Före och efter jobbet

säkerhet /datalagring

30 inlägg 9048 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

säkerhet /datalagring

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39346 hej alla glada, .. fick investera i en ny LCD skärm till datorn häromkvällen , den andra bara pajade :shock: , och då började jag att undra hur länge "burken" orkar ?? , ingen höjdare att hårddisken kraschar :roll: .. så därför blev det en väldig aktivitet på att bränna skivor o.s.v ..foton och filmer på barn/ hunden e.t.c :lol:

så min fråga är : hur gör ni forumanvändare? extern hårddisk är ju inte dumt .. själv brukar jag använda (googles ) G-mail .. funkar klockrent , men man får ju inte vara säker :wink: "happy halloween" 8)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39347 Har en 500gigare på usbporten som jag kör backup på med schemaläggaren i Viasta.
Bokföringen kör jag en extra backup på ett usbminne och dvd-rw.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39359 det låter ju helt ok, "kava" :wink: ..

fyll gärna på med fler varianter :lol:

har även en tilläggsfråga .. använder någon programmet LINUX ?? :wink:
(jag har nämligen en m.k.t envis svärfar som lovordar detta :lol: )

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#39360 Det här är ett av de problem som jag konfronteras med mycket ofta i mit jobb och där vi just nu har litet extra fokus på det. Bland vår kunder finns många små museer och hembygdsföreningar, de har i stort sett exakt samma problem som vi privatpersoner ofta har, för lite kunskap och för lite pengar.

Här ett antal punkter som kan hjälpa lite:

1. Lita INTE på CD-skivor, framför allt inte billiga omärkta. Vissa håller bara några år. Kör man med CD/DVD skall man bränna om dom med ett par tre års intervall och köp helst märkesskivor, gärna av två olika fabrikat och bränn dubbelt.

2. En rejäl extern hårddisk och USB-minnen är väl den vettigaste lösningen just nu.

3. Om ni kör över på en lös hårddisk, se till att den körs. En hårddisk som legat förvarad i flera år går ofta inte igång, oljan stelnar och den orkar helt enkelt inte spinna upp.

3. Om man skall vara lite mer säker så skall man inte ha backup i samma rum, helst inte i samma hus som datorn. Om det slår eld i kåken, ja ni förstår.

4. Spara alltid om det går, saker och ting i de mest gångbara vanliga formaten, JPG, TIF, DOC, PDF, etc. Det händer dagligdags runt om i landet att folk skall kolla nåt gammalt dokument och det går inte för att programmet det gjordes med finns inte längre. Det blir ett dyrbart jagande efter nån som kan öpnna och konvertera.

5. Externa leverantörer, typ Google, Telia m fl som erbjuder lagringsplats är bra om det är välkända stora såna, där man kan lita på att dom finns kvar och om det skulle bli förändringar i organisation/ägande tar ansvar för det dom har och löser problemen som kan uppstå. Men även dom kan krascha, minns epost-trasslet som Telia hade tidigare i år.

6. Ju fler OLIKA lösningar man har, ju bättre är det. Det finns INGA kända 100% säkra lösningar för att lagra digitala data.

7. Grunden för all säker lagring är att regelbundet kopiera om till fräscha skivor, nya hårddiskar, etc.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39364 tack ! totte , det var detta jag ville veta ....och även delvis misstänkte :lol: ,

det är väl så i gemene mans hem ? , man sitter ju inte och väntar på att grejerna ska krascha :roll: , men om detta händer och man inte tänkt till i förebyggande syfte så är man som sagt "rökt" .. och tanken med denna tråd var ju även att få forumanvändare att se över detta :lol:

frågan om LINUX står kvar ... :wink:

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#39369 med kort så ska man nog framkalla dom,så gjorde ju våra föräldrar,och dom verka hålla rätt bra :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39370 jajjemen , man ska inte förakta , "oldscool" .. det är ju detta hela nuvarande historievetande bygger på :)

   TS
Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39371 För det är inte frågan Om datorn havererar utan NÄR.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39373
kava skrev:För det är inte frågan Om datorn havererar utan NÄR.


