ATV och UTV i skogen

Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

25 inlägg 24663 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

svampbob  
#389866 För ett par vintrar sedan hade jag en knapp meter lössnö och då var det besvärligt att ta sig fram över myrarna även med tom vagn efter. Då behövde driften på vagnen hjälpa till när jag trampade upp vägarna. Ja någon gång per vinter brukar jag få vinscha mig ur något knepigt läge. När vägen är trampad och gärna också sladdad så går det att köra fulla lass utan att använda vagnsdriften.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Bandsats till fyrhjulingen

traktorz  
#389885 Vi har inte haft några problem med framkomligheten vintertid, ty markfrigången ökar också med bandsatsen på. Dock samlas mycket snö i maskinen, speciellt med den nödvändiga hasplasten på. Varmgarage anbefalles för upptining efter varje tur.

Ibland har vi dock fastnat med en dold högstubbe mellan främre och bakre drivband. Därför hänger stubb-motorsågen med långsvärdet oftast baktill på ATVn.

Vi kör med "3-däcks"-sladden efter basvägen, och ut på hyggen där vi tidigare röjt stubbar för framkomlighet med släp. Fryser det sen till över natten, så bär de trampade och sladdade vägarna tillräckligt bra för vår modifierade kranvagn från Jula på släp. De vägar vi "brutit" vintertid, måste gås igenom sommartid och frisera stubbhöjden ytterligare.

1462086635_p1180384v1600.jpg

Avatar Fallback

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

husqvarna_med_sthil  
#389887 Nu har jag inte kört atv med huggarvagn men jag har kört skoter med timmerdoning. Fönstret här i Medelpad det alls går att köra fram med på skotern på vintern är litet och det ser inte ut att bli större heller. Sedan måste man ju ändå göra ordentligt stampad väg med snöskotern också innan man får med sig virke ut, som dessutom ska handlastas. Skillnaden i produktivitet mellan att handlasta eller köra kran är ju milsvid, dessutom kan du använda vinsch... valet är solklart var jag skulle lägga pengarna om det bara är skogsbruk som avhandlas. Skulle aldrig handla på mig en snöskoter idag, nu finns här redan en sedan tidigare men det blir nog antagligen den sista för min del, superkort säsong, tråkigt men sant.

Jag skulle valt band, de är väl bra om det är blöt och eländigt likaså, bär bättre ?

Avatar Fallback

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Hema  
#389978 Sälj båda maskinerna och Hondavagnen, sedan köp en valfri ATV med helst minst 700cc och med servo. Ska du köra vintertid rekommenderas handtag och tumvärme. Tatou4s är väl de band som rekommenderas?

Kanske passande objekt?
https://www.blocket.se/jamtland/Yamaha_Grizzly_700_EPS__11_65177583.htm?ca=16&w=3

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#390729 Jag har bestämt mig för att köpa bandsats till min Foreman 500 med elektrisk växellåda med fasta lägen, och servostyrning.
Den är av årsmodell 2014.

Skulle en Tatou t4s bandsats från en TRX 500 -11, utan servo och med hydrostat, passa rakt av på min Foreman -14?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

svampbob  
#390732 Är chassit och axlarna lika så passar den. Det som skiljer mellan olika hjulingar är själva montagesatsen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#390735 Ja, det är hu det som är själva frågan...
-Passar den?
Hur vet man om chassit och axlarna är lika då? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

svampbob  
#390736 Enklast är väl att fråga Honda handlaren. Passar det inte så är det ju bara plåtbitarna i montagesatsen som du behöver köpa till.
Byter jag min Grizzly mot den nya Kodiaken så behåller jag bandsatsen men måste ev köpa en ny montagesats.

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#390737 Förvisso, men dom plåtbitarna i montagesatsen är långt ifrån gratis.
Kan vara bra att veta innan man handlar så man kan ha med det i budgeten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Hema  
#390745
svampbob skrev:Enklast är väl att fråga Honda handlaren. Passar det inte så är det ju bara plåtbitarna i montagesatsen som du behöver köpa till.
Byter jag min Grizzly mot den nya Kodiaken så behåller jag bandsatsen men måste ev köpa en ny montagesats.

Hej.
Blir det en traktorreggag Kodiak SE då? Samt vet du om Yamaha finns som både klass 1 och 2 i traktorreggat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).