Friluftsliv, Naturturism

Tillverka en stubbspis?

19 inlägg 16200 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillverka en stubbspis?

Fredrik Reuter  
#394405 Har du använt eller gjort en stubbspis någon gång? Delge då gärna dina erfarenheter här nedan. Jag undrar hur vanligt det är med stubbspisar, och fungerar de bra?

Lägger in några videos, den första visar en stubbspis i action, den andra en tillverkningsvideo från Tyskland.







   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

Vardon  
#394407 Undrar om det inte tillverkades såna på @hlb eminenta processorträff. Soppan var varm, god och nyttigt.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

halvproffs  
#394411 Brukar tillverka 5-10 varje år. Används vid jul o nyårsaftnar, vid jaktstugan och vid träffar med jaktlaget.
Både för upplysning och korvgrillning. Sågar mina beroende på storlek minst 4 skär tills det bara är 5cm kvar för då brinner stubben nästan helt ned.

En helt annan sak med stubbar är att några år efter en slutavverkning kan man sätta ett par potatisar vid granstubbar och det ger ganska bra några år. Helt utan gödning och besprutning.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

Göt  
#394413 Den där var väl ondödigt komplicerad. gör ett kryss med motorsåg till halva höjden av kabben vänd på kabben och gör lika fast på tvärs mot det tidigare krysset klart. Kallas väl för sallaspis efter en ort i Finland under finska vinterkriget.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

hlb  
#394414 Här kallar vi dem luffarspisar. Det går åt ett par dl tändvätska mitt i krysset, men då tänds de ganska snabbt. Roligt att vardon gillade soppan. Receptet ar 1/2 älgkalv, ett litet land med olika grönsaker, något dussin buljongtärningar utan EU-tillsatser och någon hink friskt källvatten.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

Göt  
#394415 Ett bra tändmedel till de där spisarna är sågspån och någon droppe bensin som man förvarar i plastpåse i med lite spån och en tändsticka brinner som attan. :mrgreen:

Men allt sånt är väl fusk ska väl vara tändstål och fnöske så det tar en halv dag att tända :-B

Avatar Fallback

Re: Tillverka en stubbspis?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394438 Stubbspis kallas allmänt på nätet för Sweden-stow

Avatar Fallback

Re: Tillverka en stubbspis?

morco  
#394451 Sök även på schweden feuer så får ni en hel del träff. Jag gör själv runt 30 st per år, mycket användbara. I vintras var jag med ungarna på rödingpremiär, skitkallt men jag hade med mig en stubbe som vi drog runt på
En plastpulka. Kunde se avundsjukan hos gubbarna och hade lätt kunnat sälja en handfull för en hundring styck(-:

Avatar Fallback

Re: Tillverka en stubbspis?

jannee  
#394453 Stubbspis - är något jag ALDRIG tidigare hört talas om :oops:

Avatar Fallback

Re: Tillverka en stubbspis?

tallen100  
#394456 Sån brukade användas när man jagade älg och samlades mellan fösen, och alltid var det någon som hade en stekpanna med sej och då blev grillnings möjligheten väldigt begränsad... så just därför föredrar jag en vanlig brasa :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394461

Dom är rätt populära över där

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

hlb  
#394462 Vi gjorde rondeller av 3mm rostfritt med diameter 800mm. Bra värmespridning och hängande i 3 trådar blev de lagom skålformade när de blev varma. Bilder finns på processorträffs-tråden. Plåtarna funkar nog bra för vanlig vedbrasa också.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

Fredrik Reuter  
#394472 Jädrar vad kul att det finns sådan kunskap hos oss! :-BD
När jag startade tråden hade jag i bakhuvudet att liknande "torches" hade diskuterats förr på skogsforum men var inte helt säker på att det var samma sak. Nu vet jag!

Vad tror ni om Tysken modell i andra filmen högst upp? Två kanaler med tilluft i botten från sågspåret och sedan fylla med spånet som blev av tillverkningen. Den borde man kunna ställa en Muurikka panna väl och skogs-woka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverka en stubbspis?

husqvarna_med_sthil  
#394495 Stötte på en som tioåring på Ottsjön vid Ottsjöfjället. En man och hans pojke, pojken höll i stubben och gubben körde motorsågen, ingen vågade titta men det gick bra. Första gången jag såg sådan och har använt några sedan dess, däremot såg jag en annna variant nyligen där man sågade igenom så man fick fyra lösa bitar som man ställde tillsammans... måste se om jag kan hitta det klippet.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka en stubbspis?

halvproffs  
#394497 Jodå Fredrik, det går alldeles utmärkt att ställa wok, kaffe och stekpannor på dom om dom är tillräckligt stora. Blev tyvärr en dålig bild på aspen men om man förstorar bilden ser man en motorsåg i andra änden på stocken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).