Skogsekonomi

Nystartad verksamhet

19 inlägg 9522 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

svahn_kb  
#393771
tomas81 skrev:Jag tycker de skulle vara ganska gynnsamt att få tillbaka 30 000 på 100 000 i underskott , jag tjänar 380 000 om året , vet inte vad jag klassas som för inkomsttagare?
Mitt minus ligger redan på 300 000 med moms pga renovering av ekonomi byggnad , 4-hjuling , räntor , försäkring och mer blir det för jag ska bla leja bort 12 ha röjning.


Har du det underskottet så är det bara att hugga upp till det " skattefritt"
Momsen räknas inte i underskottet.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Sv: Nystartad verksamhet

tomas81  
#393830
alias skrev:
Sibiria skrev:Enligt texten från skv jag citerade så kan man kvitta om man köpt verksamheten från föräldrar. För mig är det en slamkrypare eftersom man mycket väl kan köpa en fastighet men till ett så lågt pris att lantmäteriet anser det vara en gåva. Nu är ju lantmäteriet och skatteverket grenar på samma träd men frågan är om skatteverket är så fyrkantiga att de slaviskt följer lantmäteriets regler?


Lantmäteriets bedömning är i detta fall av ringa betydelse - den påverkar ju främst kostnaden för att registrera lagfarten till fastigheten.

Jag är till 99 % säker på att Skatteverket bedömer det som en gåva om vederlag för gåvan understiger taxeringsvärdet (då träder gåvomottagaren i givarens skattemässiga situation d.v.s. ingen reavinstskatt utlöses av överlåtelsen, och mottagaren kan överta givarens skogskonton, räntefördelningsunderlag, sparad räntefördelning, utrymme för skogsavdrag m.m.).

Som jag tolkade det så utlöste inte överlåtelsen någon reavinstskatt och borde därmed vara en gåva skattemässigt.

Om givaren då bedrivit verksamheten längre än fem år så torde inte mottagaren kunna göra gällande nystartad verksamhet och nyttja kvittning av underskott av aktiv näringsverksamhet mot inkomst av tjänst.

MVH
Alias
Givare ärvde fastigheterna och jag fick dom omgående som gåva mot en revers mot givarens dödsbo.
Men om jag nu försöker sammanställa kommentarerna så kan jag utesluta att jag kan göra som jag hade tänkt och bara börja hugga för att finasiera dom investeringar jag gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

svahn_kb  
#394122 1. Gränsen för vad jag menar med höginkomstagare går vid ca 430 tkr/år.
2. Ta hjälp och räkna i ditt enskilda fall. Här i forumet får du ( och då är jag ändå konsult inom ämnet) den rådgivning du betalar för. Det finns säkert saker som jag eller de andra uppfattat mer eller mindre korrekt i det aktuella fallet. Hur man ska räkna och planera är en sak, det är diffust, vad lagen lägger för ramar är en helt annan sak. För att få ihop dem bör du ta hjälp.

Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

svahn_kb  
#394296 Och tillägg. Eftersom du övertagit som gåva så övertar du också överlåtarens skattesituation. Alltså är inte verksamheten att betrakta som nystartad ( precis som det visats tidigare) och du kommer inte få kvitta underskott mot inkomst av tjänst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).