Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148774 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Vad kör ni med?

valtra121A  
#393475
rikard_e skrev:
valtra121A skrev:Ja har nog skrivit förut i tråden men ja hittar inte själv mitt inlägg :-o så ja lägger väl in lite nya bilder:-)

Är den kärran driven?
Ja den har navmotorer på framhjulen:-)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Robertberg  
#394981 Var och kollade på ett fint ekipage idag! Mf 5610 med driven farma-vagn, 12 tons tror jag. 8,5 meters kran. Minispakar och fram/back samt styrning på en pinne bak. Ingen extra hydralpump. Bukplåtar mm.
Synd det inte var en valtra från senaste N-serien framför bara :wink:

Ovant att köra kran på tvåspak när man bara kört grävmaskin innan..

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394985 Ser trevlig ut även med en MF framför :-BD
Men de är väl samma spakrörelse på grävaren? Eller menar du att du inte kört elservo innan?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Robertberg  
#394996 Jo visst ser det trevligt ut!
Mest ovant var det med rotatorn, att den är på en spak istället för rulle. Och att man inte såg hela kranen utan mest gripen, fattade ju inte varför det inte blev som jag tänkte mig :???: :smile:

Men riktigt bra med dessa minispakarna och avslappnad sittställning, istället för att sitta med armarna rätt ut som man ofta gör med lågtrycksservon.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395003 Systembyten kräver lite tillvänjning, har bytt från 6 spak till mek 2spak, sen till hydralservo o senast nu till elservo med lite trassel i huvet vid varje byte :shock:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Eremiten 74  
#395005 Sitter rotatorn alltid på spaken på en skogsvagn och skotare ?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395006 Hur menar du?
På 2spak har du normalt gripen på högerspaken med antingen elstyrd on/off/on knappar eller med någon form av tumhjul för steglöst reglering

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Eremiten 74  
#395009 Jag provade en skogsvagn där styrde man rotatorn med höger spaken vänster och höger. På min grävmaskin så har jag rotatorn i tummen med knappar.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395019 Där har du skillnaden mellan skogskran o grävmaskin, du har skopan i högerspak höger/vänster på grävarn o rotator på den platsen på en skogskran

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Robertberg  
#395111
gnisten83 skrev:Systembyten kräver lite tillvänjning


Hehe det får mig att tänka på föredetta kollegan Kjell, han är lite alltiallo inom anläggning och kör såklart även grävmaskin. Vi hade väl tre grävmaskiner på gamla jobbet och så har han en egen hemma.
En dag skulle de andra skämta med Kjelle, så när han gått på frukost tog de och vred spakarnas rullar till rotortilten ett halvvarv. Då blev höger till vänster och viceversa, helt avigt när man vant sig på ett visst sätt.

När rasten är slut hoppar Kjelle upp i 27-tonnaren, tar ett första skoptag och konstaterar bara att "Jaha, nu är det såhär istället" och kör vidare som att ingenting hänt 8)

De andra som skulle se resultatet av sitt tilltag trodde knappt sina ögon.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395121
Robertberg skrev:
gnisten83 skrev:Systembyten kräver lite tillvänjning


Hehe det får mig att tänka på föredetta kollegan Kjell, han är lite alltiallo inom anläggning och kör såklart även grävmaskin. Vi hade väl tre grävmaskiner på gamla jobbet och så har han en egen hemma.
En dag skulle de andra skämta med Kjelle, så när han gått på frukost tog de och vred spakarnas rullar till rotortilten ett halvvarv. Då blev höger till vänster och viceversa, helt avigt när man vant sig på ett visst sätt.

När rasten är slut hoppar Kjelle upp i 27-tonnaren, tar ett första skoptag och konstaterar bara att "Jaha, nu är det såhär istället" och kör vidare som att ingenting hänt 8)

De andra som skulle se resultatet av sitt tilltag trodde knappt sina ögon.. :lol:


Så ska dom tas. :lol:

Tycker det räcker med att vagnstyrningen på skogsvagnen hamnar avigt. :???:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Blivande snickare  
#395125 :lol: :lol: Like a boss! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395128 :-BD och jag som får problem när Arbron hängs på och aggregatet gör tilt upp istället för tilt ner när jag växlat dom slangarna som är till gripen i vanliga fall :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

totte  
#395130 Det fanns en som hade en traktorgrävare. Efter att ha skruvat isär och fixat nåt i styrningen så råkade han kasta om slangarna till Orbitrolen. Han körde så sen, med ratten tvärtom mot styrutslaget. Å andra sidan kunde han knappt läsa och skriva.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

magnus samuelsson  
#396081 Valtra 900 med farma t10 med 6,0 kran
Funderar på att bygga om lite så jag kan få på en större kran lite sugen på farmas 8.5 kran [emoji4]
ImageUploadedByskogsforum forum1465969799.927019.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1465969827.379576.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1465969946.171363.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).