Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Pewag börjar med friktionssvetsning av brodd

2 inlägg 3635 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pewag börjar med friktionssvetsning av brodd

Fredrik Reuter  
#394510 Pewag som tillverkar slirskydd och band till skogsmaskiner skriver idag att de som första företag i världen börjar friktionssvetsa sina broddar på deras bandserie Pewag Bluetrack.

Det vanligaste sättet idag är att kantsvetsa brodden med en vanlig svets. Friktionssvetsning är i sig ingen ny teknik och har funnits som metod i många år. Med friktionssvetsning så tillför man inte något extra material (i form av tråd eller elektroder) utan bitarna som ska svetsas ihop sätts i rörelse och pressas mot varandra under hårt tryck så friktionsvärmen gör att materialet "limmas" ihop.

Video på friktionssvetsning:



Pewag sin egna brodd som de kallar starwave®-profil och det är alltså denna som friktionssvetsas på bandplattan. Jag hittade en äldre bild jag hade liggande som visar på hur Pewags tidigare BlueTrack såg ut, med konventionell svets (se nedan).

Den nya svetstekniken höjer livslängden ytterligare enligt Pewag. Tillverkningen blir också effektivare eftersom friktionssvetsning kräver mindre energi än konventionell svetsning.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Pewag börjar med friktionssvetsning av brodd

åberg  
#394640 Borde sitta bättre när hela basytan blir svetsad, eller kan man få sån genombränning med konventionell svetsning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).