Socialt (mer om oss)

Vilken slangvagn rekommenderas?

21 inlägg 8550 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390761 Nu när det är vår och torrt, är det läge att införskaffa en bra slangvagn. Kollat runt lite grann och funderar på en mer professionell variant och då antingen en från Nima http://www.nimaab.se/se/art/slangvagn-i ... ionell.php eller en från Skogma http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null

Fler förslag? Om inte, vilken av ovanstående varianterna rekommenderas?

Slangen lutar åt 3/4" Hozelock Ultimate http://www.hozelock.se/bevattning/slang/ultimate.html.
/Niklas


Senast redigerad av Niking ons 18 maj 2016, 17:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390772 http://orax.se/produkter/parkvard/68-slangvinda
Nu har jag inte koll på priset. Det får man maila till dom och kolla. Detta lär inte vara det billigaste alternativet. Det är ju inte för inte dom kallas för dyrax. :roll:

Men denna slanvinda plus kärra är väldigt bra. Man kan ha flera vindor till samma kärra. På vintern har jag en vinda med 3-fas kabel för värmetråget.

Kanske lite överkurs för dina behov Niking. Men bra grejor. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390787 Orax får jag kolla upp!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392481 Efter noggrant övervägande fick det bli Nimas dyrvariant. Slangen har dock inte kommit.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393293 Nu har även slangen kommit på plats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393295
Niking skrev:Nu har även slangen med 30 års garanti kommit på plats


Och bilden måste ju fram också ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393312 Vän av ordning undrar varför du behöver såna mängder 1/2" slang?

Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393313 Jag har en fruktträdgård utanför tomten, men endast ett vattenuttag, som är placerad vid huset.

Edit: Dessutom är det ofta rätt nära till berggrunden på tomten (0,3-0,8 meter), varför det blir vanskligt att gräva ner vattenledningar på frostfritt djup. Då känns 50 meter extra kvalitetsslang som en betydligt tryggare lösning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 23 maj 2016, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393337 Såklart

Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

totte  
#393508
Niking skrev:Jag har en fruktträdgård utanför tomten, men endast ett vattenuttag, som är placerad vid huset.

Edit: Dessutom är det ofta rätt nära till berggrunden på tomten (0,3-0,8 meter), varför det blir vanskligt att gräva ner vattenledningar på frostfritt djup. Då känns 50 meter extra kvalitetsslang som en betydligt tryggare lösning.
/Niklas


Och med 50 meter slang som skall användas flitigt så måste man nästan ha en vagn om man inte skall bli galen på allt ihopvindande, t ex varje gång gräset skall klippas.

Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393509
totte skrev:
Niking skrev:Jag har en fruktträdgård utanför tomten, men endast ett vattenuttag, som är placerad vid huset.

Edit: Dessutom är det ofta rätt nära till berggrunden på tomten (0,3-0,8 meter), varför det blir vanskligt att gräva ner vattenledningar på frostfritt djup. Då känns 50 meter extra kvalitetsslang som en betydligt tryggare lösning.
/Niklas


Och med 50 meter slang som skall användas flitigt så måste man nästan ha en vagn om man inte skall bli galen på allt ihopvindande, t ex varje gång gräset skall klippas.


Jo, så är det. Och samma gäller ju nu när det är 100 meter slang (50 meter extraslang).
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

alias  
#393523 Jag anser att denna typ av slangvagnar borde vara bredare i basen och ev. ha en tyngd lågt placerad. Vet inte hur många gånger jag har vält vagnen när man ska dra ut slangen?

Kanske handhavandefel från min sida, men det har fått mig att övergå mer och mer till en lös slanghärva igen istället.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393537 Välter den på sidan, Alias? Då drar du den åt fel håll. Annars borde den väl snarare vara längre och en lämplig förlängning av basen borde ju gå att fixa vid behov.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

alias  
#393555
Niking skrev:Välter den på sidan, Alias? Då drar du den åt fel håll. Annars borde den väl snarare vara längre och en lämplig förlängning av basen borde ju gå att fixa vid behov.
/Niklas


Jag tycker tyvärr att det har varit problem både med vältande i längdsled och på tvären (lite beroende på hur rakt/snett från vindans rotationsriktning man drar i slangen). Jag kanske borde varit tydligare med att den gott kunde ha varit både längre och bredare i basen enligt min mening.

Kan dock tillägga att den jag nyttjat var en Gardena av äldre modell, men konceptet/proportionerna verkade inte skilja så mycket jämfört med dina bilder.

Jag hoppas dock att ditt förvärv blir till större belåtenhet än den jag använt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vilken slangvagn rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393577 Jo, jag har en gammal Gardera slangvagn, som har fått pension efter drygt 20 år. Den är dock inte alls lika påkostad som min nya slangvagn.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).