Öppna kategorin

Björnmöten

8 inlägg 4085 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björnmöten

Kebbe  
#394858 Det borde finnas en kategori "Arbetsmiljö" här på forumet, men kanske bara jag som saknar det, har varit skyddsombud och arbetsmiljöombud mellan 1981-2014.
Nu vill jag iaf slå ett slag för saken och inleder med kategorin björnmöten. Hur många hur ofta hur rädd hur orädd?

Mitt senaste var i måndags, men den sannolika gossen var snabb på att försvinna, likaså jag, då jag alldeles före känt en doft av kadaver och redan sett vad jag ville se (om det var markberett eller ej). Tror jag kom på hen sovandes på en kulle i motvind, typ femtio meter.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Björnmöten

husqvarna_med_sthil  
#394882 Jag har gått ihop med björn två ggr under jakt. Ena gången såg jag björnen som stöttes iväg av hunden när de av misstag gick ihop, sprang rakt på mig och vinklade. Andra gången var i vårsnön under bäverjakt, såg den inte, men hörde, trodde det var älg men när jag kom fram 25-30 meter genom unggranarna såg jag spåren i snön. Den gången blev jag nervös, visste att jag hade en björn alldeles inpå men inte riktigt vart. Visade sig dagen efter när jag gick spåren att han dragit sig västerut ganska målmedvetet, gått över bäcken och in mot bergkanten på andra sidan, där slutade jag spåra (200m totalt) och drog mig tillbaka, det är ju inte riktigt tillåtet att förfölja fridlysta djur men jag var obeväpnad och nyfiken samt att nallen själv säkert var långt borta så den tog knappast någon skada av min lilla "undersökning". Det är ju lite spännande med vilt man inte så ofta ser även om respekten för dem snabbt övergår i rädsla om man hamnar för nära.

Hur som, ingen av dessa två har visat någon form av agg gentemot mig utan varje gång dragit sig iväg åt annat håll.

Användarvisningsbild

Re: Björnmöten

Fredrik Reuter  
#394951 Hej,
Jag har lagt upp en förfrågan om en arbetsmiljökategori, du kan läsa och diskutera här: Fredrik Reuter - Vilka kategorier saknas på skogsforum?

Användarvisningsbild

Re: Björnmöten

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394990 Inte brunbjörn men svartbjörn i Canada. Vi hade gott om björn på vår arbetsplats och i början var man lite skraj när man hittade färsk spillning på stigen ut till maskinen i gryningen. Ville vi se björn var det bara att åka ut till soptippen där var alltid björn på sommaren

Användarvisningsbild

Re: Björnmöten

Fredrik Reuter  
#395187 Dalarnas tidningar tog för några dagar upp just otäcka björnmöten då en föryngringskontrollant på Stora Enso mötte en björn på väg till ett hygge.

http://www.dt.se/dalarna/falun/arbetsmi ... gt-tillbud

Användarvisningsbild

Re: Björnmöten

Kebbe  
#395512 Det här björnmötet är väl det otäckaste i senare tid.
http://arbetet.se/2014/09/19/bjornattacken/

Jag skulle tro att de två första som passerade var mor och unge, efter kom en hane som hade för avsikt att döda björnungen, något de sägs syssla med.

Intressant läsning tycker jag, man borde kanske ha koll på koordinaterna när man är ute och bandar, fast å andra sidan är det oftast ingen mobiltäckning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björnmöten

Kebbe  
#395513 Björnattacker mot människa är ovanliga. Mellan 1977-2012 inträffade 32 angrepp i hela Skandinavien varav de flesta höll på att jaga när björnen attackerade. Av dessa 32 hade två dödlig utgång.

Men de blir allt vanligare. 2014 skedde sex björnangrepp mot människa bara i Sverige, vilket är den högsta noteringen sedan kartläggningarna startade.

http://villebrad.jmg.gu.se/skogen/bjorn/

En viktig faktor i sammanhanget är väl att björnstammen i Sverige mångdubblats de senaste decennierna från att vara ett djur på gränsen till utrotning, där den borde befinna sig, till att i dag beräknats till omkring 3 000 individer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björnmöten

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395614 På tal om björnmöte...

http://www.vk.se/1743256/se-nar-bjornen-tar-algen

just utanför industriområdet i dorotea....


Tycker att man läser om björnmöten nästan varje dag i lokaltidningen... Själv har man som tur var aldrig stött på någon björn när man varit ute i skogen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).