Verkstan

Att slipa en hårdmetallklinga på frihand

3 inlägg 9864 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att slipa en hårdmetallklinga på frihand

totte  
#391145 Trodde egentligen inte att det gick. Men lite lätt desperat så gjorde jag ett försök.

Jag har alltså sågat upp en hel del begagnat virke från uterummet till växthusbygget och kört med billiga Julaklingor, som funkar rätt bra. Men i golvvirket finns det på de mest lömska ställen inbäddade dyckertspik, som troligen hållit en matta. Gissningen är att mattan tagits bort, och istället för att dra ur spiken har de bara bankats ner och fernissats över. 25 mm spik i 28 mm tjockt virke, med fernissa över är inte lätta att hitta. Jodå, nog har det slagit gnistor om cirkelsågen. Och idag gick det fullständigt åt fanders med klingan när det träffade två spik i tät följd perfekt på längden, så hårdmetallbitarna flög. Totalkass alltså.

Plockade fram en annan gammal hårdmetallklinga, alla tänder hela men tyvärr så fruktansvärt slö att det rök om sågen. Då startade jag bänkslipen. Det var ju inget att förlora mer än ett antal minuter. Jag har en riktig verktygsslipskiva som klarar hårdmetall. Höll vinkeln på känn, slipade överkanten på varje skär i lika många sekunder, ca tio. Sannerligen, efter den behandlingen så skär klingan igen, inte perfekt men helt dugligt. Dagen var räddad utan att behöva köra till stan för att köpa ny klinga.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Att slipa en hårdmetallklinga på frihand

JensSkoog  
#391150 Man gör det man måste göra, och om inte det blir perfekt, så får man nu jobbet undan :lol:

Har användt vinkelslipen med smärgelpapper i samma, och det blev bra nog, och det var ett
mycket bättre alternativ än att vänta två dagar på en ny klinga :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Att slipa en hårdmetallklinga på frihand

totte  
#391151
JensSkoog skrev:Man gör det man måste göra, och om inte det blir perfekt, så får man nu jobbet undan :lol:

Har användt vinkelslipen med smärgelpapper i samma, och det blev bra nog, och det var ett
mycket bättre alternativ än att vänta två dagar på en ny klinga :mrgreen:


Haha, jo, det är så sant.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).