ATV och UTV i skogen

Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

18 inlägg 17143 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

DrW  
#393012 Står i begrepp att köpa en tratorregistrerad ATV. Med största sannolikhet en traktor A.
Vad gäller då?
Som jag förstått det så är traktor A fortsatt undantagen från hjälmtvång och besiktning vilket inte B är. Besiktning av B skulle komma någon gång 2018?
Några andra skillnader förutom hastigheten på väg?
För mig oklart vad som gäller vid släp på allmän väg. Hur bred? Hur tung? Hur lång?
Skyltning. Måste LGF skylt finnas på fordon och eller släp?
Försökt läsa på berörda myndigheters hemsidor och hos leverantörer men får inte ihop bilden. Kommer att köra rätt mycket genom tätbebyggt område så vill gärna göra rätt. Kan jag tex köra en timmerkärra genom samhället lagligt? Med last?
Många frågor blir det....



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

jannee  
#393034 Ring och be att få prata med en trafikpolis, om det nu är möjligt. Det är till syvende och sist en sådan som bedömer om du är olaglig eller ej.

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

Hema  
#393090 Ska bli intressant attt följa denna tråd. Om inte det går att få fatt i en trafikpolis, kanske transportstyrelsen kan vara lämpliga? Som ett litet Yamaha-fan (men skulle gärna vilja testa en Suzuki), så är jag osäker på vilken traktorreggning de erbjuder.

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396139 https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Om du ska köra traktor a eller b med tillkopplade släp i yrkesmässig godstrafik krävs behörigheten C eller CE (enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen).


Så om man kör ett vedlass till grannen så kommer det att räknas som yrkesmässigt?

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

tallen100  
#396144 Byrokraterna ligger inte på latsidan :roll:

Användarvisningsbild

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

DavidS  
#396165
T24X4 skrev:https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

Om du ska köra traktor a eller b med tillkopplade släp i yrkesmässig godstrafik krävs behörigheten C eller CE (enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen).


Så om man kör ett vedlass till grannen så kommer det att räknas som yrkesmässigt?


Nej, för att det ska räknas som yrkesmässig trafik så ska huvudsysslan vara transporten, och att du tar betalt.

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

mrvimek  
#396182 Kollade me polaris och de har kommit traktor A och B nu men deras 1000 kubik som man kan få som traktor B och få göra 60 då

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396222
DavidS skrev:
T24X4 skrev:https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

Om du ska köra traktor a eller b med tillkopplade släp i yrkesmässig godstrafik krävs behörigheten C eller CE (enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen).


Så om man kör ett vedlass till grannen så kommer det att räknas som yrkesmässigt?


Nej, för att det ska räknas som yrkesmässig trafik så ska huvudsysslan vara transporten, och att du tar betalt.


Men blir det inte huvudsyssla när man kör hem vedlasset från skogen och att men sen tar betalt för det? Det är ju huvudsysslan den gången. Man utför inga andra tjänster utan enbart att köra ved till just den grannen. Sen kanske man använder den till annat för eget bruk eller sjösätta systerns båt utan betalning. Svenska politiker måste vara världsmästare på att komma med luddiga lagar.

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

jannee  
#396225 Yrkesmässing utövning innebär att du HUVUDSAKLIGEN kör främmande gods mot betalning.
Eget gods räknas INTE in som yrkesmässig transport.
Du kan exempelvis transportera runt DIN grävmaskin på DIN trailer för olika uppdrag över hela Sverige, ändå inte yrkesmässig transport, men flyttar du någon annans maskin, ja då gäller helt andra regler/lagar.

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

valtra121A  
#396244 Transporter av jord och skogsbruks produkter samt snö och Sand för halkbekämpning är undantaget från de reglerna...

Användarvisningsbild

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675500 Har jag förstått rätt?

Jag avverkar åt någon, privatperson eller företag, och sen lägger en välta efter vägen.

Jag köper vältan.

Då får jag köra den vart jag vill med traktor och släp.

Men om jag inte köpt vältan, utan endast erbjuder mig att mot betalning köra bort den, då krävs tillstånd för Yrkesmässig trafik.

Undantag?

Användarvisningsbild

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

anersimyra  
#675503
Uvskogen skrev:Har jag förstått rätt?

Jag avverkar åt någon, privatperson eller företag, och sen lägger en välta efter vägen.

Jag köper vältan.

Då får jag köra den vart jag vill med traktor och släp.

Men om jag inte köpt vältan, utan endast erbjuder mig att mot betalning köra bort den, då krävs tillstånd för Yrkesmässig trafik.

Undantag?
. Inom ett par timmar så ska jag koppla min Avesta hydraulvagn till bilen och köra ner ekipaget till landet. Då en vagn som i huvudsak är tillverkad för att brukas i terräng inte är tillåten att köra på allmänna vägar så finns en viss risk för att jag tvingas ställa ekipaget om länsman dyker upp. Om man sen drar vagnen med traktor, atv eller bil har ingen betydelse..😬

Användarvisningsbild

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

halvproffs  
#675506 Alltså skulle man inte få dra huggarvagnen efter traktorn p allmän väg, hmm?

Användarvisningsbild

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

anersimyra  
#675507
halvproffs skrev:Alltså skulle man inte få dra huggarvagnen efter traktorn p allmän väg, hmm?

Det är den information som jag fick när jag undersökte saken. Vad som är tillåtet att dra är t.e.x, Manskapsvagn, skylift, kompressor e.t.c, däremot är vagn konstruerad för terräng inte tillåten på allmän väg, lastad eller olastad har ingen betydelse.

Avatar Fallback

Re: Blir inte riktigt klok på reglerna för traktor a

tallen100  
#675545 Efter en traktorn får du väl dra nästan vad som helst efter väg om du bara sätter dit en lgf skylt, så länge det går på hjul, typ? 🤔
Men om du utför körning åt andra kan c kort krävas
Om du har lastad vagn efter traktorn?

Aners, tänk på hjullagren om du ska ha fyrhjulingsvagnen efter bilen och köra väg, vore nog smidigare att ställa den på en släpkärra om du ska köra långt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).