Traktorer och processorer

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

74 inlägg 62525 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

husqvarna_med_sthil  
#391493
jannee skrev:Jag tycker att man är och nosar i stammarna UTAN lastare, med lastaren på går det aldrig :grin:


Nosar i stammarna ? söker du barkborre med din traktor :lol:
Hur som kan man tänka att en lastare kostar pengar och om valet står mellan 2wd med lastare och 4wd utan så väljer jag den sista. Den går att ploga med ändå och är bättre att ta sig fram med sin 4wd.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#391494 Inte för inte man är en smålänning, avverkar inte ett träd för mycket, men oftast ett för lite :oops:
Tycker att ekipaget tar större plats än man beräknar när man hugger.
Har provat EN GÅNG med lastaren och skopan påkopplad - skulle "bara" hämta hem några borraträd, Resultatet blev att jag vände hem och tog bort lastaren, trots att jag skulle ha den senare under dagen - eller morgondagen som det nu blev. 😈
Koppla av eller på tar max 10 minuter, den slöheten (bekvämligheten) ångrade jag mig snabbt när jag kom till skogen :oops:

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#391495
Koppla av eller på tar max 10 minuter, den slöheten (bekvämligheten) ångrade jag mig snabbt när jag kom till skogen :oops:


Haha, jag förstår, har som sagt inte den kollen ännu. Man lär sig ofta den jobbiga vägen.

Två traktorer? (BM218) Ja kanske det, fast det får nog vänta hur kul det än låter. Just nu försöker jag bara vänja mig vid stor lada och 17ha... och en traktor (blivande) :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#391514 Det man ska tänka på om man köper en gammal traktor med lastare är att framaxeln kan vara väldigt sliten och glapp, kolla lite. En fyrhjulsdriven traktor med lastare kan också vara väldigt sliten i drivningen till framaxeln.

Att köra i skogen med frontlastaren på, ja det är en vanesak man får ha lite koll hur man svänger och så jag håller med, men man vänjer sig.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

husqvarna_med_sthil  
#391525
jannee skrev:Inte för inte man är en smålänning, avverkar inte ett träd för mycket, men oftast ett för lite :oops:
Tycker att ekipaget tar större plats än man beräknar när man hugger.
Har provat EN GÅNG med lastaren och skopan påkopplad - skulle "bara" hämta hem några borraträd, Resultatet blev att jag vände hem och tog bort lastaren, trots att jag skulle ha den senare under dagen - eller morgondagen som det nu blev. 😈
Koppla av eller på tar max 10 minuter, den slöheten (bekvämligheten) ångrade jag mig snabbt när jag kom till skogen :oops:


Jag småretas bara. Klart lastaren tar plats, det har gått bra för mig än men det blir hårdare tag nästa år och då kommer det kanske att märkas tydligare !

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Hema  
#391541
tedman skrev:
Koppla av eller på tar max 10 minuter, den slöheten (bekvämligheten) ångrade jag mig snabbt när jag kom till skogen :oops:


Haha, jag förstår, har som sagt inte den kollen ännu. Man lär sig ofta den jobbiga vägen.

Två traktorer? (BM218) Ja kanske det, fast det får nog vänta hur kul det än låter. Just nu försöker jag bara vänja mig vid stor lada och 17ha... och en traktor (blivande) :lol:

En BM218 är en enklare baklastare.
Bild

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#391546 Finns halvbandssattser till 218, bara tråkigt att sitta och backa i skogen :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#392217 Är budgeten 100 000 kr för bara traktorn eller är det så att redskapen också borde få rum i budgeten? (och när du har en lastare behöver du det och det redskapet osv...)

Själv tycker jag vi ska lugna ner oss med förslag på småtraktorer. Större traktorer har starkare lastare (eller så är man dum och har en megalastare på en liten traktorn och knäcker den) och du ska väl "betesputsa"? Mer styrka ger dig möjlighet att ha bredare redskap.

