Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

39 inlägg 26687 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Pe_Er_79  
#395725 Då jag själv har en 430 som troligen ska bestyckas med huggarvagn i framtiden, så tycker jag att det är intressant att höra vad andra 430 ägare har för vagn. Och varför? Och vilken vagn man helst skulle vilja ha? Vill helt enkelt ha lite input som för tänkandet framåt. Idag tänker jag mig en relativt liten vagn, då jag vill ha ett smidigt ekipage. Vagnen ska tveklöst ha drift. Den enda vagn jag sett som jag gillar på papperet är Kranmans T5000 ( http://www.alltomgarden.se/2013/05/27/v ... ltraktorn/ ). Tittar man på vagnar hos andra tillverkare så saknas drift på dom mindre vagnarna men finns på dom större, det är lite tokigt tycker jag..



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

rikard_e  
#395727 Körde Ford 4000 med en Patu 525 (8-9 tons). Gick fint. Har bara kört fast en enda gång utan att komma loss själv.
Annars brukar man kunna rädda sig genom att lasta av eller använda stödben och dra sig själv i sidled.

Om du har långt eller mycket att köra så skulle jag nog inte rekommendera dig att köpa så smått.
Speciellt inte om du kör med driven kärra. Då kan du lika gärna ha en 9 tons. Har du många backar och ojämnheter? Lasta mindre vid dom tillfällena. En bra driven kärra är bättre än en 4wd traktor utan driven kärra.
Jag har kört både 2wd och 4wd framför. Har riktigt stenigt och blött och nu ska jag ha tag på en större driven vagn.

Det är ju ändå på kärran du har lastvikten.

Men det är mitt tankestatt. Givetvis är det toppen med en mindre kärra. Den blir såklart smidigare och du tar dig fram överallt och gör oftast mindre markskador.
Sen beror det på hur du lägger upp ditt arbete och vad typ av skog du ska ha den till.
Perfekt gallringsvagn. Men kanske helt utslutet att försöka ta en fullvuxen timmerstock på 4.60 och uppåt.
Det är lite sånt man får fundera på med.

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Smebergray  
#395731 Kranman har nått nytt på gång... 8tons driven skogsvagn för traktor. Se Fredriks tråd "Rapport från besök hos Kranman". Dock endast en prototyp

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395736 Jag kör med en Volvo BM400 och en Farma 532 vagn utan drivning i gallring.
Har inte kört fast med den ännu men har hyfsad mark och med lite planering så går det bra,
gäller att risa före om det är mjukt.
Har ställt upp hydraul trycket lite, men får varva upp om man ska lyfta tunga stockar.
Önskar en längre kran. Funderar själv på Weimers We-5:an 4G med We-4200.

Är det någon som har erfarenhet av Weimers We-5:an 4G med We-4200.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

olli  
#395738 Jag kör med det här ekipaget, som är en Bm 400 med Simsonkran och en 6 tons Hb vagn med ramstyrning.
Används mest till vedkörning och smågallring.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Pe_Er_79  
#395741
olli skrev:Jag kör med det här ekipaget, som är en Bm 400 med Simsonkran och en 6 tons Hb vagn med ramstyrning.
Används mest till vedkörning och smågallring.
större hjul både fram och bak på 400an? Vad har du monterat för hjul? Ett av många projekt jag har på min 430 är hjulbyte, vill ha bredare hjul med större diameter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Pe_Er_79  
#395742
Smebergray skrev:Kranman har nått nytt på gång... 8tons driven skogsvagn för traktor. Se Fredriks tråd "Rapport från besök hos Kranman". Dock endast en prototyp
Mkt intressant!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Sture Andersson  
#395743 Har kört många år med en BM430 och en patu 202t ,bytte pump till den som pumpar 49 liter ,gjorden om stolen så den gick snurra runt.
Har nog kört ut flera tusen kubik med 430.
I dag kör jag en Valmet 605 ,
Om man ska sammanfatta detta ,så är det en fröjd att köra 605 i skogen man blir inte svett kommer dit jag tänkt.
430 vist det funkar men man är genomsvett ,det finns bara ett lägen gas i bott .drivning på kärran skulle säkert förbättra framkomligheten .
Men om jag fick välja så blev det hellre en 605 med en billig kärra ,än en dyr kärra och en 430.
Men som tvåhjulsdriven traktor är nog 430 bland dom bättre,och med rejäla piggkedjor så funkar det ,men svett är man :grin:

