Traktorer och processorer

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

74 inlägg 62545 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#391435 Hej på er,

har varit passiv läsare under en tid men behöver nu lite klokskap.
Har köpt en liten gård på 17ha och står nu inför de roliga maskininköpen :smile:
Jag har under lång tid läst och sökt i existerande trådar och blivit lite klokare men vill nu få lite direkta synpunkter på mina frågor.
Jag är helt novis på detta område så ni får ursäkta min okunskap och ev. dumma frågor, någonstans måste man ju börja och det här kändes som ett bra ställe. :wink:
Jag kommer inte driva något aktivt jordbruk på gården, åkermarken (11ha) är utarrenderad men jag behöver ta hand om skogen (4ha), betesmarken(2ha) samt gården. Skogen är enbart som hobbyintresse, dvs jag har inga direkta planer på avverkning utan bara ta hand om skogen så bra som möjligt och ved för eget bruk.
Betesmarken ska jag försöka få djur att gå på men jag vet inte om det är möjligt, så jag behöver kunna ta hand om marken så det inte blir igenvuxet.

Så nu är jag på jakt efter en traktor lämplig för uppgifterna och har flera funderingar/frågor.
Budget för traktorn är 100 000:-
Första frågan blir:
1. Kan jag hitta en traktor lämplig för alla uppgifter?
Jag vill ha lastare för gården men hur funkar det att kombinera med skogsbruket? Känns som lastare är väldigt praktiskt och användbart men har som sagt ingen erfarenhet, det kanske bara är onödigt och begränsar mitt urval?
Vad skulle vara lämplig traktor för detta?

Egentligen kan jag stanna där, det finns en massa följdfrågor men det är nog bättre att ta dem efterhand.
Hoppas på bra synpunkter och förslag så jag kan göra ett så bra köp som möjligt givet förutsättningarna.

Behöver råd från någon utomstående! :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Fredrik Reuter  
#391436 Hej,
Du är nog långt ifrån ensam i dessa frågeställningar.
Det som är bra är att också många varit i samma ställning och förhoppningsvis kan återge sina egna erfarenheter kring detta.

Det du troligtvis bör ha i åtanke är att en traktor med frontlastare som kan fungera enl dina krav sannolikt har några tusen timmar på mätaren, men det gissar jag att du redan hade koll på?

Ett exempel på urval: https://goo.gl/Uc2iEX

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#391437 Frontlastare är halva traktorn enligt mej du har otroligt mycket nytta av den. Jag har alltid lastaren på min gamla ferguson men moderna lastare är lätta att ta av. Finns många traktorer i 100 000 kr klassen. Fyrhjuldsdrift är bra men inte nödvändigt. Du kanske skulle ha en traktor i 70 hästarsklassen. Ju mindre traktor ju dyrare. så en 40-50 hästars traktor är dyrare. Märken massey - ferguson, Ford, new Holland, fiat, John-Deere, valmet, IH, case, Det finns många att välja mellan. zetor och Belarus kanske du får vara beredd att skruva lite mer.

Kan vara bra med en 70 hästar traktor om du tex ska ha en betesputs, eller en huggarvagn efter traktorn.

Jag klarar mig gott med en ferguson 135 från 60 talet en sån kanske kostar 30 000

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#391444 Sök efter en BM 400 eller 430 med lastare, pris under 50 tkr
En boggivagn med kran hittar du för 30 tkr.
Annonsera på blocket, finns egentligen hur mycket som helst, står sådana ekipage i snart sagt varenda lada.
Du bör t.o.m kunna hitta ett helt fungerande ekipage för 50 tkr.
Självklart kommer däcken att vara av urusel kvalitet, men det är sådant man få räkna med när man köper billigt - gammalt (skit) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

husqvarna_med_sthil  
#391446 Vad gäller lastare eller inte så kan jag iaf delge mina erfarenheter. Vår traktor som har gått här på gården som först köptes av min morfar 85 för att sedan brukas av min mor och far och nu som jag använder för skog och gård är en Zetor 5245.
Min far köpte och monterade en lastare på den precis innan han gick ur tiden. Skillnaden att ha en traktor med lastare är stor. Med lastaren kan jag flytta på saker på ett helt annat sätt än förut, det här är verkligen värt mycket hemma på gården. Den har ju också möjligheten att bära olika redskap, gafflar skopa och en mängd olika grejer som finns att hänga på där fram efter behov.
Gården blir betydligt mera lättskottad när man också har en lastare med skopa, man kan flytta på snön på ett helt annat sätt men även om man vill fylla ut med jord någonstans eller ren städning på gården. Ta med båten hem från sjön i två stroppar, bära med sig grus till att sanda uppfarten osv, användningsområdena för en lastare är många. Jag har även använt min lastare i skogsbruket tillsammans med gafflar och en grip, med dessa lastade jag vagnen och även om det inte är så produktivt är det ändå ljusår från handlastning av tunga stockar.

