Föryngring

Utan markberedning

66 inlägg 29933 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Anse  
#389507 Tack för den infon, verkar som att man har tvekat i onödan...

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Kse  
#389593
molnia skrev:Riktigt intressant ämne!
Har tänkt på detta en del. Har funderat på allt arbete att motverka körskador och sedan på allas inrådan gå lös med en markberedare över hela marken. Sten som förut knappt syntes står idag på högkant. Det ska ha gjorts studier på markbredningens inverkan på uppkomst av sly. Undrar om den går att hitta..

Att jämföra markberedning med körskador är bara okunnighet. :geek:
Självklar blir det mer sly när man skapar en yta som är optimal för tillväxt, det är en av markberedningens nackdelar.

@molnia

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

hlb  
#389596 Jag känner molnia som en ytterst kompetent ung man, i varje fall när det gäller småländska förhållande. Okunnighet är ett ord, som används ofta om motparten av rödgröna politiker, när de reella argumenten tryter.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

molnia  
#389609 Ja utan tvekan har du kse mer kunskap och erfarenhet om markberedning än mig. Förklara gärna för mig.

Vad mer än markpackning som skiljer en vattenfylld fåra efter markberedaren gentemot ett vattenfyllt körspår.
Ett skotarspår "mals" jorden så att ämnen kan frigöras och föras iväg i vattenflödet, men om det inte finns något flöde utan vattnet är stillsstående försvinner ju inte ämnen.
Markpackning gör att körskadan tar längre tid att "läka" men vad annars skiljer dem åt när båda är fyllda med vatten?

Med en mindre skogsgård där vi eftersträvat att göra så mycket vi bara kunnat själva så blir ett markberett hygge inte lättare att korsa med en traktor.

Och jo visst är ju markberedningens syfte att öka tillväxt och det gynnar ju inte bara plantor. Men det jag funderade på om det finns en brytpunkt när markberedningens nackdelar: röjningen blir kostsammare än en mer tidskrävande plantering?

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

halvproffs  
#389697 Förstår ditt resonemang och tycker till en del som dig. Har ju också skogen i stenens förlovade land och visst vänds mycket sten upp så dom blir högre än dom varit. Men vissa ytor tror(vet) jag att utan markberedning så är det nästintill omöjligt att få upp ny skog pga hallonris, örnbräken, sly, brännässlor och rönn mm.
Sverige är ju väldigt avlångt så det skiljer säkert massor mellan södra och norra Sverige.
Åkte idag mellan Hofors och Hedesunda och där på tallåsen som är det mest lättföryngrade område som finns har dom markberett, snacka om bortkastade pengar!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Utan markberedning

T Landström  
#389699
halvproffs skrev:Förstår ditt resonemang och tycker till en del som dig. Har ju också skogen i stenens förlovade land och visst vänds mycket sten upp så dom blir högre än dom varit. Men vissa ytor tror(vet) jag att utan markberedning så är det nästintill omöjligt att få upp ny skog pga hallonris, örnbräken, sly, brännässlor och rönn mm.
Sverige är ju väldigt avlångt så det skiljer säkert massor mellan södra och norra Sverige.
Åkte idag mellan Hofors och Hedesunda och där på tallåsen som är det mest lättföryngrade område som finns har dom markberett, snacka om bortkastade pengar!


Eller inte... Kan ju bli en tät föryngring som gör att man får många stammar som inte är betade...

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

isteskog  
#389706 Känner igen de där tallåsarna, Halvproffs! Har orienterat i närheten. Tallplanten sprutar upp utan markberedning ändå. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Kse  
#389711
molnia skrev:Ja utan tvekan har du kse mer kunskap och erfarenhet om markberedning än mig. Förklara gärna för mig.

Vad mer än markpackning som skiljer en vattenfylld fåra efter markberedaren gentemot ett vattenfyllt körspår.
Ett skotarspår "mals" jorden så att ämnen kan frigöras och föras iväg i vattenflödet, men om det inte finns något flöde utan vattnet är stillsstående försvinner ju inte ämnen.
Markpackning gör att körskadan tar längre tid att "läka" men vad annars skiljer dem åt när båda är fyllda med vatten?

Med en mindre skogsgård där vi eftersträvat att göra så mycket vi bara kunnat själva så blir ett markberett hygge inte lättare att korsa med en traktor.

Och jo visst är ju markberedningens syfte att öka tillväxt och det gynnar ju inte bara plantor. Men det jag funderade på om det finns en brytpunkt när markberedningens nackdelar: röjningen blir kostsammare än en mer tidskrävande plantering?


Ja har du vatten i markberedningsspåren är markberedningen felaktigt utförd, då är det en spårbildning
Har du rörligt markvatten är det en körskada.

Nja vet inte om det finns nån brytpunkt, markberedningens fördelar överväger dess nackdelar.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

molnia  
#389720 Jag får nog erskänna att den största orsaken till min tveksamhet till markberedning är att jag innan vi markberedde 8ha, förespråkade markberedning med grävmaskin och då få basvägarna tillsnyggade. Far följde inte den linjen utan markberedningen gjordes med skogsmaskin och roterande tallrikar. Så när jag ser hygget idag så blev inte bara det svårforserat, vägarna är ju heller inte åtgärdade. Så mitt missnöje grundas nog inte på markberedningens vara eller inte.
sen kan nog några av markberedningens spår vara felaktigt lagda, ligger de på tvären i en slänt samlar de vatten men inte om de hade varit längs slänten.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389744 Hade spåren varit längst slänten så hade du fått problem med erosion istället, det blir lite pest och kolera.
Norrlänningarna har en större tradition av fläckmarkberedning och det skulle intressant att se i verkligheten.
Själv har jag markberett med både grävmaskin och harv sista året och får nog säga att det blir snyggare med grävmaskin. Är maskinisten van vid skogsbruk så alternerar han mellan vanlig markberedning, högläggning, skyddsdikning, dikesrensning och vägbyggande.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Kse  
#389745 Harven är nog den markberedare som du kan göra mest skada med om du använder den felaktigt, samtidigt ger den flest godkända planteringspunkter.

