Traktorer och processorer

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

74 inlägg 62529 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#392340 Håller helt med Göt, desto större traktor = större lastare, desto besvärligare.
En liten traktor (BM 430) har en liten lätt lastare = lätta att koppla ännu lättare att koppla ifrån. Med ett koben fixar man tillkopplandet lätt även om den står "lite" snett - sjunkit.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#392343 700 som du visar bild på skulle jag kunna tänkt att köpa, kanske hellre en 650 som är lite äldre. Det är en traktor som orkar med en betesputs. Det skulle jag säga att det är en lite större traktor. BM 650, mf 175 -575 - 675 Tex

Mindre traktor som jag menar är jordbrukstraktorer på 30-50 hk ford 3000, mf 135 , bm 430

Sedan finns minitraktorer med mindre hjul dom brukar vara betydlig dyrare

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#392344 Titta efter BM 350 boxer, gammal men outslitlig runt 50 hk men seg stark så man kan tro det är många fler, och dricker knappt nån diesel.

Avatar Fallback

Re: Sv: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392345
tedman skrev:
Aqualize skrev:Är budgeten 100 000 kr för bara traktorn eller är det så att redskapen också borde få rum i budgeten? (och när du har en lastare behöver du det och det redskapet osv...)

Själv tycker jag vi ska lugna ner oss med förslag på småtraktorer. Större traktorer har starkare lastare (eller så är man dum och har en megalastare på en liten traktorn och knäcker den) och du ska väl "betesputsa"? Mer styrka ger dig möjlighet att ha bredare redskap.


Bra synpunkter, min tanke är väl att ju mer jag får plats för i 100 000:- desto bättre men kan samtidigt tänka mig att lägga mer på traktor och avvakta lite med tillbehören om det ger en "bättre" lösning.

Småtraktorer! Här kommer min avsaknad av erfarenhet in, vad är att betrakta som en småtraktor vs en större som samtidigt inte blir för stor för mina behov.
Ja, jag kommer köra betesputs också även om jag kommer be arrendatorn göra det åt mig i år.
Tex, är det här en "stor" traktor ?
https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_BM_T700_66986754.htm?aw=1
och när vi pratar stor traktor vad är det som är lämpligt då?
Märke och modell? Jag vet att det är en oändlig fråga men jag behöver lite referenspunkter när jag skannar blocket och andra ställen.

Jag har tänkt samma sak angående 2WD vs 4WD och har ratat 4WD för att det är dyrare både i inköp och underhåll (inbillar jag mig)
Sen har jag platt mark och den enda anledningen till 4WD skulle väl vara att det ena skogsskiftet är lite sankt, men som andra skrivit i andra trådar så kör man bara fast längre in med 4WD :lol:


Med en 700 så klarar du att köra betesputs. Har själv erfarenhet av 700 och 2.5m slaghack. För det mesta gick det att köra 1 eller 2 hög.
Lastaren har också bra egenskaper och lyfter det mesta man kan önska. En full pall med tegelpannor (ca 600-700kg) var nog på gränsen men ingen omöjlighet.

I skogen skulle jag säga att 700 är lite stor om man bara har 4h. Blir klumpig och lätt att köra fast specielt om lastaren är kvar.

bm400/430 skulle jag säga är en liten men smidig och enkel traktor. Dock har jag ingen erfarenhet av att ha lastare på dessa. Finns något klipp på youtube där man kör rundbal (gissar på 300-400kg?) med en 430 men det ser tungt ut.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#392357 Den som äger en Boxer, säljer aldrig den :grin:
Outslitlig och ett underbar segdragning.
T.o.m spindellederna klarar sig bara man smörjer regelbundet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#392359 Jag har kört liten slaghack med mf 135 och grannen kör en liten betesputs med den så det går. Några hundra kilo i frontlastaren men det är tungt.

BM 350 är en slitstark traktor men den har börjat bli en kulttraktor som traktorsamlarna vill ha så priserna går upp, många av dem är rejält slitna. Vi pratar här om traktorer som är byggda /konstruerade under 50-60 och 70 talen.