Vi kan konstatera att en 4wd med lastare går bort (de du ev. hittar bör du nog inte köpa). En driven framaxel gör inte traktorn automatiskt till en lastmaskin. Och dyrare att reparera. Det är alltid bra med motvikt på traktorn vid lastararbete för att skona framaxeln, odriven som driven. Motvikt gör mig sig själv genom att rota fram gammalt järnskrot som man borde bli av med och blanda ner i en betongsmet.

För 4ha skog som bara ska hobbybrukas lite undrar jag om det verkligen är värt en griplastarkärra? Det sticker ju lätt iväg med att man vill ha det och det och så är pumpen för liten på traktorn så man behöver PTO-pump osv.
Vajerkran med enkel kärra är mycket billig att pröva med.



Film om att koppla på en Ålö Quicke-lastare på modern traktorn. Den är ärlig med de 4 individuella hydraulslangarna. De där kopplingarna som man gör allt i ett svep med hittar du nog inte bland de du söker. Stödbenen på lastaren är väl inte integrerade på 80-tals Quicke men det ska finnas. Och inte självlåsande sprintar. Det är liksom inget verkstadsjobb för att plocka av en lastare.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392243 4wd med lastare går att hitta för 100 tkr. Själv har jag en Deutz 7807 4wd med Trimalastare. Om jag inte minns fel betalade jag 78 tkr för 10-11 år sen och betingar väl ungefär samma värde idag. Traktorn har gått 8000 timmar och funkat hur bra som helst. Det enda problemet är att jag får kondens i tanken vilket leder till isproppar och ett par filterbyten per år.
Lastare är guld värt. Köp inte en traktor utan. Föreställ dig alla gånger du tror att du har användning av en lastare och så tar du det gånger 2, så kommer du i närheten av hur mycket du kommer använda den när den väl är köpt.
4wd tycker jag också är väl investerade pengar. I princip skulle jag avråda dig att köpa en 2wd, snåla hellre på redskapen, tex en billigare betesputs, det blir inte lika kostsamt att uppgradera senare.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#392293
Aqualize skrev:Är budgeten 100 000 kr för bara traktorn eller är det så att redskapen också borde få rum i budgeten? (och när du har en lastare behöver du det och det redskapet osv...)

Själv tycker jag vi ska lugna ner oss med förslag på småtraktorer. Större traktorer har starkare lastare (eller så är man dum och har en megalastare på en liten traktorn och knäcker den) och du ska väl "betesputsa"? Mer styrka ger dig möjlighet att ha bredare redskap.


Bra synpunkter, min tanke är väl att ju mer jag får plats för i 100 000:- desto bättre men kan samtidigt tänka mig att lägga mer på traktor och avvakta lite med tillbehören om det ger en "bättre" lösning.

Småtraktorer! Här kommer min avsaknad av erfarenhet in, vad är att betrakta som en småtraktor vs en större som samtidigt inte blir för stor för mina behov.
Ja, jag kommer köra betesputs också även om jag kommer be arrendatorn göra det åt mig i år.
Tex, är det här en "stor" traktor ?
https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_BM_T700_66986754.htm?aw=1
och när vi pratar stor traktor vad är det som är lämpligt då?
Märke och modell? Jag vet att det är en oändlig fråga men jag behöver lite referenspunkter när jag skannar blocket och andra ställen.

Jag har tänkt samma sak angående 2WD vs 4WD och har ratat 4WD för att det är dyrare både i inköp och underhåll (inbillar jag mig)
Sen har jag platt mark och den enda anledningen till 4WD skulle väl vara att det ena skogsskiftet är lite sankt, men som andra skrivit i andra trådar så kör man bara fast längre in med 4WD :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Vardon  
#392306 Med så lite skog hade jag valt:

En vanlig traktor, äldre naturligtvis för att komma ner i pris, men de är ändå ganska enkla och tacksamma att skruva med, kommer inte sjunka så mycket i värde. Värt att komma ihåg är att jag anser att 4 hjulingar och annat är jättebra komplement till traktor.

