ATV och UTV i skogen

Kedjor ATV

18 inlägg 9499 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjor ATV

Sturestelben  
#394629 Har tidigare kört med timmervagn utan drivning men har nu beställt en kranman med drivning... Har kört utan kedjor och kört fast en en del surhål samt i snön... Min fråga är nu om jag behöver snökedjor trots driven vagn eller om jag klarar mig ändå!? :???:



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Robbanhög  
#394633 Har en avesta vagn med drivning och hade kedjor på hjulingen till en början men plockade av dem då dem inte behövdes.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sturestelben  
#394635 Det låter som att jag kanske ska prova mig fram innan jag köper kedjor då :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Robbanhög  
#394639 Ja det tycker jag!

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Vardon  
#394657 Tycker det beror på hur skogen ser ut för övrigt och hur isigt det brukar bli. Jag har gärna kedjor just för att få grepp när det är halt, man har lass och det bär iväg utför. Även om driften bromsar med så är friktionen däck / underlag viktig.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sturestelben  
#394664 Har väl egentligen bara tänkt på framkomligheten men det du tar upp är ju en annan viktig aspekt......hmm,kanske blir att beställa kedjor iallafall...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Vardon  
#394717 Även styrförmåga får du nog väga in. La på kedjor fram på traktorn nu i vinter för första gången och vilken skillnad det var, mer att traktorn styrde dit jag vill och inte gled lite som marken ville.

Men kanske går att kompromissa med ett par kedjor?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sturestelben  
#394721 Jag ringde upp till kedjan i Östersund... Ngr minuter senare la jag en beställning på 2 par finfina jävligt dyra kedjor :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sturestelben  
#394722
1464896643_image.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Norra Hagberg  
#396399 Jag kör med kedjor från kedjan och de biter i riktigt bra i isiga skogsbackar. De gör nytta även under barmarksperioder. Nu kör jag dock med en enklare timmerkärra utan drivning, men funderar på att uppgradera framöver.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

anersimyra  
#396404
1466235227_image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Kedjor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405564 Vilket lufttryck har ni när ni kör med kedjor?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sturestelben  
#415360 Jag har monterat och börjat köra med mina kedjor nu.... Är hittills mkt nöjd!! Ang lufttryck så kör jag med 0,8 fram och 1 kg bak...!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415381 Kört med kedjor därifrån några år nu. Väldigt bra, särskilt när det är mycket sten med mossa på. Förstås på is också.
Du är bara att gratulera till ett prisvärt köp!

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Qkeeper  
#415527 @Sturestelben Vad ligger en uppsättning sådana på för pris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).