Man kan inte sticka under stolen med att ett hygge blir mer svårforcerat efter att markberedaren varit där, även om man kör försiktigt, iaf. när vi pratar om harv och höglöggarehögläggare. Vi kör mycket sk. sameobjekt åt Sveaskog, där är det extremt kännsliga lavmarker. Även om man kör med nästintill maximalt lättningstryck så kan såklart enstaka stubbar och stenar dras upp.
Den dragande kraften framåt finns ju fortfarande kvar även om man minskar harvhjulens tryck neråt.
En högläggare har dock inte den möjligheten att reglera trycket mot marken utan här är åverkan alltid den samma.
Gällande markberedning i slänt så ska man gå över till intermitent för att minska risken för erosion, har man kört längst med slänten är förmodligen lutningen inte så kraftig men det låter ju som att han har tagit i lite för mycket.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Anse  
#391943 Skulle som sagt planterat Plugg+1 under långhelgen som gick. Upptäckte till vår fasa att Södra levererat den mindre modellen av täckrotsplantor när vi tog ut lådorna ur jordkällaren då vi skulle börja plantera. Plantorna hade levererats till gården tre dagar innan (far tog emot dem), och hade således till största delen hunnit tina då vi skulle börja. Tanken var ju att sätta stora plantor, som vi brukar göra, p.g.a. att vi inte marbereder. Men vad göra annat än att sätta dem i jorden i detta läge..... Ev. reklamationer skulle ju ha gjorts vid leverans. Dock var många av dem ganska stora, upp till ca 35 cm ovanför jord, vilket motsvarar snittet på de barrotsplantor vi satt tidigare år under liknande förhållanden med gott resultat. En av de extra åtgärderna som vi nu gjorde inför varje plantsättning var att manuellt skrapa undan humus och annat bråte kring planteringspunkten för att göra det mindre attraktivt för snytbaggar att ta sig dit. D.v.s. skapa en fri yta på minst 10 cm med endast jord kring varje planta. Löv/gräsuppslag är vi inte så oroliga för eftersom det tar åratal innan något konkurrerande kommer upp på dessa marker. Det är som sagt snytbagge som främst oroar. Även om plantorna är behandlade med Merit Forest funderar jag därför på att efterbehandla dem nästa år. Har även en galen ide om att lägga en näve sand runt plantorna nästa år om avgångarna skulle börja bli för stora. Detta för att upprätthålla en yta kring varje planta som snytbaggen inte vågar sig ut på. Någon som har erfarenhet av behandlade täckrot satta på ett ettårigt, grotfritt, icke markberett hygge?

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391977 Intressant tråd, hemma har vi provat lite olika föryngrings metoder de senaste 15 åren.
Senaste avverkningen blev det plantering direkt efter att riset skotats samma vår som det höggs.
Efter Gudrun markbereddes en del med har och en del med grävmaskin och en del sattes utan markberedning.
Någon avverkningen innan Gudrun kördes med fläckmarkberedare.

På gudrunhygge har vi både harvat och omarkberett intill, det syns att plantorna kommit igång något bättre och jämnare där det är markberett. Det tråkiga är att han som harvade nog hade lite högt tryck på eller om det va blöt väderlek för det blev kanske lite för djupa harvspår. Farsan som har lite besvär med sina knän har svårt att gå och röja för de är så ojämnt. Det kommer nog även märkas i förstagallringen.

Äldre hygge som körts med fläckmarkberedare syns ju inte spåren från mb när man röjer.
Så jag kan nog till viss del hålla med om att det är konstig att man inte får göra spår vid avverkningen och sen kör man över alltihop med en harv så ser det ändå ganska radikalt ut.

Har själv precis köpt en tvåradig jabo-fläcken som ja tänkt hänga efter vår f10 för att kunna göra lite skonsammare mb. Kanske även kunna hänga efter större skogsutrustad valtra om man inte hinner köra med skotaren och man har objekt med skaplig terräng.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Lars86  
#392170 Jag och farsgubben sätter alltid täckrot på icke markberett och det funkar kanon, däremot behöver man gå ett par vändor och sly/gräsröja på sommaren men det är snart gjort.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

alias  
#392190 Har funderat lite kring den här liknelsen mellan körskador och markberedning (läs harvning).

Nu är jag förespråkare av högläggning och plantering i omvänd torva då vi har merparten friska och fuktiga marker på bra bonitet och hög frostrisk.

Jag kan ändå se att harven har sina fördelar - om den används rätt!!!

Personligen anser jag att harvning har sin plats främst på marker som lämpar sig för sådd eller självföryngring av tall.
Bra genomförd harvning inför sådd/självföryngring fläker av humustäcket på en stor del av hyggets yta, men går inte på djupet. Om jag minns rätt så vill man ha ren blekjord eller något humusblandad blekjord för att få bäst groddförutsättningar för fröna - hamnar man nere i rostjorden vill jag minnas att risken för att fröet fryser upp ökar markant.

Djupare harvfåror på fuktigare marker skulle möjligen vara till nytta så till vida att "tiltan" som harven lägger upp blir större (om man nu vill plantera i högen istället för i fåran, vilket är att rekommendera på låglänta marker).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).