Virkesmätning och Matrisfub

För lite betalt för granmassaved

27 inlägg 29601 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För lite betalt för granmassaved

Josef  
#390905
1462729784_trave_a.jpg
1462729789_trave_b.jpg

Jag och min pappa har gallrat granskog för hand. Vi släpade de flesta stockarna för hand och det var väldigt hårt jobb. När allt var klart uppskattade vi volymen till ca 25-30 travkubik.

På bild A och B visas de två färdiga travarna. De andra bilderna är mest för storleksreferens. Stockarna är 3,1m långa.

När mätbeskedet kom fick vi en smärre chock: 6,73 m3fub
Kan det verkligen stämma eller har vi blivit lurade?

Vi är båda väldigt nya i branschen så vi har svårt att veta vad som kan ha hänt. Hjälp mottages tacksamt



   TS
Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

Vilsten  
#390906 En del ser vekt ut, kanske det blev vrak pga för liten toppdiameter?

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Josef  
#390907 0,16 m3 står angivet som vrak. Det köper jag utan problem, vissa stockar var troligtvis för tunna. Men totalen måste ändå vara mer än 6,9 m3fub, eller hur?

   TS
Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

550  
#390908 Vad var det för fastprocent (fastvolym av veden i förhållande till travad volym)? Något vrak/avdrag? Jag skulle uppskatta volymen till 20-25 kubikmeter travat, men det är väldigt lurigt att bedöma på bilder (har man exakta mått på cykeln så går det att uppskatta trave A ganska noggrant).

Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

550  
#390909 Förresten, är det inmätt i en eller flera stuvar på lastbilen? Hämtades allt samtidigt?

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Göt  
#390910 Det funderade jag på har du fått allt inmätt kan vara två mätsedlar

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390911 Hur är det med avdrag för för liten volym? När det är under 10m3 fub.

Det kan inte vara så att det hämtades vid två tillfällen och ni bara fått det ena mätbeskedet?

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Josef  
#390914 Båda travarna hämtades samtidigt. Här är en bild med lite mer exakta mått
Så om det är 20m3t så blir det ju minst 10m3fub och då borde vi inte få avdrag.

   TS
Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390917 Ni borde väl ha ca 1,5 m3fub per m2.... Räknat på 50%luft

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

hlb  
#390918 Saknade en gång för några år sedan plötsligt nästan 40 m fub 3 m massaved (bil och släp) ur en trave på 300 mfub. Förmodligen inte felmätning utan transporterat till en hög för sig. Det stora vedkokarbolaget påstod att jag misstagit mig på volymen, vilket var vanligt med självverksamma.
Efter den betan ställer och lägger jag spridda 3 m bitar framför traven, sedan tar jag en bild med mobilen varje dag jag far förbi. därefter kan man jämföra med mätsedlarna. Delar också upp travarna i mindre, så det syns bättre.

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

ananders  
#390919 Min bedömning är att mätningen är korrekt. På bilden ses min massavedstrave från i våras till höger, den innehöll 22 m3fub brutto och den var ca 7 meter lång, 1,8 meter hög och 3 meter bred.

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

hlb  
#390920 Travningsfaktorn torde vara ca 0,55.

Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

jannee  
#390923 55% eller någon % lägre. Har ni mätt riktigt noga och fått det till 30 lösmeter bör ni få ett mätbesked lika stort om det första.

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

hlb  
#390924 Har någon fått för stor volym inmätt eller för mycket betalt någon gång?

Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

550  
#390943
hlb skrev:Har någon fått för stor volym inmätt eller för mycket betalt någon gång?


Det är det bara grannen som har fått (omedvetet), när man själv saknar... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).