Skördare

Log Max 3000T

14 inlägg 11766 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Log Max 3000T

Fredrik Reuter  
#394900 Log Max som tillverkar skördaraggregat i Grangärde släpper nu en intressant nyhet - LM 3000T. Den som kan sina Log Max aggregat vet att detta är en återuppståndelse då 3000 fanns i Log Max sortiment för några år sedan men plockades senare bort till förmån för det lite större LM 4000.

Nu är det alltså på marknaden igen och då med några riktigt intressanta nyheter.

För det första så satsar Log Max åter på lite mindre aggregat, skräddarsydda för gallring. I ärlighetens namn så har det varit ett glapp i de nedre regionerna för Log Max de senaste åren med "gamla" 928 som det minsta aggregatet och sedan ett hopp till 4000.

Notera också att detta inte är Log Max version av Komatsu S82 (LM 4500) utan en småsyskon anpassat för de mindre gallringsskördarna.

Så till den största nyheten: Log Max börjar med 3000T sin nya serie "T-series". Det största i denna uppdatering är deras nya sågenhet True-Cut som är en egenutvecklad sågenhet med Parkers F11-iP sågmotor. Man kan alltså säga att True-Cut är Log Max version av Komatsus Constant Cut.
Du kan läsa mer iP motorn i länken ovan men sammanfattningsvis är det en unik sågmotor med ventilsystem inbyggt så den självreglerar kedjehastigheten optimalt till 40 m/s.
Log Max True-Cut kan fås i två varianter till 3000T, 318 True-cut med automatisk kedjespänning och 218 True-Cut utan dito.

Matarvalsmotorerna går att få i två storlekar, en mindre (364) som har en dragkraft på 16,8 kN och en matningshastighet på max 4,8 m/s. Också en större (398) som har en dragkraft på 19,1 kN och matningshastighet på 4,3 m/s. Den lilla motorn kommer troligtvis fungera bäst i klenare gallring och kommer sannolikt med True-Cut göra 3000T till ett riktigt rappt gallringsaggregat. Vi försöker göra ett videoreportage så fort det är möjligt.

Log Max har vidare jobbat aktivt med att få ner vikten på 3000T. Inkl rotator, matarvalsar och dämpningsplatta så väger det in på 623 kg.
Detta bör kunna göra det till ett aggregat som fungerar på beståndsgående skördare som ex Rottne H8 men också till ett nätt aggregat för stickvägsgående skördare med riktigt långa kranar.

Enligt Log Max lanserar de senare under året också en version av Komatsus S82. Det kommer sannolikt inte att heta 4500 utan 4000T, men det är min gissning, Log Max säger inget om detta ännu.

Här nedan är ett kort klipp som visar Log Max nya TrueCut.



Länk: http://www.logmax.com/tseries/



   TS
Avatar Fallback

Re: Log Max 3000T

Skogshuggaren83  
#394941 Äntligen att de tänker på oss som kör förstagallringar. De flest aggregat har vuxit ur den kostymen. Skall bli intressant å kolla upp.

Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

Fredrik Reuter  
#394947 Hej,
Jag håller med dig!
Skulle vara extra kul om vi kunde få med detta aggregat till gallringsdagarna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

bodaedet  
#394956 Detta vore intressant å se på en H8[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

rocky  
#394963 Ja håller det den vikten är det samma som ett egs405 med rotator och länk men utan flerträd.

Avatar Fallback

Re: Log Max 3000T

Skogshuggaren83  
#394965 Jag kör 405 utan flerträdsutrustning men kör med programmet igång på diameter styrning. Går det att göra lika på logmax? På det viset sparar man en hel del vikt och det funkar riktigt bra.
Undrar om detta är ett aggregat som kom till när rottne å logmax började samarbeta? Fler än jag som är lite trötta på 400 aggregaten. ..

Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

Fredrik Reuter  
#394976 Hej,
Ja, det är min uppfattning efter att ha pratat med Log Max. 3000T är byggt för att passa H8. Men det ena utesluter inte det andra och jag tror att entreprenörer som kör närapå uteslutande klengallring skulle kunna sätta på detta på en långkran och få bra resultat också. Det har ju knorrats lite i buskarna att några kranar inte orka lyfta aggregatet på full arm. Det kan då kanske bli möjligt om agget väger 300 kg mindre.

Hur väl anpassningen gjorts mot Dasa/Rottne vet jag inte än. Troligt är att det funkar precis som med ett 405/406.

Log Max har lagt ned mycket tid på att få ner vikten på 3000T. Vet inte om det var officiellt men det kommer troligtvis också en ackumuleringslåda för flerträdshantering till mindre snart. Det ska vara en lightvariant som ska fungera som de vanliga men betydligt lättare.

Det ska som sagt bli mycket intressant att se detta i drift. Speciellt med de små matarvalsmotorerna och nya True-Cut. Tror det kommer bli rappt värt namnet!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

Fredrik Reuter  
#403896 En film med en genomgång av nya Log Max 3000T:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

rocky  
#404209 En fundering är om dom kan få detta aggregat godkänt för skördarmätning om det kommer för gallring?

Avatar Fallback

Re: Log Max 3000T

forest.  
#554569
rocky skrev:En fundering är om dom kan få detta aggregat godkänt för skördarmätning om det kommer för gallring?


Är det någon som har en slanglista med längder mm. till ett Logmax 3000 aggregat??
Har bara reservdelslistan med numret på slangarna.

Avatar Fallback

Re: Log Max 3000T

JoTh  
#554610 Saxat direkt från Log Max hemsida http://www.logmax.com/se/service-support/manualer

MANUALER
Beställ Manualer

Log Max Manualer kan levereras som pdf-filer via e-post utan extra kostnad.
Handböcker finns för alla Log Max aggregat och styrsystem.

Vid beställning måste du uppge ditt aggregat modell, serienr, namn, företag namn och adress.

För att beställa manualer, skicka ett mail till info@logmax.com

Avatar Fallback

Re: Log Max 3000T

forest.  
#554726
JoTh skrev:Saxat direkt från Log Max hemsida http://www.logmax.com/se/service-support/manualer

MANUALER
Beställ Manualer

Log Max Manualer kan levereras som pdf-filer via e-post utan extra kostnad.
Handböcker finns för alla Log Max aggregat och styrsystem.

Vid beställning måste du uppge ditt aggregat modell, serienr, namn, företag namn och adress.

För att beställa manualer, skicka ett mail till info@logmax.com



Frågade logmax men de hade ingen lista :(

verkar konstigt att det inte finns en sådan

Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

RNåhdin  
#554733 Hej
Jag tror att de vill sälja slangen själva och inte ge den info gratis till kunden som sen går till närmaste slangpressare. Kan bero på olika beslut som Log Max har tagit.
Företaget (tillverkare av jordbruksmaskiner) jag jobbar på har haft den diskussionen om vilken info som ska finnas i reservdelslistan gällande slang. Och vi har kommit fram till att det kvittar för kunden tar med sig slangen till sin slangpressaren som fixar en ny.
Jag har aldrig hört att vi har sålt en slang som reservdel. Och vi har artikelnummer, längd och storlek i reservdelslistan.
Jag har även sett hur andra företag gör och det finns de som inte tar ens tar med artikelnummer utan bara visar slang på en bild.

Användarvisningsbild

Re: Log Max 3000T

Ängagärdet  
#554738 Har inte logmax 5år slanggaranti?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).