Uppvärmning

alternativ till trad expansionskärl

45 inlägg 15185 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392744 Du kan väl bygga ett trycklöst expansionskärl och ha det i källaren av en vanlig oljetank, det fungerar som ackumulatortank samtidigt.
Problem med det är att det är bökigt att fylla systemet.
Enklaste förklaringen hur det fungerar är : tänk er en hink med vatten stoppa ner en slangände under vattenytan,
sug fram vatten ur slangen till andra änden, sänk även den änden under vattenytan.
Slangen kan lyftas många meter någonting på 7 m vill jag minnas innan vattenpelaren brister.
På denna slang kan kopplas element och cirkpump.
När ni tänkt färdigt :grin: byt ut slangen mot rörsystemet i kåken.
Men det där med syresättningen då !
Slå i ett par liter motorolja i ack tanken, så stängs ytan in från syre.

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#392775 lurigt värre!! Motoroljan lär ju inte oxidera och bli kletig.

Jag har tänkt här. Jag har hittat tankarna (i dubbel bemärkelse).
En beg strömsnäs 500l. Den hivar jag upp ett par meter och har som öppet kärl.
(jag har pann-garage)

Sen hittade jag en 1500l på rea. 10:-/kg
Kommer med bil idag. Totalt 2500 liter. Det kommer att bli lagom. Jag skall känna mig för med pannan sedan.
Det blir den eviga kompromissen, prestanda, kvalitet, enkelhet, tillgång på reservdelar etc på ena sidan och budgeten på andra.
Jag planerar på att dra rör och installera själv. "Hur svårt kan det vara?"
De rörmokare vi har haft här har alla haft svårt få till det utan läckage. Alla har så förtvivlat bråttom hela tiden..

   TS
Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

machonisti  
#392810
Famag skrev:Du kan väl bygga ett trycklöst expansionskärl och ha det i källaren av en vanlig oljetank, det fungerar som ackumulatortank samtidigt.
Problem med det är att det är bökigt att fylla systemet.
Enklaste förklaringen hur det fungerar är : tänk er en hink med vatten stoppa ner en slangände under vattenytan,
sug fram vatten ur slangen till andra änden, sänk även den änden under vattenytan.
Slangen kan lyftas många meter någonting på 7 m vill jag minnas innan vattenpelaren brister.
På denna slang kan kopplas element och cirkpump.
När ni tänkt färdigt :grin: byt ut slangen mot rörsystemet i kåken.
Men det där med syresättningen då !
Slå i ett par liter motorolja i ack tanken, så stängs ytan in från syre.

Det är sant!
Tyvärr suger ventilers packbox in luft vid undertryck.

Avatar Fallback

Re: Sv: alternativ till trad expansionskärl

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392860
Famag skrev:Du kan väl bygga ett trycklöst expansionskärl och ha det i källaren av en vanlig oljetank, det fungerar som ackumulatortank samtidigt.
Problem med det är att det är bökigt att fylla systemet.
Enklaste förklaringen hur det fungerar är : tänk er en hink med vatten stoppa ner en slangände under vattenytan,
sug fram vatten ur slangen till andra änden, sänk även den änden under vattenytan.
Slangen kan lyftas många meter någonting på 7 m vill jag minnas innan vattenpelaren brister.
På denna slang kan kopplas element och cirkpump.
När ni tänkt färdigt :grin: byt ut slangen mot rörsystemet i kåken.
Men det där med syresättningen då !
Slå i ett par liter motorolja i ack tanken, så stängs ytan in från syre.


Känns ganska svårt att bygga systemet då rörsystemet behöver vara fullt och tätt under installationen?

Blir ju även lite lurigt med lufting av radiatorerna då man har ett undertryck istället för övertryck.

Men det borde fungera i teorin men blir nog dyrt då allt måste byggas för ett undertryck?

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#392886 Att lufta elementen fick helt plötsligt en ny innebörd.
SLUUURRP
:lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

snurra  
#392888 Om det är automatluftaren på tanken han menar så tar man bort den och sätter dit en kulventil

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Eremiten 74  
#392963 Vad händer i ett slutet system om pannan börjar att koka ?

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

snurra  
#392965 Vatten under tryck kokar vid en högre temperatur, sen skall det sitta säkerhetsventil på systemet !

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392968 Som rudis på öppna system dök frågan upp i huvudet. Sitter det säkerhetsventil på dessa system?

Avatar Fallback

Re: Sv: alternativ till trad expansionskärl

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392970
snurra skrev:Vatten under tryck kokar vid en högre temperatur, sen skall det sitta säkerhetsventil på systemet !


Om säkerhetsventilen saknas eller felar kan det bli så här
http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/ ... n.html?m=1

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

snurra  
#392971 Satt ingen ventil som jag kommer ihåg men ett skvallerrör kom ner till pannrummet från kärlet

Avatar Fallback

Re: Sv: alternativ till trad expansionskärl

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392979
snurra skrev:Satt ingen ventil som jag kommer ihåg men ett skvallerrör kom ner till pannrummet från kärlet

Känns som det borde fungera. Borde inte bli övertryck i dessa system förutom normal vattenpelare.
Visst sitter det även ett rör upp på taket där vatten och ånga ska blåsas ut?

Användarvisningsbild

Re: Sv: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#393027
ocke skrev:Visst sitter det även ett rör upp på taket där vatten och ånga ska blåsas ut?


I de bästa av världar, men jag har en slags 'hink' som ligger på sidan, så när det kokade sist så blev det BLÖTT i garaget. Har man öppet kärl i huset får man vara mkt noga med att allt överskott åker ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

snurra  
#393030 Bättre med slutet, då kokar det sällan!

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393065 Montera 2 st säkerhets ventiler. Som med avstängningsventiler kan aldrig ha för många. Jag monterade en på stigaren från pannan och en på returledningen där mitt tryckkärl sitter. Fick rekommenderat att montera på returen för att skona gummiblåsan i tryckkärlet från värme. Problemet med säkerhetsventiler är att vi alltid förutsätter att den fungerar. Har man 2 så hoppas jag att någon fungerar. Provtryckte mitt förra pannsystem flera gånger när säkerhetsventilen inte fungerade fast jag trodde att den fungerade. Nu efteråt så inser jag hur nära jag var en pannexplosion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).