Gallring

Södra ska utreda små skogsmaskiner i gallring

3 inlägg 2993 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra ska utreda små skogsmaskiner i gallring

Fredrik Reuter  
#392632 I samband med Södras tertialrapport igår, 19 maj 2016 så presenterade skogsägarföreningen att de sökt pengar ur Gösta Edströms hedersfond för att ge Henning Gustavsson uppdraget att utreda hur mindre skogsmaskiner står sig i gallring. Citat från länken nedan.

Henning Gustavsson tilldelades ett stipendium ur Gösta Edströms hedersfond för att göra en utredning angående ”Små maskiner i gallring”. Frågan aktualiseras allt mer och fler maskiner erbjuds på marknaden och Södra vill därför undersöka mindre maskiner i jämförelse med konventionella system.


http://news.cision.com/se/sodra/r/sodra ... a,c2012078

Ska bli spännande att se vad som kommer ut av detta, vad är din syn på detta?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Södra ska utreda små skogsmaskiner i gallring

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392657 Södra har altid hävdat att det ska vara 4,5m vägar i 1:a gallring. Inget jag gillar.
Trycket på att använda mindre maskiner kanske Södra känner av?
Många utbor vill inte ha motorvägar i skogen och kan kanske nöja sig med något
mindre inkomst om mindre maskiner används.
I framtiden kanske skogen gallras en gång vid 30år då det finns funderingar om att sänka
åldern för slutavverkning till 60år.

Användarvisningsbild

Re: Södra ska utreda små skogsmaskiner i gallring

molnia  
#392739 att en medlemsägd förening inte kan låta penga vinsten minska till förmån för sina medlemmars önskan om hur arbetet ska utförs i den tycker jag är märkligt. Hoppas att denna "utredning" ger en ökad lyhördhet för markägarnas intressen.

När marken hade blivit spårig hos min far så ville södra bara ordna vägen från avlägget, grusvägen till min fars mark, 50-75 meter. Att sedan hygget låg ett par hundra meter in igenom ett skifte med spårig väg var tydligen inte något som var deras problem.
Att då höra att södra har mängder med pengar som de inte vet vad de ska göra med, och till slut väljer att investera i vindkraftverk känns frustrerande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).