SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Komatsu 931XC

76 inlägg 54790 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Beavern  
#392961 Hur mycket sidlut klarar pendelaxeln i %?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393048 Det vettetusan, ska försöka ta reda på det....

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931XC

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393056 Från första inlägget:Pendelaxeln har en axelpendling på 16 grader (som 6wd versionen) och bakre, nya, boggien har en boggiependling på 22 grader. Främre boggien pendlar 28 grader som på den vanliga 931:an.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393057 Haha sedär står det ju, men vad blir 16grader i procent? 17,7 eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931XC

skogsjan695xl  
#393059 Den borde ju bli riktigt fin i stenig terräng. I den terrängem vi kör kan den bli stelbent ibland.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393060 Den borde bli väldigt "rörlig" där bak när det är knöligt

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Beavern  
#393066 Lat man dör långsamt[emoji3]
Tack för infon. Ganska rörlig då med andra ord.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931XC

Jonte86  
#399722 Den där kommer nog att bli populär när man ser hur fort det börjat dyka upp Ponsse Scorpion och John Deere 1270 E 8 wd maskiner överallt.

Ser fram emot att någon gång få provköra en 931 XC, helst med DT-kranen och C123 :P

Användarvisningsbild

Re: Sv: Komatsu 931XC

skogsjan695xl  
#399728
Jonte86 skrev:Den där kommer nog att bli populär när man ser hur fort det börjat dyka upp Ponsse Scorpion och John Deere 1270 E 8 wd maskiner överallt.

Ser fram emot att någon gång få provköra en 931 XC, helst med DT-kranen och C123 :P


En XC med DT-kran c123 med flerträd vore en väldigt rolig kombo att prova i både gallring och slutavv.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931XC

Skogsfrost  
#400233 Tror att detta kan vara ett intressant alternativ för MB.
Har själv kört MB med en 941 och det enda jag inte gillade var enkelaxeln bak. Med boggi skulle den nog gå bättre över stenar och mjuka marker än vad enkelaxeln gjorde.
Det jag gillar med maskintypen är att man har bra överblick när man sitter så pass nära harven. Att hytten går att vrida precis dit man vill och att den nivellerar ut nästan all brant terräng är också stora plus.

Är det någon som här som går i tankar att nyttja en XC för just detta ändamål?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931XC

Torbjörn Johnsen  
#413485
1476865996_img_1194.jpg

Jag tittade inom som hastigast på Komatsus visning ac 931XC m fl i Bollebygd i går. Torbjörn Sjunnesson hälsade välkommen till en krävande terräng med mycket branta lut. Skördaren kördes tyvärr inte så mycket den korta stunden jag var där men jag fick lite film med mig och lägger upp en videosnutt här lite senare.
1476865997_img_1196.jpg

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420026 Nu kör touren vidare till Norrbotten första anhalt hoss oss norr om Råneå in i landet en bit, 931xc och 875. På måndag kör vi igång. Sen visning tisdag, sen ons-torsdag på nytt ställe. Ska försöka få ihop ett utlåtande och lite bilder från ett riktigt vinterlandskap :wink:

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420876 Så nu har jag äntligen kört drömskördaren lite igår och så idag förmiddagsskiftet, helt fantastisk maskin ;-)
Stadig och fin står väldigt stumt på backen... Det känns väldigt odramatiskt i hytten, lite vibrationer, tyst och fint, riktig bra drag i c144.
Helt otroligt vad det går bra i risig och kvistig skog, provocerat med grov krokig och eländig björk men det mesta bara rasslar igenom....
C144 är väl egentligen i största laget för våra skogar, c123 skulle vara mer lämpligt, men imponerande drag i c144.
Det jag återigen klagar på i nya komatsu är knapparna på nya paletterna, Ingen logik över huvudtaget med bara siffror och bokstäver på de flesta knappar.

Tex krypfart/svärdräddning knapp 4, reset längd nr6, trädslagsbyte H, modul + och - knapp F och I... Logiskt va?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931XC

skogsjan695xl  
#420882
Valmet 890 skrev:Så nu har jag äntligen kört drömskördaren lite igår och så idag förmiddagsskiftet, helt fantastisk maskin ;-)
Stadig och fin står väldigt stumt på backen... Det känns väldigt odramatiskt i hytten, lite vibrationer, tyst och fint, riktig bra drag i c144.
Helt otroligt vad det går bra i risig och kvistig skog, provocerat med grov krokig och eländig björk men det mesta bara rasslar igenom....
C144 är väl egentligen i största laget för våra skogar, c123 skulle vara mer lämpligt, men imponerande drag i c144.
Det jag återigen klagar på i nya komatsu är knapparna på nya paletterna, Ingen logik över huvudtaget med bara siffror och bokstäver på de flesta knappar.

Tex krypfart/svärdräddning knapp 4, reset längd nr6, trädslagsbyte H, modul + och - knapp F och I... Logiskt va?

Det är även modul längder vid tummen på höger pallet.
Tyckte oxå att allt verkade konstigt till en början med palletterna. Jag har flyttat några knappar på palletterna och nu sitter det i ryggmärgen. Inget man tänker på att det inte är några symboler.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931XC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420904 Jo men jag vill inte ha så mycket knappar med högertumme den är alltid mer eller mindre upptagen med sekvensknappen.... Det är klart man vänjer sig när man sitter där varje dag, men det hade kunnat vara mer genomtänkt. Se på jd den kan du hoppa in och köra även om du aldrig varit in i en förut, det blir omöjligt med en röd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).