Socialt (mer om oss)

Är det fel...

59 inlägg 13072 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det fel...

T Landström  
#395655 ...på mig???
Som ser ett större värde i att sköta skogen som jag vill än att titta på pengarna på kontot?

Skogen jag grejar är inte "min skog" utan min mor äger den tillsammans med min moster...och min moster ska skriva över skogen på min kusin...
Min känsla är att jag och min kusin har lite olika syn på hur man ska sköta skogen och skogsägande...
För mig är inte pengarna det viktigaste...utan tillfredsställelsen man känner när man som jag gör nu...röjer ett hygge där jag varit med och avverkat fröträden...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

isteskog  
#395657 Går det att dela fastigheten? Kan vara bra ifall man har olika åsikter om skötseln.

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#395658
isteskog skrev:Går det att dela fastigheten? Kan vara bra ifall man har olika åsikter om skötseln.


Vet inte...fastigheten är på 66 ha...och jag bor på fastigheten...så det bästa är nog att köpa ut honom...
Han bor en bit bort och brukar vara nere 1 gång per år...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

80-90  
#395659 Försök å köp ut din kusin !!!

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

Robertberg  
#395660 Tror inte du är ensam med det tänket!
Jag har aldrig hjälpt pappa med gården eller skogen med nån tanke på lön till mig själv, utan för att jag ser det som ett arbete som måste utföras. När vi hade korna var det mer regel än undantag att komma minst en timme för sent till helgens fest eftersom man varit i lagårn, det var ju bara så.
Och att jag vill ärva skog efter far är mer för skogsbrukets skull än för pengarna, då det är en livsstil. Men självklart är man snål och vill få så bra för virket som man kan. Lite motsägelsefullt kanske.

Det verkar som att du bör föra bok över hur mycket arbete du utför i skogen, för om du och kusin har så olika syn och mål med skogsägandet så vill du väl inte jobba gratis åt denne? Kanske en delning av fastigheten?

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

stektlök  
#395661 För mig låter det som ett solklart fall. Hoppas du blir kvar och ståendes som ensam ägare! Vill inte "den andre" ägarn sälja så får han köpa.
Som en gammal gubbe på LRF-konsult sade: - du kan alltid köpa ett eget ställe och bygga upp vårda som du själv vill.
Lycka till och hoppas du följer upp tråden och berättar om ditt kommande samtal om att köpa ut andra :)

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#395663 Ja, bok ska jag börja föra...för det är som ni skriver... Varför ska jag jobba gratis och höja värdet på gården...???
Så fort det gjorts någon åtgärd så blir det en diskussion om det är för dåligt betalt...men han ser inte helheten... Han jämför en päron och äpplen... Att han får ett netto för en slutavverkning där upp och vi får ett annat för en första gallring + leveransvirke som jag huggit kan han inte förstå...

Jag har väldigt svårt att släppa gården till någon annan...det är en släktgård och jag är 8:e generationen som bor här...

Saken är att jag har idag skickat ett mejl till banken...har inga stora förväntningar då jag har några betalningsanmärkningar från när jag hade egenfirma...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

Göt  
#395670 Kan du köpa ut är det bra... men du sitter i en situation som många gjort där den ene bara ser pengarna och du själv ser hur bra det blir som du gjort och vad du tillför..

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

alias  
#395675
T Landström skrev:Ja, bok ska jag börja föra...för det är som ni skriver... Varför ska jag jobba gratis och höja värdet på gården...???
Så fort det gjorts någon åtgärd så blir det en diskussion om det är för dåligt betalt...men han ser inte helheten... Han jämför en päron och äpplen... Att han får ett netto för en slutavverkning där upp och vi får ett annat för en första gallring + leveransvirke som jag huggit kan han inte förstå...

Jag har väldigt svårt att släppa gården till någon annan...det är en släktgård och jag är 8:e generationen som bor här...

Saken är att jag har idag skickat ett mejl till banken...har inga stora förväntningar då jag har några betalningsanmärkningar från när jag hade egenfirma...


