Traktorer och processorer

Hur är skogsdrag konstruerade?

22 inlägg 13046 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur är skogsdrag konstruerade?

Pe_Er_79  
#395240 Man har ju sett annonser och lite annat, där traktorn ska vara utrustad med skogsdrag. Men jag har aldrig sett någon bra bild, där man ser hur det ser ut. Men det är väl helt enkelt så att "grejen" med ett skogsdrag, är att få ett drag som är lite högre placerat bak på traktor kroppen, så att man kan plocka bort draget under traktorn och därmed vinna markfrigång? Vore intressant om någon har möjlighet att ladda upp bra bilder på skogsdrag.. Markfrigång är ju alltid intressant när man kör i skogen, så kanske finns folk här som byggt till skogsdrag på traktorn? Jag har aldrig sett någon skogsvagn kopplad till 3-punktslyften via en draganordning, är det en dålig idé?
Vore trevligt om ni kunde ösa på med lite tankar/fakta kring detta, jag söker inspiration inför framtida utveckling av min 430. =)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Fredrik Reuter  
#395245 Hej,
Kan det vara som brassel - Skogsdrag till Belarus 820 ?

Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

fretchi  
#395247 Enkelverkande trepunktslyft kan ju bli lite lattjo, om du får negativt kultryck, kan jag tänka mig...

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Pe_Er_79  
#395248
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kan det vara som brassel - Skogsdrag till Belarus 820 ?


Har lite svårt att avgöra vad som är original och inte på den bilden..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Pe_Er_79  
#395249
fretchi skrev:Enkelverkande trepunktslyft kan ju bli lite lattjo, om du får negativt kultryck, kan jag tänka mig...

Du tänker dig att vagnen är baktung och lyfter lyftarmarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Fredrik Reuter  
#395250 Bilden kommer från Ölmstad smide.

http://www.olmstad.com/se/skogsutrustni ... e-19671724

De skriver att skogsdrag:
Ger en extra hög markfrigång då den inte bygger ner någonting under traktor kroppen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Vardon  
#395257
Pe_Er_79 skrev:
fretchi skrev:Enkelverkande trepunktslyft kan ju bli lite lattjo, om du får negativt kultryck, kan jag tänka mig...

Du tänker dig att vagnen är baktung och lyfter lyftarmarna?


Ja kan vara spännande att köra av atv när vagnen sitter i trepunkten. Det skramlar.

Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Göt  
#395314 Ferguson hade ju något special förut då man kunde ha tyngdöverföring ifrån vagnen. Vagnen satt fast i hitcen men var även kopplad till trepunkten via en särskild ställning.

Att sätta vagnen direkt i trepunkten blir nog inte bra då du lyfter framändan på traktorn och mister styrning. Beroende naturligtvis hur tung traktor du har

Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

halvproffs  
#395316 Kan vara direkt farligt. När man hade kälkar efter och kälken körde stutt i en stubbe tex så lyfte framädan på traktorn med risk att slå runt.

Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

molnia  
#395320 de annonser du har läst är inte lätt att veta vad de menade, kan de ha varit ett Y-drag? men den är ju låst till vagnen, storlek och tillverkare och inte traktorn så den är väl inte så mkt och skryta med när traktorn ska säljas..väl?

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Pe_Er_79  
#395331
Göt skrev:Ferguson hade ju något special förut då man kunde ha tyngdöverföring ifrån vagnen. Vagnen satt fast i hitcen men var även kopplad till trepunkten via en särskild ställning.

Att sätta vagnen direkt i trepunkten blir nog inte bra då du lyfter framändan på traktorn och mister styrning. Beroende naturligtvis hur tung traktor du har


Du tänker att om vagnen kopplas mot trepunktslyften, så hamnar den så långt bak att traktorn blir baktung och lättar fram?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Pe_Er_79  
#395332
molnia skrev:de annonser du har läst är inte lätt att veta vad de menade, kan de ha varit ett Y-drag? men den är ju låst till vagnen, storlek och tillverkare och inte traktorn så den är väl inte så mkt och skryta med när traktorn ska säljas..väl?

Nej jag vet inte heller vad som menats. Vet bara att det stått skogsdrag i annonsen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Pe_Er_79  
#395334 Det är ingen här som byggt en egen variant av skogsdrag? Eller har några idéer kring ett bygge?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Göt  
#395355
Pe_Er_79 skrev:
Göt skrev:Ferguson hade ju något special förut då man kunde ha tyngdöverföring ifrån vagnen. Vagnen satt fast i hitcen men var även kopplad till trepunkten via en särskild ställning.

Att sätta vagnen direkt i trepunkten blir nog inte bra då du lyfter framändan på traktorn och mister styrning. Beroende naturligtvis hur tung traktor du har


Du tänker att om vagnen kopplas mot trepunktslyften, så hamnar den så långt bak att traktorn blir baktung och lättar fram?


Det var så jag tänkte och risken finns ju att traktorn överstegrar, Det är därför dragen på traktorer i Sverige sitter låg så de ska kunna dra ner framaxeln

Användarvisningsbild

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

molnia  
#448976 läste lite om skogsdrag i Källshults tråd om sin mf5610.
källshult - Mf 5610

efter en tråd av Fredrik om en skotare från Falcon
Fredrik Reuter - Falcon F40 miniskotare
http://www.falconforestry.com/Products/Detail/F40-8


Fann jag att samma företag även gjorde skogsdrag till traktorer.
http://www.falconforestry.com/Products/ ... k-Up-Hitch
och eftersom källshult även skrev att draget kommer ifrån irland så verkar det troligt att det är därifrån ölmstad smide tar sina ifrån.

Har ett speciellt skogs drag som ölmstad importera från Irland så det är 50cm under draget tyvärr så är det jätte lång leveranstid på draget ca 3 månader.

1491398930_vertical-pick-up-hitch_1.jpg
1491398940_vertical-high-ground-clearance-hitch_1.jpg

1491398966_16787001-nuj95.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).