Skogsvagn (Huggarvagnar)

Gripskopa

20 inlägg 10585 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gripskopa

calle336  
#395983 Hej
Ni som köpt gripskopa till era vagnar. Varifrån har ni köpt dessa?
Passar en gripskopa till 0,18 alla fripar med 0,18 eller är det olika dimensioner på griparna fast de har samma volym?
Ska den va rund eller kantig? Såg att kellfris va rundade men sett andra som har kantiga skopor?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Gripskopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395991 Om du menar lösa skopplåtar så behöver dom nog vara av samma fabrikat för att de ska passa bra.
Hel skopa annars passar allt med samma tappdiameter på rotatorn

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

calle336  
#395996 Ja förlåt jag menar ju lösa iläggsplåtar

Har ju en patu kran

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripskopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395997 Kantiga blir nog hel skopa

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

martiniholma  
#396227 Jag har mohedas gripskopa, och är mycket nöjd med den. Massorna släpper lätt och är för det mesta lagom stor tycker jag. Köpte hel skopa för jag var rädd att iläggsplåtar lätt skulle bli "rackligt". Köpte min på lantmännen maskin.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

husqvarna_med_sthil  
#396238 Hur funkar dessa för att lasta sand eller ved ?

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

martiniholma  
#396239 Sand suveränt, ved vet jag ej. Misstänker att nån klabbe gärna sätter sej mitt i "käften" så man inte kan stänga som man vill. Men det funkar kanske bättre än jag tror med ved också.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

valtra121A  
#396240 Ja har en vreten gripskopa, den funkar bra till det mesta! Förstärkt med bla riktiga slitstål, annars håller dom inte.... Helrenoverad 3 gånger på ca 9000 timmar, nu blir det en ny av samma modell som ska få en omgång i verkstan innan ibruktagande!

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396248 Kan väl inte påstå att min vretenskopa har hållit lika bra, har lastat en hel del ved med den och både en axel till cylindern krökts och ett parallellstag brast i svetsen.
Annars till grus funkar de kanon och jag har rensat några km dike med den och när den var ny gick de fylla den med vatten då....
Snedbelastningar som grus med sten i och ved mår den inte bra av

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

andan  
#396249 Har en från Dala-gripen, mkt nöjd!

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

uffejohan  
#396250 Jag har gjort lösa plåtar som passar i gripen och svetsat förstärkning runt om. Fyra öron på gripen där jag bultar fast plåtarna, funkar alldeles utmärkt och lätt att sätta dit/ta bort. Osorterat naturgrus funkar dåligt, fastnar alltid nån sten när man stänger, lasta ved är nästan omöjligt. Passar bäst till sorterat grus, dynga och jord, även dikesrensning går bra.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

mrvimek  
#396251 Ja köpte insattplåtar till Farma och funka fint att dika och lasta och även lasta ved me :)

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

husqvarna_med_sthil  
#396253 Har kastat en del ved även denna vår och tankarna går som alltid om det inte finns något sätt att göra arbetet mera effektivt och roligare... lite tveksamt ändå då med gripskopa.

Avatar Fallback

Re: Sv: Gripskopa

valtra121A  
#396255
gnisten83 skrev:Kan väl inte påstå att min vretenskopa har hållit lika bra, har lastat en hel del ved med den och både en axel till cylindern krökts och ett parallellstag brast i svetsen.
Annars till grus funkar de kanon och jag har rensat några km dike med den och när den var ny gick de fylla den med vatten då....
Snedbelastningar som grus med sten i och ved mår den inte bra av
min led av samma problem, därför har den genom åren fått alla axlar utbytta.... Förstärkningar ja gjort är just för att förhindra axlarna från att bli krokiga o då håller dom länge! Jag har aldrig känt att ja behövt vara rädd om den, o uppenbarligen har den hållit bra med tanke på den extremt tuffa körningen den vart med om... Allt som överhuvudtaget går att hålla kvar på nått sätt har ja lastat med den, haha.... (den är av 1 metersvarianten) o sitter på en palms 840 kran, vardagsuppdragen är tex bara sand i lekplatser, lasta ris, grus, sprängsten, ved, flis, stockar, dra upp häckar, gräva ur rabatter, lasta rivningsvirke, skrot, riva bäverdammar, rensa gravdiken, o en massa annat elände!

Avatar Fallback

Re: Gripskopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396323 Antar att du fått förstärka sidoplåtarna med då för mina är svagt böjda utåt och de kröker ju axeln.
Min är med metersskopan men allt är klent när jag jämför med min vanliga Supergrip :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar