Motorsåg och handhållet

Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

6 inlägg 4727 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

Obso  
#394493 Glad sommar gott folk!

Jag har en relativt ny gräsklippare från Husqvarna, en M53S Pro, som jag har lite problem med. Den startar på första rycket men när jag ställer ner gasreglaget från fullgas mot tomgång så börjar den nästan dö på en gång och när jag kommer ner till tomgångsläget så dör den. Kan det vara någon idé att tömma flottörhuset och försöka blåsa rent förgasaren eller kan det räcka med att flytta gasvajerhöljet som sitter fastskruvat i motorn?

Tacksam för alla tips och svar!

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

Fredrik Reuter  
#394587 Hej,
Nu är jag ingen expert på detta på något vis, men jag skulle nog börja med att tömma flottörhuset och se om det blir bättre.
Men det finns många på skogsforum med kunskap om detta så vi får hoppas det kommer in bra svar och lycka till!

Avatar Fallback

Re: Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

jannee  
#394591 Provkör UTAN luftfilter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

totte  
#395129 Flytta gasvajern är ingen idé om du vill ha ordentlig tomgång. Rengöring är en bra idé. Känner inte till motortypen, men en justerskruv för tomgång brukar det finnas.

Användarvisningsbild

Re: Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395178 Honda motor.
Vanlig säsong service brukar lösa detta. Olja, filter, stift, färsk soppa och ordentlig rengöring.
Se till att resten är i ordning med i chassi och kniv så håller den länge.

http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 183-01.pdf
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 396-01.pdf

Användarvisningsbild

Re: Dålig tomgång på gräsklippare M53s Pro

glennyee  
#800197 It sounds like there could be an issue with the carburetor or throttle cable on your Husqvarna M53S Pro lawnmower. Emptying the float housing and cleaning the carburetor is definitely a good place to start, as dirt or debris in the carburetor can cause these kinds of issues. However, it's also possible that the problem could be with the throttle cable or the idle adjustment.

Before you start taking apart the carburetor, try adjusting the idle speed and see if that helps. You should be able to find the idle adjustment screw on the side of the carburetor. Turn the screw clockwise to increase the idle speed, and counterclockwise to decrease it. Try adjusting it until the engine runs smoothly at idle.

If adjusting the idle speed doesn't help, then it's probably time to take a closer look at the carburetor. Emptying the float housing and cleaning the carburetor is a good idea, but if that doesn't fix the problem, you may need to take it apart and inspect the internal components. If you're not comfortable doing this yourself, you may want to take it to a professional lawn mower repair shop to have it serviced.

As for the throttle cable housing, if it's bolted to the engine and not adjustable, then it's unlikely that adjusting it will fix the problem. However, if it is adjustable, you can try moving it to see if that helps. Just make sure you don't move it too much or you could cause other issues with the engine's performance.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).