Bilar

Hej då V70 och XC70!

5 inlägg 12158 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hej då V70 och XC70!

Fredrik Reuter  
#393361 Oavsett om man älskar eller hatar dem så tycker jag en hej då tråd om Volvo V70 och XC70 kan vara på sin plats.
Det är nu i Maj 2016 som den sista XC70:in rullar ut från Torslandafabriken och in på museet, V70 har tydligen redan slutat att tillverkas.

1.250.000 V70 hann Volvo tillverka under den 20-åriga eran som nu alltså är över. Bäst slog den i Sverige där den varit varit bästsäljare under hela sin tillverkningstid.

Tja, själv har jag en V70 från 2004 med 18.000 mil+ på mätaren och det är kanske därför jag denna tråd blir till?

Tyvärr står det inget i Volvos pressmeddelande om vad som kommer ersätta denna serie, är det V90 och V60 Cross Country?

Hörde något rykte om att V60 Cross Country har XC70 plattan som bas (och alltså inte på något sätt egentligen har något att göra med vanliga V60).

Vad är din känsla om detta, skriv gärna några rader och rätta mig gärna om jag har fel i något av ovanstående.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... igt-farval



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hej då V70 och XC70!

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393365 Kör själv en XC70 från 2012 och det är med en liten tår i ögat som jag ser 70-serien gå i graven.

Den nya 90-serien som ersätter verkar i och för sig mycket imponerande men med en något annorlunda målgrupp, eller målsättning. Volvo ska bli mer premium (vad det innebär i praktiken kan diskuteras in absurdum) och det medför andra prioriteringar avseende utrymme, pris och storlek.

V60 CC har såvitt jag vet samma platta som vanliga V60 och ska inte ses som en ersättare till nuvarande modeller. Däremot har det ryktats att kommande generation av 60-serien ska växa (inte minst i bagaget) och kanske fånga upp delar av de som idag äger en bil ur 70-serien.

Själv väntar jag med spänning på att se en V90 i verkligheten, den sluttande bakluckans negativa inverkan på lastutrymmet diskuterades tämligen utförligt när de första bilderna kom och om jag känner mig själv och min fru rätt behöver vi mycket bagageutrymme, så den som lever får se. Tills vidare rullar XC70:n på oförtrutet, för närvarande strax uppe i 12000 mil.

Användarvisningsbild

Re: Hej då V70 och XC70!

Fredrik Reuter  
#394399 Hej,
Ja, då var V90 officiellt släppt med leverans efter sommaren.
Men som du skriver Sidenbladh så verkar denna vara för en annan målgrupp, det är så jag känner i alla fall. XC70 var ju i och för sig en dyr bil, men V90 är ytterligare ett hack upp.

http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... -by-sweden

Det ska bli spännande att se om, eller när, V90 Cross Country kommer, det kanske blir så att målgruppen för gamla XC70 delas där ena delen går till V60 Cross Country och andra till V90 Cross Country.

Häftigt att de fått in 230V uttag i den nya!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hej då V70 och XC70!

JohannesG  
#394402 Betyder detta att Volvo åter kommer tillverka bakhjulsdrivna bilar med M90 låda? För S90 & V90 är väl i bara en 960 av senare årsmodell? Då kanske det återigen blir lätt att reparera sin egen bil, om den nu skulle gå sönder. Och hur blir det med bränsleförbrukningen, ska vi säga runt litern, då får miljöpartisterna in lite extra skatt. :wink: :lol:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_960

Eller är det så enkelt som att Volvo bara återanvänder ett gammalt modellnamn? :surp:

Avatar Fallback

Re: Hej då V70 och XC70!

wizz  
#394429 Jag har en xc70 aut 4w d4 2014 idag och satt igår på skoj och räknade på en v90 4w aut d4 med motsvarande driversupport som xc70 hade. Den är ungefär 70kkr dyrare än xc70 och basen är 100kkr dyrare än standard V70.
Nuvarande xc60 kommer som Classic 2017 dvs sista årsmodell få se om den nya kommer med anständigt lastutrymme eller om den bara kommer vara en personflyttare som dagens?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).