Jakt och Fiske

Förrbannad på koltrast

15 inlägg 7694 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förrbannad på koltrast

Robertberg  
#392394 I tre veckor har jag haft en koltrast som flyger i ett fönster, börjar tröttna nu..
Vad göra? Att öppna fönstret och släppa in den är inget alternativ.. Det är bara i ett fönster den håller till.

Uppochnerfilm




   TS
Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Blivande snickare  
#392395 Prova hänga en gardin för till att börja med :)

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Robertberg  
#392396 Har satt kartonger på fönsterbrädan så terroristen inter ser in när den sitter på fönsterbläcket.. ingen skillnad!

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Blivande snickare  
#392398 Han ser antagligen det han vill åt när han flyger, så en heltäckande gardin skulle jag nog försöka med iallafall :)

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Elfving  
#392399 Märkligt att han varit så envis att han hållit på i tre veckor?
Har aldrig hört talas om liknande!
Häng någonting på utsidan av fönstret som gör det okomfortabelt för honom att flyga på det där viset. Nåt som rasslar och skramlar när han är där och fladdrar skulle nog skrämma honom så att han slutar?
Svårt att tipsa om vad du skall använda, tänker att några utfläkta aluburkar med fiskelina emellan skulle funka?

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Botvig  
#392405 Är det när det är mörkare i rummet än ute så är det troligtvis en spegelbild koltasten ser.
Prova med att ha en lampa tänd i rummet.

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Robertberg  
#392407 Att skrämma han i det fönstret är jag rädd bara flyttar den vidare till ett annat fönster..
Ska testa med en lampa tänd! Jag tror också att det handlar om en spegelbild.

Allra helst skulle jag med hög fart vilja injicera någon slags metall i själva problemet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Blivande snickare  
#392411 Koltrasten är en bra fågel, stilig dessutom så att knäppa den är nog lite onödigt tycker jag.

Nej, jag är ingen miljönisse! ;)

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Robertberg  
#392430 Ja det är säkert jättebra fåglar, men just denna individen har jag inte så mycket för.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

Blivande snickare  
#392433 :lol: :lol: :lol:
Ja det finns väl rötägg av alla sorter :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

tyke  
#392460 Luftgevär :!: En borta många andra finns kvar till de ljusa sommarkvällarna för sången är något av det trevligaste som sommaren har att erbjuda.

Användarvisningsbild

Re: Förrbannad på koltrast

Göt  
#392461 Häng en cd skiva (nåt som fanns förr som man spelade musik på) i ett snöre framför fönstret

Avatar Fallback

Re: Förrbannad på koltrast

husqvarna_med_sthil  
#392499 Har haft dessa problem själv med en mängd olika fåglar men i mina unga år kommer jag ihåg ett gäng kråkor som flög mot fönstret om nätterna, flaxade och skrek. Mamma var riktigt rädd då, rena skräckfilmen ! Den gången löste pappa problemet med en hagelsvärm men det är ju högst olämpligt i ditt fall.

Nu medan jag skriver kommer jag ihåg en spillkråka som gav sig på väggen här på huset för en tio år sedan. Varje gång jag knackade på fönstret drog den iväg men var snart tillbaka. Till slut gick jag ut och drog av en salva i slänten med brakarn´ och då flög den iväg med full fart och kom aldrig tillbaka. Hade även en större hök här vid flera tillfällen och eftersom katterna ofta var ute blev man orolig så jag gjorde i ordning två hagelpatroner med bara tändhatt och vips en dag när jag satt på dass fick jag syn på den i granen utanför. Ut med bössan och drog av en tom hagelpatron sedan kom inte den höken tillbaka hit mera. Han flaxa som fasen när ha stack iväg :)
Testa att ta bort spegelbilden är min idé alternativt försök att skrämma den ordentligt. Jag bor så jag kan smälla ordentligt men det finns ju andra sätt också om man inte kan det.

Användarvisningsbild

Re: Förrbannad på koltrast

Kse  
#392779 Ansök om skyddsjakt. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förrbannad på koltrast

halvproffs  
#392785 Häng en uvbulvan i ett träd utanför huset

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).