Ganska slitstarka och lättmekade kämpar. Och det finns reservdelar, det kan vara väldigt viktigt när man köper traktor

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Vardon  
#392361 https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_BM ... ?ca=15&w=3

Klart :)

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#392362
jannee skrev:Den som äger en Boxer, säljer aldrig den :grin:
Outslitlig och ett underbar segdragning.
T.o.m spindellederna klarar sig bara man smörjer regelbundet :mrgreen:

Ligger mycket i det, men stollar finns även där så en och annan finns på blocket :grin: , men dom har iaf vett att ta betalt för dom, men kvalite kostar :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#392371 Servostyrning är något som är bra...Det är inte helt självklart att dom här traktorerna har det.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#392375 Nä det är värt att kolla, du vill helst ha servo både med lastaren på och i skogen. Tror dock det sitter servo monterad på många boxer.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#392377 När jag kollar traktorstorleken så är det motorns effekt, tjänstevikt och hjulbas som spelar roll. Smidigheten (vändradien) har att göra med hjulbasen men också styrvinkeln så man får se upp.

Traktorstorlekar av modeller som kan vara aktuella (alla 2wd) av märken som jag är rätt så bekant med:
Väldigt liten: Massey Ferguson 35, 135, 240
Liten: BM Volvo T400, T430
Mellan: BM Volvo T350 Boxer, T600. Massey Ferguson 165 & 175. Valmet 504, 604, 305, 405 etc (småserien).
Stor: BM Volvo T650, T700, Valmet 505-805 (mellanserien)

Valmet 505-805 är den enda av ovanstående som har en hytt som stolen kan svängas runt på bra (var väl dock extrautrustning första åren, eller var det bara uppfällbara ratten?). Sådant som de med griplastarkärror vill ha och det är ju många på forumet som har en sådan (4wd utförande såklart). Övriga har inga riktiga skogsfördelar. MF 35, 135, 240 har ju nackdelen av med frigångshöjden som är låg.

Själv har jag en Valmet 6300 (2wd) och skulle sätta in den vid Valmet 705 och BM T700. Har även en MF 175 så jag ser markant skillnad på dem, det är inte samma kostym alls. 175:an är rätt så stark för sin storlek (speciellt kort hjulbas, men inte så jättebra vändradie) men den hamnar inte i samma klass som 650.

Att köra med betesputs (av rotortyp som jag gjort) är det skillnad på om man kör på ett riktigt bete eller om det är en grov träda som ska slås av. Eftersom det är tråkigt att åka runt med en pytteklippare så förordar jag en traktor som klarar av det. De motorstarkare i mellanklassen eller stora klassen.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#392379
Vardon skrev:https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_BM_350_Boxer_66938710.htm?ca=15&w=3

Klart :)

Nja ;-)
Säg till om du ser en traktor bakom den där lastaren.

Det här med snabbkopplingar som krånglar. Det är väl bara så att man får ta och byta ut dem så det inte krånglar.
Jag har nya både på Valmeten (för allt var nytt) och på MF:en (var ingen snabbkoppling alls, satte på nya).
MF 175:an har en gammal Spondalastare som är relativt smidig att ta av, dock inte snabbfäste för redskap.

För lastaren så titta efter en som har SMS/Trima-fäste. Det har funnits länge men har överlevt så man får tag i nya och begagnade redskap. Andra lastare som behöver nya redskap slutar väl ofta i att man får bygga om till SMS.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#392397 När man får ge fler kronor för traktorn när den blivit gammal och sliten än när den var ny bevisar egentligen bara en sak, kvalitet, slitstyrka, kanske inte problemfri men oftast billiga problem.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#393560 Vill först bara tacka för alla synpunkter och råd, känner att jag har mer kött på benen nu när jag letar.
Har ingen direkt panik (för en gångs skull) utan jag försöker sondera och skapa mig någon form av uppskattning av hur marknaden ser ut men det är knepigt :smile:

Nu har jag sett ett gäng David Brown på sistone och flera 996.
Åsikter om DB 996?
Sen har jag ju förstått att en för kraftig lastare inbjuder till problem med spindelleder och framaxel.
Ett exempel:
https://www.blocket.se/uppsala/David_Brown_996_med_lastare_67139884.htm?aw=1
Dvs 996 + Trima 1310, är det en lämplig kombo?
Finns det något bra förhållande mellan traktorstorlek och lastare man kan gå på?
Som icke traktorägare har jag svårt att avgöra det, än mer när man är ute och tittar på objekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#393568 Den skulle jag kunnat tänkt mig bra lastare och det finns många skopor och pallgafflar m.m som passar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).