Traktorer och processorer

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

74 inlägg 62549 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#393572 David Brown är en bra traktor, MEN det kan vara svindyra reservdelar till dom, mycket som kan va svårt att få tag på alls ... så kolla såna grejor till att börja med.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#393625 David Brown 996:an sätter jag in i mellanklassen av det jag listade förut. Den har likt sin landskompis MF 175 en kort hjulbas på 208 cm. Sekurahytten lurar nog till att den ser större ut än den är.

Kraftig lastare, som du säger, kan inbjuda till att köra tungt. Motvikt mot det. Samt behärska sig.
Vad man inte kan ändra på är om man hittar ett objekt med en lastare som har redskapet väldigt långt framför framaxeln. Det ger bara i sig högre belastning (hävstångsprincip) och lastare är kanske starkare.

Jag sökte lite efter Trima 1310 och det är oftast att de ställer den med skopan pekandes neråt som på annonsen du länkade till. Jag tycker det är enklast att jämföra om skopan är platt mot marken.
http://www.blocket.se/lulea/David_Brown ... m?ca=8&w=3
DB 1410 visade sig ha samma motor (cylindervolym) som 996 men med Turbo. Den har lite längre hjulbas, vet inte var det plockats in men lastaren ser ut att vara placerad en bit längre fram än på 996:an. Så med det så tror jag 1310P inte är för stor lastare.

Hur stark en lastare är avgörs dels av geometrin, hur långt bort, rak väg, är redskapsfästet från ledpunkten mot fundamentet, hydraulcylinderns infästningar och grovlek. Men sen tillkomer faktorn att tillverkaren anger lyftkraft vid ett bestämt hydraultryck. Det kan vara ett annat tryck i traktorn så man får räkna om samt att just det exemplaret man undersöker kanske är sliten i pumpen/felinställd övertrycksventil så den ändå är svagare än förväntat.
Men vi kan ju ta ett exempel på en lastare som är för liten rent för 996:an och troligen:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Davi ... m?ca=8&w=3
Senast redigerad av Aqualize sön 29 maj 2016, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394161 Jag har en gammal DB 995 och de reservdelar jag har köpt de sista 20 åren tycker jag
inte har varit alls dyra. Som andra stora europeiska märken finns det mycket nytillverk-
at.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#399346 Hej på er allihop. :)

Väldigt tacksam för alla svar jag har inte slutat leta.
Har nu en Deutz 7207c på gång och sk kika på den ev. imorgon.

Synpunkter på Deutz och då i synnerhet 7207?
Har ingen koll på timtal eller lastare, får se imorgon men det vore ändå bra med lite erfarenhet på Deutz.
Det jag läst mig till var OK enligt min lekmannakuskap, bra och snål motor och bra kvalité men i övrigt vet jag inget.

När det väl blir traktorköp kommer det uppdateringar. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Hema  
#399356 De lite äldre är iaf luftkylda = de fryser inte sönder, men värmen kan det vara sisådär med i hytten..

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#399361 Det är nog inga dumma grejer :smile:
Fryser inte på vintern och kokar ej på sommaren :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

axwell  
#399363 En sån luftkyld 70 hp har lika mäktigt ljud som en 140 hp vätskekyld.

Har bara hört att ägarna brukar vara nöjda med sina traktorer.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Elfving  
#399403 Äldre Deutz har dessutom rykte om sig att vara väldigt bränsleeffektiva. Har ingen egen erfarenhet, men ingen rök utan eld!

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

hlb  
#399449 Har haft en sådan motor i en 13 tons bandgrävare. Kunde gräva 8 tim på en 20 l jeepdunk. Otroligt.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#399465
hlb skrev:Har haft en sådan motor i en 13 tons bandgrävare. Kunde gräva 8 tim på en 20 l jeepdunk. Otroligt.

Var det i Hymack det satt Deutz motorer?

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

hlb  
#399468 Kockums (Hatra)

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

hlb  
#399529 70-års modell. Köpte den 1974 för 24 000:-. Körde den som gårdsgrävare i över 30 år. Reparerades med ståltråd och spik + en ny startmotor. Slå den ekonomiska kalkylen om ni kan,

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399650 Jag har en Deutz 7807C, vet inte riktigt vad som skiljer från 7207C. Det är en 82:a med 7200 h på mätaren och överlag är jag riktigt nöjd. Jag har haft den i 10-12 år och aldrig haft nåt ras. Den är mycket bränslesnål. Största felet är att det är väldigt stor svängradie på den. Sen kan det vara lite problem att få igång den på vintern, vilket gör att motorvärmaren sitter i hela vintern. Med lite glödning och värmare går det dock att dra igång den i sträng kyla, -27 är mitt rekord:-)

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#415491 Till slut så... :)

...så blev det en traktor. En MF590MP -82 med Bergsjölastare 1100.
En liten timmervagn som duger för vårat behov blev det också, nu saknas bara vajerkranen.

Tack för alla goda råd, det är inte helt lätt att som novis hitta rätt. Jag hoppas jag gjort det nu och återkommer i separat tråd när jag fått traktorn på plats.
Här en bild på nyförvärvet:
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

kungsis  
#416014 Fin traktor :smile: , men om du är ovan traktorförare ska du nog ta det lugnt med lastaren. Visst lastaren orkar, men spindlarna i framvagnen kan nog ta riktigt stryk. Fick du med några "järnstänger" som ska monteras när du ställer av lastaren. Om inte så rekommenderar jag att du skaffar sådana, då det är himla lätt att ställa av en så pass modern lastare som du har.

Mvh
Kungsis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).