Hur fungerar det med betalningsanmärkningar - jag har ett vagt minne av att sådana bara ligger kvar i systemen i tre år (möjligen något längre för företagare)?

Lycka till Tobbe!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#395676
alias skrev:
T Landström skrev:Ja, bok ska jag börja föra...för det är som ni skriver... Varför ska jag jobba gratis och höja värdet på gården...???
Så fort det gjorts någon åtgärd så blir det en diskussion om det är för dåligt betalt...men han ser inte helheten... Han jämför en päron och äpplen... Att han får ett netto för en slutavverkning där upp och vi får ett annat för en första gallring + leveransvirke som jag huggit kan han inte förstå...

Jag har väldigt svårt att släppa gården till någon annan...det är en släktgård och jag är 8:e generationen som bor här...

Saken är att jag har idag skickat ett mejl till banken...har inga stora förväntningar då jag har några betalningsanmärkningar från när jag hade egenfirma...


Hur fungerar det med betalningsanmärkningar - jag har ett vagt minne av att sådana bara ligger kvar i systemen i tre år (möjligen något längre för företagare)?

Lycka till Tobbe!

MVH
Alias


Dom ligger kvar i tre år... Dom sista försvinner om ca ett år... Hoppas banken kan ha lite överseende med det... Jag kommer ju inte ta ett lån utan säkerhet...
Finns anmärkningar som ligger kvar längre...men jag har inga sådana...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

alias  
#395677
T Landström skrev:
alias skrev:
T Landström skrev:Ja, bok ska jag börja föra...för det är som ni skriver... Varför ska jag jobba gratis och höja värdet på gården...???
Så fort det gjorts någon åtgärd så blir det en diskussion om det är för dåligt betalt...men han ser inte helheten... Han jämför en päron och äpplen... Att han får ett netto för en slutavverkning där upp och vi får ett annat för en första gallring + leveransvirke som jag huggit kan han inte förstå...

Jag har väldigt svårt att släppa gården till någon annan...det är en släktgård och jag är 8:e generationen som bor här...


Saken är att jag har idag skickat ett mejl till banken...har inga stora förväntningar då jag har några betalningsanmärkningar från när jag hade egenfirma...


Hur fungerar det med betalningsanmärkningar - jag har ett vagt minne av att sådana bara ligger kvar i systemen i tre år (möjligen något längre för företagare)?

Lycka till Tobbe!

MVH
Alias


Dom ligger kvar i tre år... Dom sista försvinner om ca ett år... Hoppas banken kan ha lite överseende med det... Jag kommer ju inte ta ett lån utan säkerhet...
Finns anmärkningar som ligger kvar längre...men jag har inga sådana...


Ett alternativ kunde ju vara att bara göra det allra nödvändigaste på fastigheten i ca 1 år och försöka hålla sams med kusinen till dess och därefter höra sig för med bankerna när det inte längre finns något som ligger en till last i registren.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#395679
alias skrev:Ett alternativ kunde ju vara att bara göra det allra nödvändigaste på fastigheten i ca 1 år och försöka hålla sams med kusinen till dess och därefter höra sig för med bankerna när det inte längre finns något som ligger en till last i registren.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias


Den tanken finns oxå...vi får se hur det artar sig de närmsta månaderna... Men det finns en liten oro att han kommer krångla...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

Erre  
#395683 Kan din mor köpa ut sin syster?
Och att du och mor gör upp sen.

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

stektlök  
#395703 Hoppas han inte krånglar....
Hoppas han inser att han inte kan samäga och då säljer istället.

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#400695 Gud vad mycket funderingar man har...
Har suttit på diverse sidor och räknat på det... Nu kunde jag inte hitta några kalkyler va det gäller skogsfastigheter...
Men den kalkylen som hade flest ingångs värden sa ju att jag skulle fixa det med dagens ränta och ett lån på 4 miljoner...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).