Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stubbfräsar?

4 inlägg 2409 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbfräsar?

Valmet830.3  
#39121 Någon på forumet som har erfarenhet av stubbfräsar?

För och nackdelar med olika märken/tillverkare?
* Eknomiska skillnader vid inköp
* Undehållskostnader.
* Kvalite
* Reservdelstillgång
* Prestanda
* Ergonomi

Ja egentligen all information någon kan tänkas ha inom ämnet.



   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39123 Har lite erfarenhet från de.

Finns de med egen huydraldrift
de där drivhjulet drivs med kilrem.
Sedan skall det även finnas de som man monterar på motorsågen med kjedjedrift.

Man kan väl lungt säga att de där skivtallriken drivs av huydral är klart att föredra dock brukar dessa maskiner börja på ca 100' kr
Tänderna som sitter på skivan är huggtänder som sitter med bult alltså dessa går att byta relativt enkelt och är helt enkelt en slitage vara. Tänderna kan kosta allt från någon hudralapp st upp till ett par tusenlappar beroende helt på kvalitet och var man köper de, billigaste jag kommer över var på e-bay.

Skall du ha enheten monterad på en redskapsbärare typ grävmaskin?
Har du tänkt att använda motorsågen som drivkälla typ: http://www.arborist-supplies.com/Stump- ... em_id=2270

Man kan väl lätt säga att grävmaskin är bäst, stubbfräs & därefter finns det bara två saker, dynamit eller en seg gammal Finne.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#39127 Jag tittade på en som var på Mellanskogs mässa i Rörberg (Gävle) och jag kan säga att jag var int nå imponerad. Håller med Gossebear, en grävmaskin är överlägsen.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#39190
gossebear skrev:Har lite erfarenhet från de.

Finns de med egen huydraldrift
de där drivhjulet drivs med kilrem.
Sedan skall det även finnas de som man monterar på motorsågen med kjedjedrift.

Man kan väl lungt säga att de där skivtallriken drivs av huydral är klart att föredra dock brukar dessa maskiner börja på ca 100' kr
Tänderna som sitter på skivan är huggtänder som sitter med bult alltså dessa går att byta relativt enkelt och är helt enkelt en slitage vara. Tänderna kan kosta allt från någon hudralapp st upp till ett par tusenlappar beroende helt på kvalitet och var man köper de, billigaste jag kommer över var på e-bay.

Skall du ha enheten monterad på en redskapsbärare typ grävmaskin?
Har du tänkt att använda motorsågen som drivkälla typ: http://www.arborist-supplies.com/Stump- ... em_id=2270

Man kan väl lätt säga att grävmaskin är bäst, stubbfräs & därefter finns det bara två saker, dynamit eller en seg gammal Finne.


Motorsågsmodellen känns mest som en dyr leksak..

Tänkte på dom lite större maskinernna som är hjul/bandgående eller ev. fräsaggregat till bobcat. dvs. hydrauldrift på tallriken.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).