Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 xpg

36 inlägg 26242 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

Robertberg  
#392003 Smörj in all plast med wd-40 så ser den genast mycket mer välskött ut! 8) Gnor man lite så får man även bort en del gammal skit.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Peteflamingstar  
#392015 Är det mycket gammal kåda brukar avfettning av bra kvalitet fungera, om inte annat efter flera omgångar och nötning med nåt "mjukt" verktyg som ändå inte repar plasten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#392038 Mirakelsvamp fungerar otroligt bra, skiten försvinner faktiskt lika bra som på reklamen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

traktorz  
#392041 Jag brukar använda organisk balsam-terpentin, för att ta bort kåda från byxor och utrustning.
Funkar bättre på kåda, än med mineral-baserad terpentin.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

axwell  
#392055 Så skitig som sågen ser ut att vara skall den inte behöva bli.

Före uppstart efter den ytliga rengöringen; byt ut kedjeoljan till ren rapsolja, sen håller sågen sig ren&fin både här och där. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

totte  
#392946 Som sagt, så länge den startar lätt, varvar upp utan att tveka och håller varvet stabilt på tomgång även när den vrids i olika lägen så finns det ingen anledning att riva ner den. Men känn efter att inga skruvar är lösa (i sågen :mrgreen: ) och att inget är sprucket eller sönder. Kolla att ljuddämparen sitter fast ordentligt. Noggrann besiktning av förgasaranslutningen, det får inte finnas några luftläckor, såna är döden för tvåtaktare.

Kolla upp hur kedjedrevet ser ut, är det djupa gropar jämte spåren för länkarna skall det bytas. Ta av kopplingen och kolla upp och smörj lagret om det behövs. Ge startapparaten lite olja efter ordentlig rengöring.

Är den kinkig att starta när den stått ett tag, mer än de sedvanliga fem till åtta Husqvarna-rycken, så är det dags att byta membran i förgasaren och oftast då också bensinslang.

Kolla ordentligt att kedjebromsen funkar som den skall.

Byt tändstift!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Peteflamingstar  
#392981
totte skrev:Är den kinkig att starta när den stått ett tag, mer än de sedvanliga fem till åtta Husqvarna-rycken


Apropå detta, lite OT men varför gör Hva-motorsågar på detta viset? Mina röjsågar av samma fabrikat kallstartar ofta på ett-par tre ryck, ibland det första!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#393069 Min gamla 250 RX vill allt ha sex till åtta drag i snöret när den stått ett antal månader, har den stått någon vecka räcker oftast ett par tre drag i snöret.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#393071 För att återgå till 346:an. Mitt sågskrälle har börjat tömmas på olja vid förvaring :?:

Användarvisningsbild

Husqvarna 346 xpg

traktorz  
#393098 Har en motsvarande (CS2152 = 353 ekvivalent) med samma oljepump som i 346, se tråden om Jonsered CS2152.

Förmodligen räcker det med att rengöra bakom skyddsplåtarna över oljepumpen, ty där samlas med tiden mycket oljeindränkt skräp. Det kan göra att gummislangarna (537 41 32-01 & 537 10 11-01) inte sluter tätt, vilket blir mest påtagligt sommartid med mer lättflytande sågkedjeolja. Du har väl inte rapsolja i sågen också?

Hur som helst, vår såg matade ut olja lite klent på 15" svärd, så jag övervägde att snedfila oljepumpskolven ytterligare, för att öka pumprörelsen. Men så såg jag att Svens Maskin sålde en passande oljepump, så jag beställde en därifrån. Den tätar bättre än den gamla, så därmed pumpar den bättre. Mindre oljesöl som bonus dessutom.

Mitt tips blir att byta oljepump-slangar från sillodet och fram till läppgummit som matchar mot svärdets oljehål. Har för mig att det är en slang numera.

Ref:
traktorz - Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#393172 Några skyddsplåtar finns inte på 346 :an. Sågen har aldrig tidigare läckt en enda droppe olja. Jag flyttade den från förrådet till bilen på eftermiddagen, på morgonen hade all olja runnit ut på flaket.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

traktorz  
#393190 Visst är det ett täcklock över oljepumpen, kallas "537 40 56-01 CHAIN GUIDE PLATE" i IPL, http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 015-07.pdf

Men i ditt fall låter det ju som problemet är något annat, allt ifrån tät tankventilation, aluminiumröta, sprickbildning, felgäng, ...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#393197 Det där täcklocket lär den ju ha.. :-BD jag tänkte närmast på de två lösa plåtarna som fanns på äldre sågar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#393280 Då kommer jag precis från boden där jag började att demontera sågen för att söka läckan, var oljan kommer ifrån, det vete fan, inte är det från sågen i alla fall.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

SawTroll  
#393282
anersimyra skrev:Det där täcklocket lär den ju ha.. :-BD jag tänkte närmast på de två lösa plåtarna som fanns på äldre sågar.

Den indre er jo der, det er bare det at den er skrudd fast, og ikke løs. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).