Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning

29 inlägg 16517 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slutavverkning

Millan Logarn  
#395516 I tisdags kom Smedjehult med sin H20 och påbörjade den slutavverkningen som Snf ville ha som nyckelbiotop på min fastighet. Efter Skogsstyrelsens inventering och alla gått i genom den hänsyn min inspektor tagit uppnår inte min slutavverkning målen för nyckelbiotorp och en försenad slutavverkning kan genomföras. Fortfarande tycker jag SNF står i mitt kök utan att knacka på dörren när man gör dessa smyginventeringar på någons fastighet och företag. Jag Passade på att åka med en stund o helt klart det är grymt häftigt med stora maskiner <3



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395528 Grattis till segern över SNF! Sådana segrar behöver lyftas fram för att stärka skogsägarnas moral!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#395531 Tack :-) Det råder stor okunskap hur våra skogar sköts bla att produktionsmål och miljömål är jämställt i våra företag. Sen skulle vi kunna bli bättre på att skriva in i avverkningsanmälan de åtgärder vi gör för att nå våra satta mål. Får även sagt till mig att du får så mycket pengar för dina certifieringar att du kan avsätta mer skog, här måste vi också berätta att det är plus minus noll och ingen certifiering ersätter de pengar jag får vid en slutavverkning. Millan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395532 Går certifieringen plus minus noll får man nog vara glad. Viktigare tycker jag är att lyfta fram hur lite merbetalningen för certifieringen gör på en slutavverkning. Endast några få procent. Om man jämför det med t.ex. KRAV-certifiering som i praktiken ger ungefär dubbla pengen/kg vara inklusive EU-bidrag. Finge vi dubbla virkespriset för vår certifiering, skulle det ju också finnas helt annat utrymme för att ta generösa hänsyn i skogsbruket.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#395537 Ja det går nog mer minus är jämt upp med våra certifieringar och det var ju intressant jämförelse med KRAV. Huummmm jag måste kolla hur mycket certifieringen gav mig i min slutavverkning. Bra att kunna berätta i formen kronor och ören och inte procent. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395539 Jo, att visa upp en rimlig certifieringskalkyl är alltid bra. Avverkas det för t.ex. 500 000 kr, hamnar certifieringen på ca 10 000 - 20 000 kr, beroende på om man är enkelcertifierad eller dubbelcertifierad. Skillnaden mellan olika virkesköpare brukar vara betydligt större än så.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#395542 Så fort jag får en chans berättar jag för alla som inte är skogsägare att en slutavverkning av mitt NO skulle ge mig
500 000 kr i min ficka, ingen certifiering i världen ger mig dessa pengar, tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395543 Du kan ju alltid ändra beteckningen till NS i skogsbruksplanen, så kan du åtminstone in där och gallra igenom det...

Dessutom är det ju högst frivilligt för skogsägaren att certifiera sig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395545
Niking skrev:Dessutom är det ju högst frivilligt för skogsägaren att certifiera sig.
/Niklas


Just därför som man nog inte ska göra det om det "bara" är bättre betalt man är ute efter. Lite intresserad av syftet med certifieringen måste man nog vara.
För egen del blev inte heller uppoffringen särskilt stor då det jag avsatt är sånt jag ville spara ändå, i huvudsak en vacker myr med lite spännande träd och växter på. Fast det är hos mig det, det är förstås olika varje enskild.

Fast som du skriver tidigare, roligt att få höra när någon får igenom sin rätt trots snf försök att sabotera.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395551 Fast när man certifierar sin fastighet, så förlorar man också sin frihet att bruka skogen som man vill (inom lagens råmärken), utan man måste då även följa certifieringens råmärken.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#395555 Jag kommer att ändra till NS när jag skall göra om planen nästa gång. Bra att kunna gå in och ta barkborreträd vid behov. Avsättningen är runt en gammal sänkt sjö som misslyckades 1880, häftig skog men inte kul att göra en avverkning, men helt rätt till avsättning. Håller med er om att intresset måste finnas för att vara dubbelcertifierad och man skall följa de uppsatta reglerna. MEN min slutavverkningsanmälan är fortfarande till för granskning och prövning av myndighet och inte en intresseorganisation, oavsett vilka certifieringar jag gör eller inte. Det sista som kom ut nu är att det inte finns regler på hur nära man får göra en avverkning intill hus och bebyggelse ? Många blir superglada när storskogen försvinner och man får morgonsol till kaffet :-) Millan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395556 I mitt fall vill grannarna att jag sopar ner mer runt deras hus än vad som är anmält. Skönt när det går åt det hållet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395586 Inte säkert med tyskar/danskar som köpt torp i storskogen uppskattar de lika mycket :D

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395615 Men slutavverkning ingår ju i ett vanligt skogsbruk, varför de utländska sommargästerna faktiskt tåla detta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

totaya79  
#395635 Dom är där frivilligt, ingen som tvingar dom vara där......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).