SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

174 inlägg 87199 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388644 Någon som vet vad H37-kedjan heter på oregon-språk?
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388862 Då det varit lite snack om vikter på LiPX och LiPT5, så kan det vara på plats att redovisa detta. Viktuppgifterna är hämtade från Husqvarnas svenska och danska hemsida. Längduppgifterna har jag mätt själv med måttband.

LiPX väger 3,3 kg utan batteri och skärutrustning. Är ca 1,75 m lång mellan batterihållarens utkant och svärdsspets (10 tums originalsvärd). Edit 180 cm enligt 2017 års HVA-katalog.

LiP4 väger 3,4 kg utan batteri och skärutrustning. Längd okänd. Edit: 250 cm enligt 2017 års HVA-katalog.

LiPT5 väger 4,9 kg utan batteri och skärutrustning. Längd ca 2,75 - 3,80 meter mellan batterihållarens utkant och svärdsspets (10 tums originalsvärd). Edit: 400 cm enligt 2017 års HVA-katalog.

LiPT5 är alltså bra mycket tyngre och längre än både LiPX och LiP4, vilket onekligen känns under körning.

Edit: la till längder. Edit nr 2: längder från 2017 års svenska HVA-katalog.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 03 feb 2017, 09:22, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Bengt.Svensson  
#388878 Intressant,Då väger denna drygt 9kg med ryggbatteri, 535Fbx väger drygt 12kg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#388950 Skulle gissa att LiP4:an hamnar strax över 2m om man kollar på sidan 18 i denna pdf.
http://www.husqvarna.com/files/Husqvarna/Austria/2016data/Husqvarna_Akku_Prospekt_2016_sml.pdf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389075 I så fall borde valet snarare stå mellan LiPX och LiP4 i röjskogen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394357
Niking skrev:De blir väl snart beställningsbara, misstänker jag.

Bild på Lundhagssäcken (Fjäll Light 35) efter modifieringen får nog anstå tills jag låtit göra själva modifieringen...
/Niklas


Här kommer lite bilder på den modifierade Lundhagssäcken.

Invigde den i kväll och körde slut 4 st. 3,0 Ah-batterier på ca 3 timmar och 45 minuter. Lite väl mycket tyngd på höger axel, annars funkade ryggan bra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

cruisern  
#394952 Fick hem min 536LiPT5 stångsåg i veckan. Blev lite överraskas av dess längd (2,8 m) när jag skulle få in den i bilen. Med nedfällt baksäte räckte den ända fram till framrutan. I utfällt läge mäter den 3,9 m.

Vikt med batteri BLi150 ( 4,2 Ah) och sågolja är 6,3 kg.
Kedjehastighet max 18 m/s
Sågkedja: H00

Jag har endast använt den lite grand till att snygga till några träd på tomten. Den sågar av grenar effektivt men det är inte riktigt samma ”klipp” i stångsågen som i batterisågen 536LiXP som har H38 kedja och kedjehastighet på 20 m/s. Jag använder inte stångsågen yrkesmässigt men bedömer att den är för otymplig (tung och lång) för att t.ex gå i skogen med.

Motorn går att vrida 90° horisontellt men inte vertikalt. Det senare skulle vara användbart när man sågar av en gren och vill göra ett mindre avlastningsskär på en grens undersida.

Jag blev rekommenderad att använda mineralbaserad sågkedjeolja och inte Bioolja.

1465116716_img_1236.jpg


1465116716_img_1235.jpg


1465116716_img_1237.jpg


1465116716_img_1238.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

JensSkoog  
#394961
cruisern skrev:Vikt med batteri BLi150 ( 4,2 Ah) och sågolja är 6,3 kg.Jag använder inte stångsågen yrkesmässigt men bedömer att den är för otymplig (tung och lång) för att t.ex gå i skogen med.
Jag blev rekommenderad att använda mineralbaserad sågkedjeolja och inte Bioolja.



Med den längden och vikten så har man inte armar kvar om man använder den i skogen, men i trädgårdsarbete och i grenkapning ved vägen är en sådan såg ett fynd :-BD

Bioolja har jag provat och den gillade jag inte, men i mina sågar, ochså den motoriserade teleskopstångsågen från Stihl, använder jag bara rapsolja. Funkar hyfsad och är billigt :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Sture Andersson  
#394962 Fredrik testa ju denna såg ,det finns en film om det.Vore intresant om du fick tag på en stångsåg från pellenc och jämförde.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

cruisern  
#394971 Har använt stångsågen lite mer nu. i utfällt läge är den inte bara tung och otymplig, den är mycket tung och otymplig. Motorn och svärdet sitter ju 3,5 m ut från där man håller sågen så det blir ju en lång hävarm. Man måste hela tiden vara observant hur man vänder sig och kolla att det inte finns något eller någon person i vägen. I minläget 2,8 meter är den OK och betydligt lättare att hantera.

Eftersom sågen har beteckningen PT5 så trodde jag först att den var 5 meter lång och var lite besviken innan jag använt den. Efter att jag nu använt den så är jag inte besviken.

Första intrycket är att byggkvaliteten är hög. Jag är trots vikt och längd nöjd än så länge. Den avverkar bra. I mitt tidigare inlägg skrev jag att den inte hade samma "klipp" som batterimotorsågen. Jag måste nog revidera det något åt det positiva hållet. Jag kapade en ek som var drygt 20 cm i diameter och den sågade igenom den som om det var "smör". Efter man sågat måste man ändra fattning och hålla stången mer mot mitten så att den kommer i jämvikt. Då känns vikten inte så påfrestande. Man måste också vila lite då och då.

Viktigt är också att planera nertagningen av grenar noga. Man vill ju inte att få någon fastsågning 4 meter upp. Man får därför ta bit för bit och hela tiden ha koll på hur grenar lutar och faller. Det blir många moment och alla frestar på armarna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#395018 Låter som att den kan ge starka armar. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

cruisern  
#395055 Det finns en sele till men den hjälper bara något om man skall såga på låg höjd. Så fort man skall såga lite högre så fyller den ingen funktion och är snarare i vägen och kroken hoppar lätt ur fästet på stången.

1465196785_sele.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396063 Nu har tydligen Skogsaktuellt vaknat http://www.skogsaktuellt.se/artikel/509 ... varna.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

skogsmats  
#401038 Nyss köpt batteridriven kedjeröjsåg från Husqvarna.
Grundläggande arbetsteknik? Sele eller axelband?
Med i leveransens fanns ingen sele. Bara ett gummiband, karbinhakar och några plastbitar.
Inga bra bilder, dålig teckning i instruktionsboken och hur man sätter dit plastbitarna på batterisele.
Var hittar jag bra bilder på hur det ska se ut?
Finns det film, bilder på grundläggande tekniker?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#401042
skogsmats skrev:Nyss köpt batteridriven kedjeröjsåg från Husqvarna.
Grundläggande arbetsteknik? Sele eller axelband?
Med i leveransens fanns ingen sele. Bara ett gummiband, karbinhakar och några plastbitar.
Inga bra bilder, dålig teckning i instruktionsboken och hur man sätter dit plastbitarna på batterisele.
Var hittar jag bra bilder på hur det ska se ut?
Finns det film, bilder på grundläggande tekniker?

Detta tråd och just detta inlägg ger iaf en inblick hur man använder den i skog o mark, även om det inte är samma maskin.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=401017#p401017
SFO-kanalen på youtube har ett test på den sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).