ATV och UTV i skogen

Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

59 inlägg 28842 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Robbanhög  
#390429
Blomqvist skrev:Jisses, vilken djungel! :shock:

Ja det kan man verkligen säga!!

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Tokslut  
#392994 Är kraftig servo och smidig framdiff prio finns det bara en maskin och det är Polaris! (kommer från en som kör can am) + Polaris har modeller med öppningsbar bakdiff (heter turf mode) om du kör på känsliga områden sommartid (typ ensamma på marknaden med detta)

Alla andra servos på marknanden är klena om ens det tyvärr. Har dock inte provat Hondas servomaskin, Iofs, inte nån Kines heller om de lyckats få till en servomaskin.

Har kört Yamaha och Polaris med bandsats, och Yamahans servo klarar precis att få bort känslan av bandsatsen i fart vid långsamma styrrörelser på is med lite snö på (förstå hur trögt det skulle bli i skogen i snö :shock: ) Polarisen hjälper till mer och är progressiv ännu ett plus till Polarisen i mina ögon. Men du kommer känna i armarna iaf.

Japanerna har riktigt klena servos, men det är väl som med motorerna. De håller länge, men har ist. en blek prestanda.

Can am ligger mellan Japanerna och Polaris i kraft, skillnaden på Can ams servo är att den går att ställa in i 3 steg (4 om du har bandsatsmodul på som ger ett extra steg för bandsatskörning och gör så att hastighetsmätaren stämmer) Men många inkl. mig har problem med can amens servo... Det är inte spännande när servoverkan försvinner mitt i en kurva och det känns som om du får styrfrossa...

tyvärr är vi alla olika och du måste prova maskinerna själv för att se vad du tycker är ok och inte

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Bm350boxer  
#393035 När det pratas om vilket märke på hjulingar man ska köpa så näms aldrig Kawasaki. Finns det någon uppenbar anledning varför dom jag missat. Har själv en 650.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

totaya79  
#393072 Tycker det verkar vara bra maskiner men sämre med antal ÅF och dom syns i princip inget om man jämför med andra märken. Iaf kring där jag bor. Syns man int'finns man int'. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Bm350boxer  
#393074
totaya79 skrev:Tycker det verkar vara bra maskiner men sämre med antal ÅF och dom syns i princip inget om man jämför med andra märken. Iaf kring där jag bor. Syns man int'finns man int'. :wink:

Jo där har du nog en poäng. När jag handlade fanns ÅF på byn nu tre mil bort.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Hema  
#393088
Blomqvist skrev:Det var tydligen inte en Grizzly försäljaren räknat på utan en Kodiak.
Ska få låna hem en Yamaha Kodiak 700 från fredag till måndag.
Är det ens något att fundera på eller ska jag ha en Grizzly?

Nu återstår att sälja min Honda Foreman 500 -09.
220 timmar, 98 mil. Bra skick. Momsad.
Frontbåge, framvinsch och hasplåtsats.

Yamahaförsäljaren skulle ge 60' i inbyte för den och rekommenderade mig att ta 65' för den vid en privataffär.
Låter det vettigt?

Hej hur har det gått? Lånade du hem någon maskin?
Kodiaken är lite smidigare än Grizzlyn, men det är SE-versionen som gäller, diffspärr är ett måste om man ska dra runt på en vagn i skogen. Kodiak är ca 10.000:- billigare än motsvarande Grizzly. Hade jag varit ÅF för Yamaha hade jag inte kunnat med att sälja en någon annan Kodiak än just SE (Special Edition), utan diffspärr blir maskinen ett skämt på en så pass ny modell. Vill du kunna köra med ATVn på landsväg, så hade jag även kollat på att köpa traktorreggat, tillkommer ca 13.000:-

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#393111 Nej, det blev aldrig av att jag lånade hem någon maskin.
Däremot sparkade jag verkstan i arslet så dom monterade dom delar dom fått hem så länge, och så hämtade jag hem min maskin.
Alltså, två månader på verkstad för en arbetsmaskin är skandal!
När jag dessutom ringer och frågar vad dom gjort på den och får svaret: "ingenting", så brann det för mig.
Dom väntade helt enkelt på att ALLA delar skulle komma hem innan dom började.
Då hade jag ju lika gärna kunnat ha maskinen hemma hela tiden under den tiden.

