Men jag funderade på om vi kunde grotta ner oss i detta med HVO diesel, det verkar ju som att ex Nestes HVO diesel från slaktavfall innehåller 100% fossilfri råvara. Preem däremot skriver att deras Evolution Diesel innehåller 50% "förnybar råvara".

Är resterande del "vanlig" diesel, eller är det slaktavfall, eller är det RME, eller är det ... ?

Någon som har koll och kan reda ut i detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Surabaron  
#393376 Alltså Preems sk Evolutiondiesel innehåller lika delar dvs 50% fossil olja dvs vanlig diesel och 45% HVO olja producerad på tallolja samt 5% RME dvs rapsmetylester. Dock säljer Preem / Såifa också 100% HVO diesel på knappt 10 talet ställen i Sverige. Vidare ska man inte glömma bort att de flesta oljebolag, stora som små, säljer också ren dvs 100% HVO diesel runt om i hela Sverige. Googla på HVO diesel så finner ni lättast den bensinmack som ligger närmast just din ort.

Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Fredrik Reuter  
#393380 Tack!
Men blir det inte lite smått rörigt om nu Preem kallar Evolution för HVO och man är sugen på att testa 100% fossilfritt och tror att all HVO är just det?
Eller tänker jag fel här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Surabaron  
#393388 Som sagt Preem Evolution består till 50% av fossil fri del bla HVO men om man vill köra 100% fossilfritt är det 100% HVO diesel du ska leta efter som finns lite här och var att köpa. 100% HVO är ännu inte certifierad för personbilar utan bara för alla lastbilar, traktorer, lastmaskiner, bussar etc dock blir 100% HVO godkänd för personbilsdieslar under 2016.

Man kan såklart redan idag ändå köra sin personbil på ren HVO vilket vi gjort i över ett år med perfekt resultat!

Avatar Fallback

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Vilsten  
#393401
Surabaron skrev:dock blir 100% HVO godkänd för personbilsdieslar under 2016

Intressant, var har du hittat denna informationen?

Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Surabaron  
#393403 Dels arbetar jag professionellt med miljöfrågor och dels har jag talat med med de stora oljebolagens ansvariga för bränsle och certifiering. De säger att alla dieselmotorer kan redan idag köras på ren HVO trots att biltillverkarna ännu ej har hunnit certifiera sina bilar för det. Det är mycket formalia som ska till innan pappersexercisen är klar vilket tar månader eller i vissa fall år beroende hur just ditt bilmärke prioriterar bränslecertifieringsfrågan men som sagt alla dieselmotorer kan ändå köras på ren HVO. Vi kör våra personbilar på ren HVO sedan ett drygt år tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396493 Preems Evolution plus blir svanen-märkt http://www.dn.se/motor/talloljediesel-svanenmarks/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Hema  
#396594 Någon som har någon koll på ev. prisskillnad?

Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Surabaron  
#396601 Blir absolut samma pris som den vanliga dieseln.

Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Fredrik Reuter  
#396604 Hej,
Spännande att Svanenmärkningen valt att märka en produkt som bara till hälften är fossilfri.
Ett steg i rätt riktning kanske men eftersom det verkar finnas 100% HVO, även utan palmolja osv, så borde kanske denna vara märkt redan?
Preem verkar äga Såifa som jag kontaktade första gången för tråden om HVO Diesel. Såifa i Karlstad sade när jag pratade med dem att de har 100% HVO, mest från slaktavfall och produkten kommer från Neste i Finland.
Nu var detta ett halvår sedan så mycket kan ha hänt, får nog kolla vidare lite på detta...

   TS
Avatar Fallback

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Carlfritidshuggare  
#396605 Jag kör mycket på Evolution diesel men lärde mig först i och med Svanen-märkningen att det också var slaktavfall som användes.

Jag undrar till hur mycket diesel det biologiska räcker? Och sedan är ju en ganska uttjatad men ändå inte alltid självklar reflektion att vi behöver närliggande jord- och skogsbruk för att inte flytta våra problem. Palmolja är ju en erkänt problematisk produkt såvitt jag förstår.

Vill också minnas att jag läst att Preem jobbar med inblandning av biobränsle i bensin. Rätt eller fel?

Avatar Fallback

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

eqlazer  
#396633 Hmm, så om dieseldrivna bussar tankas med HVO så utestängs veganer från kollektivtrafiken? :)

Användarvisningsbild

Re: Preem Evolution Diesel - HVO?

Göran Nyberg  
#558003 Svanenmärkning är faktiskt inte någon garanti för miljövänlighet. Den innebär framförallt att tillverkaren förbundit sig att målmedvetet arbeta för att successivt göra sin produkt så miljövänlig som möjligt.
Jag har precis köpt en dieseldriven personbil och vill köra den på HVO, men det verkar vara ont om mackar som HVO 100 för personbilar.
Är det någon som känner till hur det är med den saken i Uddevalla och ner mot Göteborg?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).