Skogsnyheter

Vinstras för Södra och miljardutdelning

6 inlägg 2163 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinstras för Södra och miljardutdelning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinstras för Södra och miljardutdelning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392541 Södra öppnar för att stänga sågverk http://www.lantbruk.com/skog/fokus-pa-s ... inom-sodra
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinstras för Södra och miljardutdelning

Hema  
#392738 I förlängningen tror jag inte på ständig centralisering, trenden kan inte hålla i sig för evigt. Kanske kan framtiden ge oss mer automatiserade såglinjer, så att man kan ha fler mindre sågverk. Kanske är det de relativt billiga transporterna som håller centraliseringstrenden levande?

Avatar Fallback

Re: Vinstras för Södra och miljardutdelning

Carlfritidshuggare  
#392741
Hema skrev:I förlängningen tror jag inte på ständig centralisering, trenden kan inte hålla i sig för evigt. Kanske kan framtiden ge oss mer automatiserade såglinjer, så att man kan ha fler mindre sågverk. Kanske är det de relativt billiga transporterna som håller centraliseringstrenden levande?


Kan inget om sågindustri. Men jag tror att så länge transporter är relativt billigt så kommer vi att se ständig jakt på att allt ska vara stort och centralt.

Avatar Fallback

Re: Vinstras för Södra och miljardutdelning

tallen100  
#392746 Hmm konstigt det där med transporterna, många sågverk som har legat bra till där råvaran finns alltså mindre samhällen med skogen runt omkring, har blivit nerlagda. Verkar som att transporterna från sågen inte får kosta, men till sågen spelar det tydligen ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Vinstras för Södra och miljardutdelning

Torbjörn Johnsen  
#392754 I dagens läge tror jag att det finns väldigt stora synergier för de företag som kan ha både sågverk och massabruk på samma ställe. Kanske den enda kombon som har tydliga skalfördelar. Renodlade stora sågverk har ju inte direkt visats sig vara mer lönsamma bara för att de blivit större.

Ska man vara lite elak kan man ju säga att sågverken vid Värö och Mönsterås (Holmens vid Braviken för den delen också) är "effektiva renserier" för massabruken :mrgreen:
De förser massabruken med den bästa flisen (ytterveden som har långa raka fibrer) och det blir en massa bark, spån och torrflis som kan användas i de stora energiprocesserna. I dessa energiprocesser produceras el och värme för avsalu samt ånga för egna processer som t ex att torka det sågade virket.

Det finns påtagliga "reglermöjligheter" av råvaruanvändningen beroende vad som är bäst betalt. Om det lönar sig bättre med massa går det att såga med låga sågutbyten så det blir mycket flis. Transportavståndet till massakokaren är kort. Om trävarorna betalas bättre går de att höja sågutbytet så det blir mer plank o bräder men mindre massaflis. Det går kanske t o m att sänka farten och producera en mer diversifierad mix av kvalitéer och dimensioner.

I den nya bioekonomin ska dessa biomassa-kombinat dessutom kunna plocka ut nya produkter ur cellulosafibern och trä-kemikalierna.

Trots det här så finns det förhoppningsvis utrymme på marknaden även för mindre sågverk. De brukar vara bäst i klassen på att få ut värde ur råvaran!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).