tor 12 maj 2016, 11:16#391435
Hej på er,
har varit passiv läsare under en tid men behöver nu lite klokskap.
Har köpt en liten gård på 17ha och står nu inför de roliga maskininköpen
Jag har under lång tid läst och sökt i existerande trådar och blivit lite klokare men vill nu få lite direkta synpunkter på mina frågor.
Jag är helt novis på detta område så ni får ursäkta min okunskap och ev. dumma frågor, någonstans måste man ju börja och det här kändes som ett bra ställe.
Jag kommer inte driva något aktivt jordbruk på gården, åkermarken (11ha) är utarrenderad men jag behöver ta hand om skogen (4ha), betesmarken(2ha) samt gården. Skogen är enbart som hobbyintresse, dvs jag har inga direkta planer på avverkning utan bara ta hand om skogen så bra som möjligt och ved för eget bruk.
Betesmarken ska jag försöka få djur att gå på men jag vet inte om det är möjligt, så jag behöver kunna ta hand om marken så det inte blir igenvuxet.
Så nu är jag på jakt efter en traktor lämplig för uppgifterna och har flera funderingar/frågor.
Budget för traktorn är 100 000:-
Första frågan blir:
1. Kan jag hitta en traktor lämplig för alla uppgifter?
Jag vill ha lastare för gården men hur funkar det att kombinera med skogsbruket? Känns som lastare är väldigt praktiskt och användbart men har som sagt ingen erfarenhet, det kanske bara är onödigt och begränsar mitt urval?
Vad skulle vara lämplig traktor för detta?
Egentligen kan jag stanna där, det finns en massa följdfrågor men det är nog bättre att ta dem efterhand.
Hoppas på bra synpunkter och förslag så jag kan göra ett så bra köp som möjligt givet förutsättningarna.
Behöver råd från någon utomstående!