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

olli  
#395745 Hjulen är 16'9 -34 och Boxerframaxel.
Var utrustad så när jag köpte den för 14 år sen. Har kompletterat med radiostyrd winch från Weimer.
Har dessutom bytt ut frontpumpen, för att få hyfsat flöde och tryck.
Kör alltid med piggkedjor, och har hittills inte kört fast. Mycket smidigt ekipage, som tar sig fram nästan överallt, om man lastar med mycket förstånd och lite mindre virke.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Chuck Norris  
#395748 Jag skulle aldrig kosta på en huggarvagnen till en BM430 pga tvåhjulsdrift och usel ergonomi och hydraulkapacitet. ingen servo heller..? Bättre då att leja bort körningen. De som tycker att BM430 fungerar bra i skogen har nog aldrig provat något annat.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

olli  
#395749 För att förtydliga. Mestadels kör jag med detta ekipage, som är en A72 med driven 10 tons Patruuna kärra.
Tar mer plats och lastar mer.
Komfortmässigt kan man naturligtvis inte jämföra.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Pe_Er_79  
#395753
Chuck Norris skrev:Jag skulle aldrig kosta på en huggarvagnen till en BM430 pga tvåhjulsdrift och usel ergonomi och hydraulkapacitet. ingen servo heller..? Bättre då att leja bort körningen. De som tycker att BM430 fungerar bra i skogen har nog aldrig provat något annat.


Jag tänker som så, att om jag köper en huggarvagn idag så kan ju den även användas till en annan traktor i framtiden. Min 430 har inte servostyrning men det ska den få. Hydraulkapaciten är inga problem att förbättra vid behov. Ergonomin är vad den är..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Sture Andersson  
#395756
Chuck Norris skrev:Jag skulle aldrig kosta på en huggarvagnen till en BM430 pga tvåhjulsdrift och usel ergonomi och hydraulkapacitet. ingen servo heller..? Bättre då att leja bort körningen. De som tycker att BM430 fungerar bra i skogen har nog aldrig provat något annat.



Jag håller med om det mesta du skriver ,men att det är bättre leja bort körningen ,jag skulle bli ruinerad om jag skulle leja bort allt jag använder min huggarvagn till.Det är den bästa maskin på gården ,sitter på hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395865
Pe_Er_79 skrev:Då jag själv har en 430 som troligen ska bestyckas med huggarvagn i framtiden, så tycker jag att det är intressant att höra vad andra 430 ägare har för vagn. Och varför? Och vilken vagn man helst skulle vilja ha? Vill helt enkelt ha lite input som för tänkandet framåt. Idag tänker jag mig en relativt liten vagn, då jag vill ha ett smidigt ekipage. Vagnen ska tveklöst ha drift. Den enda vagn jag sett som jag gillar på papperet är Kranmans T5000 ( http://www.alltomgarden.se/2013/05/27/v ... ltraktorn/ ). Tittar man på vagnar hos andra tillverkare så saknas drift på dom mindre vagnarna men finns på dom större, det är lite tokigt tycker jag..

Jag har idag en källefall 6-7 ton med 4.3 m kran. Fungerar bra i gallring och även köra ut en och annan timmerstock. Upplever inte några större svårigheter att ta mig fram så länge man inte överlastar med timmer och det inte är backigt.

Letar nu ny lite större vagn. Har tittat på mowi 850 som ser bra ut. Plus är att den inte ska behöva lika stort hydraulflöde.
Alternativet är Weimer 8 ton med drift.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Mowi850  
#395873 Jag kan bara hålla med om att 430 är en smidig traktor i skogen. Har en mowi 850 vagn med p30 kran och det är det bästa köpet vi gort på länge. Det är ju inte världens bästa konfort i traktorn men jag är ung och smidig så det går till vi byter upp oss till ny traktor. Och planerar man bara ordäntligt när man gör vägarna i skogen och inte lastar för mycket så går det faktiskt riktigt bra och köra. Men det går ju givetvis inte jämföra med en skotare eller fyrhjulsdriven traktor med driven kärra. Men du presterar bättre än med fyrhjuling eller miniskotare. Och detta kan jag säga för jag har haft möjlighet att pröva på detta när jag gick i skolan. Och prismäsigt så är det ju rälativt billigt med en 430 och griplastarvagn om man jämför alternativen. Och bara man inte tar dom allra jävligaste skiftena så är det inga problem att köra med detta på fritiden. Sen så är griplastarvagnen fruktansvärt mångsidig på en gård och kan användas till det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).