Jag sålde ju -09:an och gamla Honda-timmervagnen.
Då flyttade jag över Kranman-släpets motor och ventilpaket på min Foreman -14, och så har jag kört nu.
Jag tycker det fungerar bra.
Så kommer jag nog att fortsätta att köra, i alla fall ett bra tag framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

BM 35  
#393139 Polaris då är det inget att ha?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393141
BM 35 skrev:Polaris då är det inget att ha?

Läs i tråden så ser du ju att Polaris rekommenderas starkt, och som äkta Polaris-gubbe
som jag är så tycker jag att man ska nog kolla noga på alla alternativ innan
man köper en såpass dyr grej, kör man bara CanAm så har man ju inte provat allt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

framhjul  
#393153 Jag har ägt två fyrhjulingar genom åren.
En Arctic Cat 300, årsmodell -98, och en Suzuki King Quad 450 -09.
Har kört desto fler märken, bland annat Polaris, Kawasaki och Honda.

King Quaden har jag fortfarande kvar, då det är en otrolig pålitlig maskin.
Jag har på dessa år kört sönder en damask, och lite plast.
Ganska lindrigt i mina ögon, då jag brukar köra bland berg, storsten och myrmark mer eller mindre varje helg.

Maskinen drar väldigt fint, och en hemmabyggd timmervagn eller timmerkälke bakom är inget större problem.

Jag har precis som du funderat på att byta upp mig, och då är en större King Quad med servostyrning mitt givna val.
Dels för att jag är i behov av band, för att jag har en bra återförsäljare, och för att jag trivs så oerhört bra med maskinen.
Framtiden får utvisa vad det blir!

Jag bor precis som du i Västernorrland, men jag köper ändå mina hjulingar i Järpen, hos Edhs atv.
En oerhört trevlig och lättsam man. :grin:

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

mrvimek  
#393168 Jag går i bytar tagen och låna hem en polaris 570 och vilken maskin . Ja provkörde en Yamaha grissly 700 och nå segare och slö maskin har ja inte kört och då hade dom bytt variator mot värre så nu är de CAM Am så står på tur att pröva och LRF har en driv på Can am och får 4500 i rabatt nu :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

totaya79  
#393173 Nu vet jag inte om 700 känns som 450 som jag har men min känns slö och oinspirerande tom, detta beror nog på moderat effektuttag och centifugalkopplingen. Men ju mer last på vagn och ju jävligare terrängen bli så svarar bättre och känns mer alert. Varför polaris och can-am känns rappare beror nog på variator utan C-koppling ala skoter, med risk för att bränna rem vid start och krypkörning med tung last.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Hema  
#393189
mrvimek skrev:Jag går i bytar tagen och låna hem en polaris 570 och vilken maskin . Ja provkörde en Yamaha grissly 700 och nå segare och slö maskin har ja inte kört och då hade dom bytt variator mot värre så nu är de CAM Am så står på tur att pröva och LRF har en driv på Can am och får 4500 i rabatt nu :)

Man byter variator (oftast) för att få en mer arbetsmaskin framför en lekmaskin. Ettrigheten ersätts av seghet. Nu har jag inte installerat variatorkittet på min 550, men jag behöver mer kraft än hastighet, tyvärr kommer det väl bli på bekostnad av högre varv o oljud.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

DrW  
#393202
mrvimek skrev:Jag går i bytar tagen och låna hem en polaris 570 och vilken maskin . Ja provkörde en Yamaha grissly 700 och nå segare och slö maskin har ja inte kört och då hade dom bytt variator mot värre så nu är de CAM Am så står på tur att pröva och LRF har en driv på Can am och får 4500 i rabatt nu :)

Den rabatten gäller på listpriserna. Relativt lätt att förhandla sig ner mer än så. Hade varit roligare med en kickback oberoende av vilket pris man själv förhandlar sig till!

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

traktorz  
#393210 Brukar vara betydligt lättare att förhandla sig till rabatter på tillbehören; Tumgas- och handtagsvärmare, vindruta, vinsch, förvaringslådor, slyskydd, hasplast, ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).