Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek eller Yamaha Grizzly?

40 inlägg 22239 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

mrvimek  
#390148 Köp malwa drivare :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Brannäs  
#391439 Hej,och tack för engagemanget!
Är mycket tacksam för alla kommentarer och åsikter, de tas alla i beaktande :grin: Jag hoppas kunna hitta en för mig lagom nivå att bedriva mitt skogsbruk. Tidigare så har jag i stort sett bara planterat, huggit ved och röjt själv, allt "tungjobb" har jag löst med extern hjälp. Men om man gallrat för 80 000 brutto och sedan får 12 000 ut (inklusive moms) på kontot, så förstår man ju att det finns marginaler för den som inte är arbetsskygg.... :grin: Det har tom hänt att man blivit skyldig vid gallringar....
Jag inbillar mig att timpengen kan bli acceptabel om jag själv hugger och kör fram mitt virke. När man dessutom trivs som fisken i vattnet med att vara ute i skog och mark, vill jag växla upp ett snäpp.
Som det känns nu så lutar det åt Vimek. En icke betydelselös del är andrahandsvärdet.
Målet är att kunna fixa gallringar, mindre avverkningar och frötallar själv. Vi får väl se om man spänner bågen för hårt....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Sunilorblede  
#391448 Hej. Jag uppmuntrar dig verkligen att göra mer i skogen och skaffa maskiner om du tycker aty det är kul. Jag är likadan själv. Men jag tror du har dragit helt fel slutsats kring att det finns några marginaler att ta av jämfört med en skördare/skotare. Slutsatsen borde snarare vara hur djävla dåligt det betalas för massaved.
Men kör hårt och i valet du funderar på hade jag köpt vimek om jag hade möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Vilsten  
#391461
Brannäs skrev:Jag inbillar mig att timpengen kan bli acceptabel om jag själv hugger och kör fram mitt virke.

Ta inte detta på fel sätt men du kommer få svårt att få ihop någon vettig timmpenning. Drivning (skördare+skotare) kostar lite högt räknat ca 150-200 kr / fub i gallring. Det finns flera trådar i ämnet men säga att du klarar prestera 5 fub per 8 timmars dag om du hugger motormanuellt och ska brossla. =0,625 fub per timme. Med fyrhjuling och vagn kör du fram ca 2 fub per timme, kanske lite mer med Vimek. Hugga och köra fram tar då lite drygt 2 timmar. Det ger dig en lön före skatt på ca 40kr/timme. Vet inte om det är acceptabel timlön?


Vill du jobba mer själv, titta och räkna lite på att köpa en lite större maskin tex en begagnad beståndsgående skotare (Vimek 606/608 tex) och hyra in skördartjänsten men skota ut själv i gallringar. Och manuellhugga fröträd och mindre vindfällen och köra ut dessa. Det borde kunna ge dig en timlön på drygt 100kr...


Alla siffror baserade på snabba överslagsräkningar, men jag tycker det brukar hjälpa iaf mig att sätta saker i perspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

halvproffs  
#391463 Håller med ovanstående i mycket. Har man traktor med vagn o kran och hugger frötall tex så får man fram mycket mer kubik än ovanstående exempel. Man är mer allround med ett sånt ekipage än en Vimek 606. Sen tillkommer ibland reparationer man inte räknat med+ service.
Bara att konstatera att det är oerhört dåligt betalt för virket och jobb.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

svampbob  
#391472 Ja det handlar nog ofta om hur mycket man får betala för nöjet att vara självverksam.
Vill minnas att det finns en drömmartråd här om vad skogligt man skulle köpa för en miljon. Jag tror mitt svar plantrör och röjsågar fortfarande står sig bra.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

mrvimek  
#391584 Ja lejde en skördare som högg ut ca 500 kubik som ja körde ut i vinter me Alstor och de vart en bra förtjänst :)!

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

svampbob  
#391587
mrvimek skrev:Ja lejde en skördare som högg ut ca 500 kubik som ja körde ut i vinter me Alstor och de vart en bra förtjänst :)!


