Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nytt märkte på marknaden?

52 inlägg 32579 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt märkte på marknaden?

rikard_e  
#393511 Verkar som det kommit ännu ett nytt märke med huggarvagnar på marknaden vid namn Scandic.
Vet inte om det är nytt företag eller gammalt i ny förklädnad.
Tillverkaren kommer från Estland.

Hittades när jag slösurfade på blocket.
http://www.blocket.se/dalarna/Scandic_1 ... .htm?ca=16

http://scandicon.eu/


Aldrig hört talas om eller sett innan, men så bor man lite under en sten med.
Någon som sett dom här förut?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393515 Kan de vara den gamla modellen av Weimer ?
Sit right sålde ju Weimer an balt modellen innan iaf

Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

jannerik  
#393587 gripen lär ju räcka till i alla fall

Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

Valfridsson  
#393603 En gammal Weimer tycker jag inte det ser som. Dom säljs väl under namnet We-Forest eller är jag ute och cyklar? http://www.weforest.se/ Men Sit-right verkar ju ha bytt ut sitt skogsvagnssortiment till Scandic iaf http://www.sit-right.se/skogsvagnar/
Jag känner inte att jag ser nån annan vagn i den heller eller vad man ska säga. Jag tycker det känns mest som ett nytt märke för den svenska marknaden. Hemsidan är ju på både estniska, tyska och engelska så dom verkar ju ha lite marknad redan!?

Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

rikard_e  
#393665 Det lär nog stämma. Tyckte jag kände igen gripen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

Torbjörn Johnsen  
#393675 Jag ser fram mot att "skogsvagnsoraklet" @Morgan Nordin bistår med lite kunskap om de här vagnarna. :wink: Han verkar ha bra koll på den här marknaden. Undrar förresten hur många olika varumärken/tillverkare det finns idag av griplastarvagnar? De måste ju bli en ansenlig lista om man börjar räkna upp dem...

Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393683 Jag pratade med Urban på svenska Weimer igår i ett annat ärende och nämnde att det var en del spekulerande om svenska resp estniska Weimer i en av trådarna här. Tror han kommer klarlägga den biten iaf.

Ang Scandic. Kan inte klart säga hur det ligger till där men både Weimer och Scandic håller till i Tartu (6 km mellan adresserna) men om det är en ombildning eller utbrytare vet jag inte. Data och utseende stämmer inte riktigt även om en del detaljer tyder på att samma personer är involverade i konstruktionen.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

Seb macahan  
#393806
Torbjörn Johnsen skrev:Jag ser fram mot att "skogsvagnsoraklet" @Morgan Nordin bistår med lite kunskap om de här vagnarna. :wink: Han verkar ha bra koll på den här marknaden. Undrar förresten hur många olika varumärken/tillverkare det finns idag av griplastarvagnar? De måste ju bli en ansenlig lista om man börjar räkna upp dem...


Kan vi inte göra ett tappert försök då? Jag börjar med det jag känner till utan inbördes rankning:

Mowi
Moheda
Weimer
K.T.S
Vreten
Multiforest
Kesla
Farma
Junkarri
Kellfri
Sonnys
Kranman
Vreten
Kronos
Hypro
Anders skogsskördare
Möre vagnen
Palms
BMF (Baltic Machine Factory)
Igland
Farmi
Nokka
Wekla
Ostler
Scandic

Vad har jag glömt, fyll på vet ja

Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

rikard_e  
#393822 Bra lista, inte illa :grin:

Patruuna
FMV?
Källefall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

Seb macahan  
#393831
rikard_e skrev:Bra lista, inte illa :grin:

Patruuna
FMV?
Källefall


Men de finns ju inte längre? Det får väl ändå vara en lista med tillverkare som existerar? Patruuna vet jag inte men FMV är ju FTG Cranes alias MOWI/MOHEDA och Källefall går det väl inte o köpa någon ny idag? Det var väl Moheda eller rättare sagt Lantmännen´s budget version av Moheda vagnen, som tillverkades i Estland. Jag har inte hört eller sett något om dessa på åratal.

Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

Torbjörn Johnsen  
#393837 Imponerande lista!

Pfanzelt saknas. De bygger robusta (men dyra) grejer...

Det finns säkert ett dussin till. Jag försöker scanna utbutet när jag kommer ner till KwF-mässan om nån vecka så kanske det går att hitta fler.

Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

stegmaster  
#393845 Källefall finns att köpa nya neröver Europa va jag vet.
(Dyker upp en del ÅF om man gör et googlesök på "källefall rückewagen")

Stepa.

Binderberger.

Botex.


Sen finns det vel et stort antal tillverkare från öststaterna och spanien efter va jag sett på YT som jag inte orkar börjar leta navn på, men att det finns minst 50 tillverkare i Europa totalt er min gissning.

Avatar Fallback

Re: Nytt märkte på marknaden?

Valfridsson  
#393846 Jag lägger till
NMS
We-Forest
Utnäs??

Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

JohannesG  
#393851 Ser ut att vara lite annorlunda drivning på dem också:
1464335932_1199674359.jpg

På deras hemsida skriver dom
http://scandicon.eu/product-details skrev:2WD/4WD inner drum drive for better berformance in difficult terrain

Användarvisningsbild

Re: Nytt märkte på marknaden?

stegmaster  
#393852 Nja, tror nog det bara er vanlig navdrift som menas, bara skrivit på et klantig sett. :???:
Det bilden visar er vel bara trumbromsar med utvändig cylinder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).