exakt så känns det för mig nu ..hmm! :? :lol: :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39392 Jag kör med slavvarianten, d.v.s. två utbytbara hårddiskar och en större slavdisk. Skulle den ena hårddisken krascha p.g.a datavirus eller dylikt, så funkar ju fortfarande den andra hårddisken. Jag lagrar alla dokument på slaven, så att de blir åtkomliga från bägge hårddiskarna.
/Niklas

Användarvisningsbild
totte  
#39394
Niking skrev:Jag kör med slavvarianten, d.v.s. två utbytbara hårddiskar och en större slavdisk. Skulle den ena hårddisken krascha p.g.a datavirus eller dylikt, så funkar ju fortfarande den andra hårddisken. Jag lagrar alla dokument på slaven, så att de blir åtkomliga från bägge hårddiskarna.
/Niklas


Det är en bra variant. Överhuvdtaget så bör man ha nån form av system/program som gör backupen automatiskt, nu tror jag att det finns i senare versioner av Windows, är inte bra på det systemet. Jag har ett program på Macen som sköter backupen efter ett schema. Glömde den viktiga grundregeln tidigare:

8. Lita aldrig på dig själv! Det är fruktansvärt lätt att glömma att göra backup. Se till att det sker automatiskt!

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39594 okay, här är ett annat synsätt:
Jag jobbar också inom IT branschen, och har många småföretagare, de förstår inte vidden av en "krasch" av datorn/disken förens den händer...

Frågan är då : Vad är ditt företag värt?

är den värd några tusen extra? är de värt att köpa en server/backup, raid stöd /backup system, de behöver inte kosta MASSOR med pengar, men står man där utan backup på bokföringen så har man ju som sagt "skitit i de blå skåpet".
De är ju inte bara backup som är viktigt i dagens it samhälle , många kan inte vara utan mail en dag, eller internet för den delen. Massor sker via internet som förr gick via telefon/fax.

någon sa att man kan ju framkalla bilderna, men när "negativen" är borta hur gör man då? Hur bra är de "nya" papperna som kodak/fujji andvänder när de kan pressa priserna under 50 öre per kort?

Backup, backup , backup backup....

själv gör jag så här med viktiga dokument/bilder 3 olika datorer, ligger de på bränner 2 uppsättningar skivor, en i bankfack och en hemma, + en backup på server utanför huset.

En "billig" lösning är att sätta ett raid5 set i sin "vanliga" desktop, dvs man delar upp allt man sparar per automatik på 3 diskar eller mer, kraschar en man sätta i en ny av samma storlek och köra vidare, bara återskapa raiden...

de var mina 5 cents...

Användarvisningsbild
totte  
#39603 Kisaved, ditt inlägg kompletterar mina synpunkter på ett utmärkt sätt. Jag pratade mest utifrån en teknikskt/praktisk synvinkel, och du lägger an en mera ekonomisk vinkel på det. Det handlar om att värdera det man har och väga risk mot kostnad. Och när det gäller företag så kan ju som sagt skiten hamna i fläkten rejält om det krashar.

Även som privatperson måste man tänka lite på det sättet, man kan väl ofta inte sätta ett ekonomiskt värde då, utan snarare får man tänka: Hur villig är jag att ta risken att förlora mina bilder/musik/brev/filmer/etc, och vad har jag råd att göra.

Men som sagt hygglig säkerhet behöver inte vara särskilt dyrt, som ni sett här så finns det många sätt att göra det.

Det som i slutändan är det viktiga är att man gör en plan för hur man skall göra, utifrån de egna förutsättningarna, ekonomiskt och praktiskt och även känslomässigt för de privata behoven, och sen följer den planen.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39611
Bild

En sån här extern SATA 120 GB, USB 2, Längd 14cm Höjd 8cm Bredd 2cm
skulle jag begära 830:- plus moms & frakt för om nån är intresserad.
PM;a isf.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39686 totte mina erfarenheter säger att ekonomin är de de handlar om i slut ändan...

ingen säger, måste jag göra för att mina bilder ska vara "säkra" utan, vad kostar de....

svensk åkomma tror jag :wink:

Externdisk i all ära, men se förbövelen till att den har ett enklare backup program, t ex western digital one touch har de, säkert andra med, men säkert inte de allra enklaste....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).