Skogsmiljö och Trädlära

Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

11 inlägg 4235 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

Fredrik Reuter  
#394612 Naturvårdsverket släppte idag statistik från sin årliga inventeringar av vargar i Sverige. Vargstammen sjönk med 75 vargar från förra inventeringen, från 415 till 340 vargar, en minskning med 18%.

Naturliga variation, licensjakt, skyddsjakt och illegal vargjakt anges som orsaker till sänkningen.

Inventeringen görs tillsammans med Norska myndigheter och genom spårning på snö och från DNA-analyser från främst urin och spillning.

Läs hela pressmeddelandet här: http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... an-i-fjol/



   TS
Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394621 Aldri skjønt kvalitet Ein skal med hverken ulv eller bjørn i både norge og sverige må jo ta Ein masse elg og anna vilt iverfall ulven. Det er mitt synspunkt slår jo ihel Ein masse sau og lam og. Er for å ta vare på naturen og syns det er bra med store viltstamme men Ikkje av rovdyr.

Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

Skogstinsen  
#394661 Vem försöker de att lura? Det vet väl alla att vi bara i Värmland har 340 vargar! Och dessa människor ska vi skattebetalare subventionera.
Ojojoj vilket folk det finns!!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

skogsjan695xl  
#394674
Skogstinsen skrev:Vem försöker de att lura? Det vet väl alla att vi bara i Värmland har 340 vargar! Och dessa människor ska vi skattebetalare subventionera.
Ojojoj vilket folk det finns!!


340 vargar i Värmland var väl en underdrift iaf.

Användarvisningsbild

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

Peteflamingstar  
#394678 För att inte tala om vilket liv det blir när ni fångar in dem och släpper ut dem i Stockholm! :D

Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

tallen100  
#394679 Ja vad ska man säga, nu vet man iaf hur seriösa mätningarna är :roll: .
Tror mer på påskharen än det där :x

Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

tallen100  
#394719
Peteflamingstar skrev:För att inte tala om vilket liv det blir när ni fångar in dem och släpper ut dem i Stockholm! :D

Det behövs inte, när maten i skogen tar slut vilket den håller på att göra i vargtrakterna, så flyttar sej vargen österut mot stora staden och diverse gods där det finns mat och då kommer det nog bli annat ljud i skällan :grin:

Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394751 Kor langt nord må Ein i Sverige for å unngå ulv, har myndighetene noe område der ulven skal etablere seg som i Norge eller er det fritt fram. Kan vel Ikkje ha ulv der samene har reinen sin vel.

Användarvisningsbild

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

Gydija  
#394763 Jag blev också chockad, eftersom jag trodde att det definitivt fanns många fler vargar än så! Skönt att ni håller med.

Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

åberg  
#394765
Gydija skrev:Jag blev också chockad, eftersom jag trodde att det definitivt fanns många fler vargar än så! Skönt att ni håller med.


Vad baseras den tron på?

Avatar Fallback

Re: Vargstammen sjunker, nu 340 vargar

dwurg  
#394905 Ja med bokstäver och siffror kan man få till vilket resultat som helst. Konstigt att det minskat så mycket i Sverige när dom samtidigt har fördubblats i Norge ^^ Dom kanske har flyttat västerut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).