Före och efter jobbet

Ännu en skandal i skogsbranschen!

24 inlägg 12288 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

Göt  
#394835 Kan inte vara riktigt på något vis, En vettig lön och en vettig hyra, vore väl bra.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394839 En sak man bör ha i åtanke i många reportage när det berör lönerna till folk som kommer till Sverige för att jobba är när de pratar om sina lönerna så är det oftast efter skatt.... Man förstår givetvis journalisterna mfl att det blir ett betydligt större genomslagskraft om man bara skriver 75kr/h och ej nämna om det är före eller efter skatt... Hur som helst är ju dock 75 kr/h efter skatt även det för låg lön enligt kollektivavtalet...

Användarvisningsbild

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394840 Tja, 75 kr i timmen efter skatt och hyra är ju inte fy skam. Det blir ju 600 kr om dagen om till mat och levnadsomkostnader, samt fri hyra. Sedan kan man ju alltid vilja ha det bättre än så...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

sundelius  
#394859
Niking skrev:Tja, 75 kr i timmen efter skatt och hyra är ju inte fy skam. Det blir ju 600 kr om dagen om till mat och levnadsomkostnader, samt fri hyra. Sedan kan man ju alltid vilja ha det bättre än så...
/Niklas

??
75 kr efter skatt är väl fy skam, det tycker iaf jag :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ännu en skandal i skogsbranschen!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394861
sundelius skrev:
Niking skrev:Tja, 75 kr i timmen efter skatt och hyra är ju inte fy skam. Det blir ju 600 kr om dagen om till mat och levnadsomkostnader, samt fri hyra. Sedan kan man ju alltid vilja ha det bättre än så...
/Niklas

??
75 kr efter skatt är väl fy skam, det tycker iaf jag :!: :!:


Vad tycker du är rimlig timlön efter skatt OCH hyra?

Å vad skulle motsvarande tjeckisk lön hamna på, tror du? (Anbudet gällde ju tjeckiska ungdomar).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ännu en skandal i skogsbranschen!

sundelius  
#394863
Niking skrev:
sundelius skrev:
Niking skrev:Tja, 75 kr i timmen efter skatt och hyra är ju inte fy skam. Det blir ju 600 kr om dagen om till mat och levnadsomkostnader, samt fri hyra. Sedan kan man ju alltid vilja ha det bättre än så...
/Niklas

??
75 kr efter skatt är väl fy skam, det tycker iaf jag :!: :!:


Vad tycker du är rimlig timlön efter skatt OCH hyra?

Å vad skulle motsvarande tjeckisk lön hamna på, tror du? (Anbudet gällde ju tjeckiska ungdomar).
/Niklas

Som bor och arbetar i Sverige :!:
En tusing om dagen borde nog vara minimum

Användarvisningsbild

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394864 Inte undra på att röjningsjobben går till utlänningar, när svenskarna har sådana lönekrav.

Edit: Med sådana lönekrav lär röjningsberget växa i framtiden...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394975 75 spänn efter skatt och bostad är väl helt ok? Om bostaden kostar 3 000 kr o man jobbar 168 h per månad så blir ju lönen 93 spänn i timmen efter skatt. Eller 15 600 i månaden efter skatt. Håller med niking om att det är ok lön.

Avatar Fallback

Re: Ännu en skandal i skogsbranschen!

hfab  
#395011 Min uppfattning var att det skulle dras skatt på dessa 75 kr, samt att det handlar om rutinerade röjare.

Även om arbetsgivare betalar betydligt högre löner än det Niking & Uffe tycker är ok, så lär röjningsberget öka. Det går helt enkelt inte att rekrytera personal nog för att komma ikapp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).