Socialt (mer om oss)

Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

31 inlägg 13331 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393705 Vad jobbar du med SkogsGotte? :grin:

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

alias  
#393726 Visst har väl Quicke/Ålö också produktion runt Umeå, eller minns jag fel (har ju inte bott där på 8 år så en del kan ju dessutom ha hunnit förändras).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393748 Jo utanför Umeå har dem nog produktion ännu, En på vår firma har jobbat där i många år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

mooos73  
#393780 Vänta inte för länge med att söka bostad. När NCC skulle sälja bostadsrätter tidigare i vår ringde 3000 pers vilket fick deras callcenter att kracha. Bostadsmarknaden är utan överdrift mkt svår i Umeå.
Även i kranskommunerna råder bostadsbrist.

Avatar Fallback

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

JPW  
#393783 Men av någon anledning är det knappt någon i Umetrakten som står ut med att pendla någon nämnvärd sträcka, tycker jag. Kan man ta tre kvarts resa till centrum så finns det nog betydligt fler alternativ. Sävar, Vännäs, Holmsund, Hörnefors eller kanske rent av Robertsfors? Från Robertsfors (dvs Sikeå vid E4:an) går det rätt bra med bussar som passerar förbi från Skellefteå/Luleå mm. Och det är inte dyrt att köpa ett hus i Robertsfors... Kan man tänka sig att bo i skogen utan bussförbindelse så är nog bilden en helt annan än om man siktar på krypavstånd hem från puben.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393802
Mannfolk skrev:Vad jobbar du med SkogsGotte? :grin:


Jobbar med skogsvård, idagsläget är man i behov av erfarna röjjare och plantörer men mer tveksamt under hösten. (dock ej omöjligt :) ) köpte ett hus i botsmark (ca 45min pendlingsavstånd till universitetet) för 275 000kr för ca 4 år sedan... så orkar man med pendlingen så finns det billiga alternativ :)

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393902 Ja det verkar som man får lov å leta lite utanför

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394072 Förbered dig på att det är långa beslutsvägar på arbetsplatserna så du inte får en chock när du börjar jobba här!
Det ska gärna vara en massa chefer emellan arbetaren på golvet och den som till slut beslutar om något, man ska även gärna skyffla över ansvar på nån annan så att man själv slipper ta beslut.
Något hårddraget men skillnaden mot Finland är enorm på det området, även om jag hör från kompisar därborta att det börjar vara likadant där.

Hoppas att du hittar boende och jobb, är man driftig så brukar det lösa sig både med det ena och det andra :-BD
Välkommen till Sverige :D

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#394073 Jaha såpass!

Jag är själv företagare så jag vill helst arbeta i mindre och effektivare firma där arbetsgivaren uppskattar de anställda. Och inga massa "mellanhänder".
Jag har undrat lite Vad kan en röjjare klinga loss per hektar i snitt i Ume trakten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394075 Har du eget företag i Finland?
Borde vara enkelt att köra på via det även i Sverige, antingen att du behåller det finska momsnumret eller startar nån sorts "filial" här.
Röjning kring ume har Skogsgotte bra koll på, men jag har svårt att tänka mig att man inte skulle kunna få tag på lite röjning om man vill, röjningsbehov finns nog i hela landet.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

svampbob  
#394084 Jag har hört att det är anställnings intervju i Umeå inbokat.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394085 Själv tar jag ut mellan 2000-3500 kr/ha snittet ligger nog runt 2500kr/ha dock mestadels på bolagsmark, är högre priser överlag hos privata markägare pga mindre areal, högre höjd samt stamtätare.. Tidigare år har det varit lite knepigare att få tillräckligt med jobb men i år verkar det finnas hur mycket som helst...

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#394127 Säger du det Svampbob ?


Skulle vara fint med lite extra röjning till helgerna.

Vissa problematiska figurer har jag satt 40h per hektar där man kommer upp i max 0,3ha per dag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

svampbob  
#394137 Ja det lät så. Vi lämnar också in papperen i Finland till veckan och förhoppningsvis drar vi igång en verksamhet där inom ett år.

Avatar Fallback

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Robertberg  
#397839 Vet inte om det är löst ännu, men Vimek har ju tagit hem en stororder! Tänkte direkt på dig och denna tråden.
De lär ju behöva folk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).