Motorsåg och handhållet

Köptips röjsåg

30 inlägg 25817 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Dagu  
#392175 @bgl
Tack för kloka ord! Det är lätt att bli övermodig...
Så fort ekonomin tillåter så ska jag köpa ett lättare såg att alternera med. Ekonomin blir lätt ansträngd i samband med att man köper sin första skog och jag ville ha ett såg som till en början klarar alla sorters röjning.
Eftersom jag inte röjer på heltid, långt därifrån så lät jag inte storlek och vikt spela så stor roll. Men du har helt rätt, mitt inlägg lätt lite övermodigt...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

jannee  
#392176 Många blir trötta, riktigt trötta av att bära på en klingsåg. Även jag blev trött i början - ja tills en förståndig man visade mig hur jag skulle ställa in selen. Detta var inte gjort i en handvändning, tvärtom, det som kändes bra för tillfället kändes inte så bra efter några timmar, men när jag väl justerat in den, till i mitt tycke, 100% rätt är det inga som helst problem att bära runt 555 en hel arbetsdag.
Kedjeröjare har hur som helst ett begränsat arbetsområde medan klingröjaren klarar av allt.
Vill du modifiera om kedjeröjaren till en med klinga är det heller inte helt gratis.
En klingröjare med Strands klinga och treudd sedan fixar du det mesta.
Väldigt viktigt, om det det viktigaste, är att du handlar av en BRA återförsäljare, en som omgående ställer upp och utan gnäll åtgärdar eventuella brister.
Andra pratar om skyddsutrustning, självklart men för att köra en röjsåg räcker det oftast med en bekväm hjälm ordentliga hörselskydd, gärna med radio.

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392260 För långa personer rekommenderas tråden Bekväm röjsele för riktigt långa personer
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Johan60  
#392503 Tack för många intressanta synpunkter, bra att ha med sig när jag ska besöka återförsäljare. Det verkar viktigt med en bra sele.

Vad gäller röjsågen så har jag hört sägas att 80% av proffsen använder Stihl och att det beror på att Stihl ska vara mer driftsäker än Husqvarna, stämmer det?

Bör jag som amatör hellre satsa på en lättare såg (t.ex. 545 istället för 555) för att spara vikt och för att jag kanske ändå inte klarar att utnyttja den extra kapaciteten hos den större sågen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

jannee  
#392507 Husqvarnas problem är väl mest hållbarheten av vinkelväxeln.
Använde mig själv av en Jonsered RS 51 i 30 år och den räckte gott o väl, dock är 555 något vassare, viktökningen är inget jag reflekterade över.
Du klarar dig troligtvis väldigt bra med en 545, men välj den med värme i handtagen, helt underbart vintertid, eller när det regnar.

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Johan60  
#392673 Tack för synpunkter. Det är inte så lätt att veta vad som är bäst, men samtidigt verkar det finnas flera alternativ som är mer än tillräckligt bra för min del. Efter besök hos lokala återförsäljaren lutar det åt att jag köper en Stihl FS 460 C-EM K.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

Umea  
#393087 Gratulerar till skogsköpet Johan60 !

Bra skyddsskor skulle jag vilja rekommendera dig.

Det är lätt att fötterna kan komma i kläm när man röjer lite grövre träd, speciellt om trädet hakar fast i andra träd och

glider mot dig. Mina motorsågskängor har räddat mina fötter många gånger.

Lycka till med skogen och röjningen !

Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

JensSkoog  
#393089
Johan60 skrev:Tack för synpunkter. Det är inte så lätt att veta vad som är bäst, men samtidigt verkar det finnas flera alternativ som är mer än tillräckligt bra för min del. Efter besök hos lokala återförsäljaren lutar det åt att jag köper en Stihl FS 460 C-EM K.

Det är en bra såg. Har själv FS 460 C-EM, och gillar Easy-starten. Enda man får vänja sig vid är att choken alltid steller sig på när man stannar sågen, så om den är varm, får man se till at den kommer i noll-läge innan man startar sågen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

Elfving  
#393092 Grattis till valet!

Jag köpte en Stihl FS480 ny för runt tio år sedan. Den har gått åtskilliga timmar, helt utan haverier! Hoppas du får samma lycka med din såg!

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

JensSkoog  
#393102
Elfving skrev:Grattis till valet!

Jag köpte en Stihl FS480 ny för runt tio år sedan. Den har gått åtskilliga timmar, helt utan haverier! Hoppas du får samma lycka med din såg!


FS480 är i en klass för sig själv, en evighetsmaskin :lol:
Har förstått att många som har köpt 490 som ersättare saknar 480:an :???:

Köpte min 460 C-EM med det långa riggröret för primärt gräsröjning och
körning med treuddig kratkniv, så min 480 kunne sparas bara till
röjningen. Då holler den längre :wink:
Har väl haft 460:an i tre år och den har fått köra sig hårdt, men den holler bra :-BD

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

BM 35  
#393105 Det är tredje säsongen jag röjer med Stihl fs 410 och gillar den skarpt,,

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Johan60  
#393179 Tack för glada tillrop och tips. Nu har jag varit ute och premiärröjt. Eftersom jag aldrig röjt förut har jag inget att jämföra med, men sågen funkar såvitt jag kan bedöma utmärkt. Det går inte särskilt snabbt, dels torde det ta ett tag innan jag får in bättre teknik och dels behöver jag sakta ner för att tänka när jag ska välja träd. Jag förstår att en van röjare är snabbare och skickligare i både teknik och i trädval. Men jag har röjt 1 hektar i helgen och känner mig nöjd (trots en del träningsvärk..), nu är det bara 24 kvar :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

jannee  
#393187 Vilket märke på klingan?

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Johan60  
#393198 Stihl originalklinga

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

JensSkoog  
#393223 Då skulle du prova Strandklingan när det blir dags med ny.
Jag körde med Stihlklingan länge, men efter jag provade
Strandklingan, bytar jag inte tilbaka :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).