Det beror nog på hur du räknar. Vad skulle inlejd skotning ha kostat inkl flytt? Säg 40 000kr du körde i en månad och du hade säkert drift och underhållskostnader på Alstorn på minst 10 000kr Då är det inte mycket kvar till timpenningen åt dig. Man måste nog räknade tiden i skogen som semester för att det ska löna sig.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Skogstinsen  
#391642 Ni som räknar bort motormanuell huggning kontra maskinell gallring måste ju oxå ta i beaktande den kvarstående skogens högre värde!

Ja alla parametrar måste med för att rättvisa ska skipas mellan dom båda.
Helt klart är ju att den kvarstående skogen betingar ett högre värde än stickvägen.
Jag hade köpt en 4wd traktor o en 10 tons kärra med kran. Istället för att köpa en dyr alstor, malwa, 4hjuling, eller dylika leksaker. Nu är ju heller inte en sån kärra nåt att jämföra mot en skotare men betydligt billigare i drift o underhåll. Och du kan använda det till andra saker.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Vilsten  
#391647
mrvimek skrev:Ja lejde en skördare som högg ut ca 500 kubik som ja körde ut i vinter me Alstor och de vart en bra förtjänst :)!

Vore intressant att höra om du har räknat på förtjänsten? Går själv i liknande tankar...

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

mrvimek  
#391674 Inga körskador och göra en gallring och får en förtjänst och då jobbade ja me snöskottning så de passade bra för mig del :)

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

jannee  
#391685 Håller HELT med Skogstinsen, har själv dessa tankegångar nu när jag ämnar bli pensionär. Tror att den investeringen på sikt kan bära sig och lindra arbetet med att köra ut det man avverkat och t.o.m kanske skippa skotaren och göra utkörningen själv vid slutavverkningar.
Hitintills har det för mig varit mer lönsamt att inneha lönearbete med den övertid man lyckats skrapa ihop och i stället leja för slutavverkningar och även utkörning.
För övrigt blir inte timpenningen speciellt hög när man gör hela föryngringsavverkningen och utkörning själv - inte om man jämför med ett lönearbete.
Visst kan man undgå vissa körskador när man kör själv men när markberedaren gjort sitt ser det ännu djävligare ut.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

sundelius  
#391702
Skogstinsen skrev:Ni som räknar bort motormanuell huggning kontra maskinell gallring måste ju oxå ta i beaktande den kvarstående skogens högre värde!

Ja alla parametrar måste med för att rättvisa ska skipas mellan dom båda.
Helt klart är ju att den kvarstående skogen betingar ett högre värde än stickvägen.
Jag hade köpt en 4wd traktor o en 10 tons kärra med kran. Istället för att köpa en dyr alstor, malwa, 4hjuling, eller dylika leksaker. Nu är ju heller inte en sån kärra nåt att jämföra mot en skotare men betydligt billigare i drift o underhåll. Och du kan använda det till andra saker.

Ajdå, har jag köpt en leksak :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

halvproffs  
#391750
sundelius skrev:
Skogstinsen skrev:Ni som räknar bort motormanuell huggning kontra maskinell gallring måste ju oxå ta i beaktande den kvarstående skogens högre värde!

Ja alla parametrar måste med för att rättvisa ska skipas mellan dom båda.
Helt klart är ju att den kvarstående skogen betingar ett högre värde än stickvägen.
Jag hade köpt en 4wd traktor o en 10 tons kärra med kran. Istället för att köpa en dyr alstor, malwa, 4hjuling, eller dylika leksaker. Nu är ju heller inte en sån kärra nåt att jämföra mot en skotare men betydligt billigare i drift o underhåll. Och du kan använda det till andra saker.

Ajdå, har jag köpt en leksak :smile:


Tycker jag inte. Malwan är ju närmast en proffsmaskin anser jag även om den är ganska liten men smidig och ska inte jämföras med övriga nämda.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Mattias_sjogerdala  
#392924 Hur mycket tycker ni att en Yamaha Grizzly 600 är värd?
Har en sådan på gång men vet ej vad ett rimligt pris är.
Vinsch bak, fina däck, bra skick, 900 mil, årsm. -99.
Plus en Nima boogiekärra med insatsflak, galvat.

/Mattias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).