Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818272 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bilder från er vedtillverkning

Äboda  
#390667
Tokslut skrev:Jag får väl bjuda på en bild från min mysvedssnålapåelen vedning, dock står där nu en Vimmerbyklyv som är fantastisk 8)

Kul att se en Vimmerbyklyv på forumet. Min står fortfarande i ladan och väntar på att provköras på riktigt. Förhoppningsvis i helgen. [THUMBS UP SIGN]

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#390684
Äboda skrev:
Tokslut skrev:Jag får väl bjuda på en bild från min mysvedssnålapåelen vedning, dock står där nu en Vimmerbyklyv som är fantastisk 8)

Kul att se en Vimmerbyklyv på forumet. Min står fortfarande i ladan och väntar på att provköras på riktigt. Förhoppningsvis i helgen. [THUMBS UP SIGN]

Min har 2 hastigheter och kör man i snabba läget så hinner inte 2 hjälpredor leverera kubb tillräckligt fort om de behöver gå 3-5 meter och den färdiklyvna veden går ner i vedburen själv så man slipper bry sig om den biten 8)

Och det höj och sänkbara klyvkorset, de väl tilltagna bordet efter klyven samt sidobordet gör denna klyv till den bästa jag provat och sett! För att inte tala om byggkvalitén och bra materialval, inget blött kinastål här inte!

och nu med avtagbar dragstång vart den än bättre 8)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#390685
molnia skrev:jaha den var inte hemtillverkad..
dyr var den men när man börjar fundera lite på användningsområdet så blir det ju en väldigt flexibel kärra. köra ut en pall med plantor i skogen, ha en speciell låda för all skogsuttrustning, fikastol mm som man vara bra en huggardag, bara att backa in och lyfta med sig. en låda för lagningar på fältet med elverk, svets kompressor mm... om gafflarna hade varit vanliga truckgafflar, kraftiga nog så hade man kunnat köra någon 1-1,5 tons grävare på dem. men denna klarade bara ynka 400kg. börjar nog närma sig 400kg på en pall med många kragar på..?

Japp, den klarar terrängen riktigt bra, men det gör ju alla vagnar med klättrande boggie :)
Jag handlade min beggad, och jag kan lova att denna har blivit våldtagen av tidigare användare. Finns lite lagningar och det med sjukt grovt material :lol: Om jag får gissa så tror jag den klarar minst det dubbla innan nått ger vika, för stunden är det kinavinschen som är den svaga länken...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bilder från er vedtillverkning

Äboda  
#390765 Kom äntligen igång med klyvningen idag. Imponerad av min nya Vimmerbyklyv. Med min gamla kinaklyv tog det fyra timmar att fylla en 1,5 m^3 säck. Nu går det på under timmen [WHITE SMILING FACE], och då går det säkert att finslipa processen mera.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Illman  
#390786 Kom igång lite och testa Hakkin idag som är köpt i bolag. Måste ännu lite funderas ut med virkespalceringen att man får det bra med lyften opp på bordet. Med passlig björk tog säcken för en ovan att fylla ca 15 min.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

BOGIZZ  
#390841 Så här ser det ut på min ved backe. Har en gammal skogsboxer som trotjänare.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#390852
Sagabo skrev:Kapar 1.1m ved som läggs på pall och eldas i min Veda 70. Kap klyv och hyudralaggregat är egen tillverkning.

Hade man kunnat välja vad som skulle bli ved (nu blir det vad som blåser ned eller liknande), så hade jag gärna valt en väldigt likvärdig lösning. Måste vara gött att slippa allt kapspån. Hur grova stockar klarar klippen?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Sagabo  
#390863 Öppningen på klippen är 40x35 och den klipper 30 om det är färsk ved. Jag har en dubbelpump på hydraulaggregatet. En stor och en liten. Det går på båda pumparna så länge det går lätt. Sen kopplas den större pumpen bort och då går den lilla pumpen på betydligt högre tryck. Allt drivs av en gammal elmotor på 15kw.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#390874 Ser trevligt ut! :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#390894 22m3 flak fullstaplat för leverans.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

BOGIZZ  
#390926 Oj Vad tar du i kubiken Svampbob när du travat den?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#390930 Alldeles för lite. Tror jag brukar ta knappt 450. Det är en gammal bekant som köper en balja om år.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

BOGIZZ  
#390934 He he ja då är du en snäll "bekant" det borde ju ta längre tid att trava veden än att kapa å klyva den. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#390938 Nja det går ändå rätt snabbt

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#390963 Ja har man bara yta att stapla på, så kan slipper flytta veden för att kunna stapla den så går det fint tycker jag! Särskilt om det inte är takhöjd högt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).