Du kan få en ferguson 135 eller dylikt för 30 tusen och uppåt cirka med lastare nu när jag tittade på blocket.
https://www.blocket.se/jamtland/Mf_135_ ... ?ca=15&w=3

Till det hade jag köpt en star / lima / rottne vajerkran med vagn. Hade satsat på att ha vagn där lasten ligger ovanför hjulen så du kan välta av lasset om du ska köra en del (se mangans trådar om vajerkran). Tex:
https://www.blocket.se/blekinge/Skogsva ... ?ca=15&w=3

Till den vagnen kan man snickra sig ett litet träflak att lyfta av och på och man får en väldigt användbar allround vagn. Inte riktigt bra, men aldrig riktigt dålig. Klart det inte går fort i skogen, men med 4 ha jag tror inte det blir ekonomiskt försvarbart att binda kapital

Då kan man lösa väldigt många uppgifter och det tar inte alltför hårt på budgeten. Varefter budgeten ökas kan man naturligtvis uppgradera. Traktorer har hittils haft en förmåga att stå sig i värde.

Detta är väl främst för att hålla nere pengarna. Som sagt, traktorer står sig ganska bra i värde, varvid det inte behöver vara en dålig affär att låna pengar (räntan är låg) och sedan köpa sig bra och fina saker och räkna med ränte och värdeminskning i kalkylen. Men då brukar det vara lättare att välja på nått vis.

Vad du än köper till traktor så SKA DEN HA STÖRTBÅGE. Något som oftast saknas på minitraktorer, finns säkert till dem men jag anser det är totalt vansinne att ha traktor utan störtbåge. Folk får gärna tro att de kan hoppa om det börjar välta men historien visar annat.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

husqvarna_med_sthil  
#392310 Precis som Vardon skriver så är en vagn med lasten ovan hjulen perfekt när man inte har en kran då den går att "knuffa" av. Jag har varit med vid sådan hantering och gjorde på samma sätt när jag började hugga själv. Jag har dessutom ett träflak byggt som man kan lägga på och då kan man ju köra andra saker på vagnen också.

Om du bestämmer dig för en sådan vagn får du gärna höra av dig om du vill köpa min, beror ju på var du bor osv. Jag tänker skaffa en ren transportvagn med tipp nu när jag har kranvagnen. Försöker inte kränga på dig min vagn men ge dig en möjlighet, den blir lättsåld när det är dags, fin boggievagn.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

halvproffs  
#392330 Nej det är inget verkstadsjobb att ta av lastaren. Är ganska enkelt men på filmen här är det nytt med perfekta förhållanden. I mitt fall kanske det är mera realistiskt med lite andra förhållande, kanske som många andra. Tog av lastaren på plan, frusen mark för den är mest ett hinder i skogen.
När skogsarbetet var klart var det vår, tjälen hade gått ur där lastaren stod. Framhjulen på traktorn sjönk nog 7-8cm i leran så fästena på lägre nivå än lastaren. Kopplade i 3 snabbkopplingar gick bra men den 4-e krånglade nå så inihe..... så o-ringen läkte ju naturligtvis när den var där. Bort med slangen igen, bytte o-ring och när jag fick på den läkte den lite iaf. Nåväl, strunt i det nu för jag behövde lastaren då. Satt i traktorn och försökte med hydraulikens hjälp få dit lastaren, helt omöjligt. Med hjälp av ett spett och nästan okuvlig vilja fick jag dit lastaren till slut.
Så kontentan av det hela är; Ha alltid spritt nya grejer, parkera lastaren på betonggolv och ha gärna en vän med som kan psykologi och är fysisk stark. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#392337 Det är väldigt olika vilken lastare det är och hur van man är, men lite pyssel får man räkna med

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

alias  
#392339 Håller med halvproffs i hans beskrivning av hydraulkopplingarnas motsträvighet (både att koppla ihop och isär om man inte gör det särskilt ofta), tror vi nyttjade en kvarts flaska 5-56 vid Kristihimmelsfärdshelgen för att få ihop traktor och lastare efter att den varit avmonterad drygt ett och ett halvt år.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).