Dock tycker jag någon form av vinsch är bra att ha i skogen, kommer man inte dit med traktorn är det annars att dra för hand och det är inte roligt om det är ett stort och tungt vindfälle man vill plocka bort, det är i praktiken inte alls lönt att göra och i flera fall för mig inte alls möjligt.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#391451 4 ha skog + 2 ha betesmark + gårdsplan = rätt övermaga att satsa på stora dyra prylar.
Självklart är lädret välfyllt så......
Klara mig själv med en gammal 70 tals traktor på runt 35 hk, räcker gott och väl dock har jag "bara" 145 ha skog.
Annat ljud i skällan blir det när jag nu snart ska pensionera mig - då jävlar ska det handlas - när jag har tid att nyttja prylarna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Fredrik N  
#391455 Hej. Jag visste inte att jag hade så stor användning av en lastare fören jag skaffade en.
I skogen, i början tog jag av lastaren, men sen blev jag bekväm och struntade i det.
Och kan man tänka sig, det gick bra. Jag har givet vis inte skopan på.
MVH Fredrik.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#391456 Jag har skopan på i skogen perfekt om man kör fast, skopan kan hjälpa till att knuffa traktorn bakåt!

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Vilsten  
#391457 Ekonomisk lönsamhet i maskininvestering finns inte med den arealen. Dock kan det vara bekvämt/smidigt och roligt att ha egna maskiner. Rekommenderar att du tittar på 2 hjulsdriven traktor med lastare, du får mycket fräschare maskin i den prisklassen om du skippar fyrhjulsdrift.

Har personligen kört Valmet 502 i liknande syslor, mycket smidig maskin och dessutom får du plant golv, ingen växel spak mellan benen.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Göt  
#391458 Du skulle kunna gå ner till en kostnad på 10-15000 och ha bra nytta av en traktor. En gammal volvo t21 eller ferguson grålle skulle kunna göra mycket åt dej.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

husqvarna_med_sthil  
#391462
Göt skrev:Jag har skopan på i skogen perfekt om man kör fast, skopan kan hjälpa till att knuffa traktorn bakåt!


Ja och den ger ju även lite utrymme till prylar man kanske inte vill ha i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#391466 OK, så en lastare ställer inte till det i skogen alltså!? Det låter mer som om den faktiskt är till nytta även där.
Jag menar att den skulle hindra framkomlighet och synfält?

i början tog jag av lastaren, men sen blev jag bekväm och struntade i det.

Precis! Att ta av lastaren känns som ett moment jag inte kommer göra. En ny lastare kanske är enkel att ta av men det tror jag inte min budget räcker till. Oavsett tror jag att jag kommer tycka det är ett jobbigt moment som jag till slut skippar men desto bättre om det inte är ett problem .

Ekonomisk lönsamhet i maskininvestering finns inte med den arealen.

Den var jag helt med på :grin: Det är för mitt eget höga nöjes skull, jag gillar skog och jag gillar maskiner. Har bara inte haft något av det själv tidigare. Ja traktor alltså, jag har skruvat andra maskiner så det är jag inte främmande för.

4 ha skog + 2 ha betesmark + gårdsplan = rätt övermaga att satsa på stora dyra prylar.
Självklart är lädret välfyllt så......

Lädret är inte välfyllt, men vill ha något som funkar och som jag inte svär över varje gång jag ska göra något så jag har satt en budget med pekfingret i luften. Visst kan jag skruva men jag vill ju va i skogen också.
Det finns många projekt att finansiera så kan jag spara lite här är det mycket bra.
Vill väl som alla hitta den gyllene kombinationen, det plus avsaknaden av erfarenhet gav upphov till frågorna :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

husqvarna_med_sthil  
#391469 Jo, lastaren är till viss del i vägen när man är i skogen. Traktorn blir längre, speciellt om man har något redskap på, samt att sikten skyms men jag brukar stanna till, höja och kolla, om/när det behövs. Detta är förstås nackdelar och naturligtvis skulle jag ha skrivit detta likväl men jag tycker fördelarna är större.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#391480 Jag tycker att man är och nosar i stammarna UTAN lastare, med lastaren på går det aldrig :grin:

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391488 En fin BM 400 eller 430 borde gå att få under 50' och båda modellerna är riktigt smidiga i skogen. Sedan får du 50' över till finare bm 218. Då slipper du lastaren i skogen och du får en bra maskin att flytta saker med.
Nackdelen är att det är två maskiner att hålla igång. Men båda är av enklare teknik och få saker som kan krångla.
Jag upplever att lastare på 2 hjulsdrivna traktorer gör de tunga i fronten och lätt att köra fast om det är mjukt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).