Motorsåg och handhållet

Farliga lågprissågar.

23 inlägg 8313 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391607 På sidan 18 påpekar dom att en radie inte var lika på 2 sågar av samma märke! Vem bryr sig om denna radie? Inte den som köper en såg för 1000:- i alla fall. Denna radie påverkar inte heller säkerheten så varför påpeka det i så fall. Var det inte säkerheten som undersökningen skulle gälla? Att AMV börjar på att göra undersökningar om utseende känns som att dom är utanför sitt område. Hur en såg ser ut spelar ingen roll bara den är säker.
Skulle denna utvärdering vara seriös så skulle dom göra en motsvarande på alla sågar (även proffssågar) typ Jonsered, Sthil, Husqvarna m.m. Nu är alla sågar typgodkända även dom billigare. Det kan finnas brister även hos proffssågar men dom kommer inte fram om man inte gör oberoende tester av dom. Bäst skulle det vara om alla sågar testas före dom får säljas.

Tyvärr så går Sverige mot mer och mer byråkrati och detta tar sig mer och mer uttryck i totalt meningslösa påpekanden som inte har något som helst med grunduppdraget att göra.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

tallen100  
#391612
jannee skrev:Billiga kopior behöver inte vara farliga, bara man är medveten om att det är en BILLIG kopia och inte jämför med en ny proffssåg.
Hur farlig var inte den McCulloch jag började med på 60 talet. Låg kedjehastighet, tung och skakade (vibrerade) något enormt. Var så pass otymplig att jag inte klarade av att kvista med den - dock var jag tonåring. 😈
Olyckor som händer är inget annat än just handhavandefel.
Vi är numera så bortskämda med olika skydd att vi oftast inte funderar över hur illa vi beter oss. :mrgreen:
Självklart är alla skydd bra, framförallt om de sedan fungerar och den förhoppningen kan man även få ha om 1 000 kronors sågar - MEN man bör ha i åtanke att så kanske inte är fallet.

Håller helt med, det samma gäller det mesta.. man får helt enkelt vad man betalar för.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

eqlazer  
#391636
T24X4 skrev:På sidan 18 påpekar dom att en radie inte var lika på 2 sågar av samma märke! Vem bryr sig om denna radie?...

Radien i sig kanske inte spelar någon roll. Men det kan tyda på att man inte har någon kontroll på sin produktion. Att det blandas delar friskt och det som produceras nu inte är samma ingående delar som en gång (själv-)certifierades och att man har struntat i att kontrollera och dokumentera de nya delarna.
Det behöver alltså inte vara ett problem eller farligt, men det är något som gör att man bör vara misstänksam!

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391640 Nu vet vi inte vilken av dom 2 sågarna som har ett senare serienummer. Kan vara en ändring från ett visst serie nr och då lyckades dom få tag i en från varje sida av serienumret. Vi vet inte heller om det är 2 olika leverantörer av denna detalj heller. Svårt att dra slutsatser om man inte har all fakta. Man får vad man betalar för och vad är 1000:- idag? Men visst bör man kunna begära att en såg som kostar strax under 10 000:- håller minst 10 gånger bättre och längre än en som kostar max 1000:-

Användarvisningsbild

Re: Farliga lågprissågar.

totte  
#391915 Det må vara så att det finns en hel del petitesser i rapporten, t ex att gjutningen är olika och diverse fånigheter i manualer och annat sånt. Men grundläggande är att det framgår att kedjebromsar och annan säkerhet inte fungerar som de skall. Och då kvittar det faktiskt vilka motiv som ligger bakom granskningen, sån här undermålig smörja borde inte få säljas alls. Att granska urusla produkter kan jag inte för mitt liv inse att det skulle vara meningslös byråkrati, även om rapporten i sig sen innehåller en del av den varan.

Användarvisningsbild

Re: Farliga lågprissågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391984 Jag håller med om att detta är meningsfullt oavsett innehåll för det belyser ett problem.

Förr när såg testades innan försäljning var detta inte ett problem. Då var sågarna godkända enligt gällande regler eller inte.
Såg som inte var provade fick inte säljas.
SMP gjorde ett fint jobb att prova och det tycker jag de kunde fortsatt med. Då hade mycken skit försvunnit.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391997 Vi vet inte om proffsmaskiner håller rätt kvalité för dom är granskade heller. Nu emotser jag en motsvarade test på proffssågar för att se om dom håller måttet. Ser vi vad som händer inom bil branschen så dyker det upp allvarliga fel trots att det handlar om premiumbilar då finns det säkert inom proffssågar också. Nu klarar dom sig eftersom det inte finns någon SMP kontroll.

Här har Husqvarna och Stihl försökt att få lågpriskonkurrenterna förbjudna. Nu är det inte någon av dom två som bestämmer vilka regler som ska gälla för sågar även om dom agerar som att det var så. Att det är konkurrensen som har påverkat dom kan man bland annat se genom att Husqvarna har sänkt priset på sin 435 från 4200:- till 2990:-. Husqvarna har försökt att mjölka ut maximalt men insåg att folk hellre köper en 1-2000:- såg istället för att köpa en för 4200:-

Sen får man hålla med Mange att när SMP höll i testerna så slank det inte igenom undermåliga sågar.

Användarvisningsbild

Re: Farliga lågprissågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392011 Det fanns många fler fördelar med de tester som gjordes.
Man kunde själv se och beställa material därifrån och veta mer om vad man köper.
Istället för vinklade reportage från tillverkare kunde man få sammanställningar av såg provade och se lättare vad som var rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).