Traktorer och processorer

Valtra 800

9 inlägg 9655 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra 800

Skogsotto  
#394812 Hej!
Är det någon som har någon uppfattning gällande Valtra 800.
MVH
Skogsotto



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra 800

rikard_e  
#394867 Vilken av generationerna är det?

Avatar Fallback

Re: Valtra 800

Skogsotto  
#394869 2006 ska det vara!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 800

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394870 Jag köpte med en sådan som fanns på gården som köptes förförra sommaren, Den hade använts endast till betesputsning samt att lasta på och av lastpallar. Hitchkrok och tredjefunktion på lastaren var oanvänt. 270 timmar hade den gått. 250-timmars servicen var gjord.
Vid köpet startade och gick ca en minut p.g.a skit i tanken, jag har tömt tanken, bytt alla filter två gånger samt haft upp och rensat sugröret i tanken 11 (!) gånger (värdefull info från forumet) Grannen säger att traktorn tankades ur ett fat som stod ute.
Nu verkar den dock funka som den som den ska.
Traktorn i sig är väl inte så mycket att säga om, jag är inte jättestor men traktorn är trång. Har man morakniv på sig så får man ofta fram-back spaken inkilad mellan benet och knivslidan.
Liteheten gör ju traktorn smidig, men jämfört med 6000-serien så är den mest obekväm och trång.
Jag kör alla dagar i veckan hellre min 6400 fastän den gått 19 gånger fler timmar, men bra traktor till hövändning och strängläggning.
Enda felen nu är att bromsarna tar ojämt och att det är något fel med hel/halvljus. Har gått 340 timmar nu.

Jag har för mig att min -02:a är sista årsmodellen som hette 800, sedan blev det väl A-någonting?

Användarvisningsbild

Re: Valtra 800

stegmaster  
#394887 Japp, produsert från 1997-2002. 1997-2000 utan turbo, 2001-2002 med turbo. (alt enligt konedata).

Användarvisningsbild

Re: Valtra 800

ananders  
#394889 Jag har en Valmet 700 som jag trivs väldigt bra med. Har för mig att det i stort sett är samma traktor.
Visst den är inte den största hytten på marknaden och snurra stolen och sitta bakåt när man kör skogsvagnen är det trångt om man är över 1.80m lång.
Men den är enligt mig grymt smidig, lätt att underhålla och utan allt för mycket elektronik.

Avatar Fallback

Re: Valtra 800

Skogsotto  
#395002 Hej på er alla!
Tack allesamman för era synpunkter det har varit till stor hjälp!
Nu är jag ägare till en Valtra 800 tror den kommer att passa mig!
MVH :grin:
Skogsotto

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 800

valtran  
#395008 Hej bra val. Jag har en Valmet 865 årsmodel 1996 med endast 2345
timmar , mycket smidig traktor

Användarvisningsbild

Re: Valtra 800

Aqualize  
#395196
Skogsotto skrev:Hej på er alla!
Tack allesamman för era synpunkter det har varit till stor hjälp!
Nu är jag ägare till en Valtra 800 tror den kommer att passa mig!
MVH :grin:
Skogsotto

När är den tillverkad?
Som påpekat är 2006 flera år efter modellen försvann.



Själv känner jag ungefär D Brown. Jag har en 6300 från 1991. Har kört en A95 (2007:a) åt en bonde (mekanisk trepunktslyft). Den är trång, det är krångligt att justera ratten, högerbenet tar lätt i växelspaken.
Min 6300 är det gott om plats i, elektronisk trepunkts så bara trycka på en knapp för att höja och sänka, en pedal som fäller upp ratten så det inte är några problem att komma ur.
Enda fördelen med A95:an är att det har luftkonditionering. Men det är på gång till min 6300 och då blir det alltid den. Det är de små detaljerna som visar att x00-serien/A-serien är budget/snik-varianterna jämfört med x000/M/N.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).