Gallring

Vits att gallra äldre skog?

139 inlägg 48810 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

hlb  
#390592 Du har rätt med tjälen, men vi i söder har rätt stor andel där stammen går av också. Vad jag minns av Norrland var det ofta kall torr snö. Här nere kan det komma blötsnö som fryser fast på kvällen och sedan blåst. Inte så ofta men en gång kan vara nog. Sedan växer det ju fortare här nere, så virket är inte så starkt som ert.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

hlb  
#390593 Den nya tråden kan väl heta: "Besserwissrarnas julafton."

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

550  
#390617
hlb skrev:Du har rätt med tjälen, men vi i söder har rätt stor andel där stammen går av också. Vad jag minns av Norrland var det ofta kall torr snö. Här nere kan det komma blötsnö som fryser fast på kvällen och sedan blåst. Inte så ofta men en gång kan vara nog. Sedan växer det ju fortare här nere, så virket är inte så starkt som ert.


Jag får för mig att det inte blåser lika mycket när det är minusgrader. Inte här i söder i alla fall (tänker på Gudrun som exempel). När det blåser sådär lite lagom mycket så är det oftast träd som är skadade eller har röta som stryker med. Till jul ska jag önska mig lagom blåst hela nästa år, och fram till dess hoppas jag att vi slipper höststormar. :smile:

hlb skrev:Den nya tråden kan väl heta: "Besserwissrarnas julafton."

:mrgreen: (ja, det blev ett lite för långt inlägg från min sida innan)

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

hlb  
#390621 Var inte bättre själv. Vi kunde kanske förfalla under en annan rubrik eller över ett glas öl.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

jannee  
#390631 Milda vintrar - mera och flera väderomslag med starka vindar + att vi sköter skogen på ett helt annat sätt än förr - kanske 75 eller 100 år sedan gör att vi får mer vindfälle.
Efter Gudrun syntes tydligt att de som hade DÅLIGT gallrad blandskog klarade sig absolut bäst medan välskött skog låg som nyslaget hö.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#390636 Jo inte stormar det ju när det är riktigt kallt, men vid blidväder blåser det ju ofta rätt saftigt. Men då försvinner ju samtidigt upplegan fort.

Återstår att se hur det går för mig. Gallring blir det i alla fall för min del. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390639 Det blev tydligen lite begreppsförvirring som @550 skrev. Om @hlb hade skrivit effekt istället för energi i sitt första inlägg om kubik så hade det aldrig blivit någon diskussion om det här.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

hlb  
#390686 Såhär dagen efter skall jag försöka mig på en enkel förklaring till varför det blir i kubik.
Rörelseenergin ökar med kvadraten på
hastigheten, men massan som träffar målytan ökar OCKSÅ med hastigheten.
(Skillnaden mellan 10 och 20 sekundmeter är förutom fyrdubblad
rörelseenergi per massenhet att dessutom dubbla mängden luft (massa)
träffar målytan.)
Hoppas alla nu förstår varför det blir 8 ggr vid fördubblad vindhastighet.
Glöm nu allt felaktigt som skrivits i tråden och läs detta en gång till så fattar ni.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

halvproffs  
#390687 Om man nu bortser från matematiska problem som skogen fullständigt struntar i så måste man ha tur efter en gallring med vindarna. Gjorde en sistagallring för några år sedan tillsammans med grannen som slutavverkade och ligger direkt norr om mitt skifte. Har blivit många träd omkullblåsta varje år och stor skuld i det har rötan som var mycket större än vad jag trodde.
Med facit ihand skulle jag tagit ned allt. Möjligen sparat några frötallar/naturvårdsträd. Så ska man göra en sen gallring, kolla hälsan på skogen!!

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

machonisti  
#390688 Är inte insatt i dynamiken kring kraftverksvingar men en sån vinge träffar mer luft genom att den rusar fram i hög hastighet. Utformningar på bladet inverkar även den stort.
Ett träd står på stället. Då borde klassisk fysik gälla, kanske.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

machonisti  
#390689
halvproffs skrev:Om man nu bortser från matematiska problem som skogen fullständigt struntar i så måste man ha tur efter en gallring med vindarna. Gjorde en sistagallring för några år sedan tillsammans med grannen som slutavverkade och ligger direkt norr om mitt skifte. Har blivit många träd omkullblåsta varje år och stor skuld i det har rötan som var mycket större än vad jag trodde.
Med facit ihand skulle jag tagit ned allt. Möjligen sparat några frötallar/naturvårdsträd. Så ska man göra en sen gallring, kolla hälsan på skogen!!

Ibland gör man rätt och ibland inte. Ibland gör man beslut mot eget förstånd, sådana gånger svider illa. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsforskare  
#390696
hlb skrev:Såhär dagen efter skall jag försöka mig på en enkel förklaring till varför det blir i kubik.
Rörelseenergin ökar med kvadraten på
hastigheten, men massan som träffar målytan ökar OCKSÅ med hastigheten.
(Skillnaden mellan 10 och 20 sekundmeter är förutom fyrdubblad
rörelseenergi per massenhet att dessutom dubbla mängden luft (massa)
träffar målytan.)
Hoppas alla nu förstår varför det blir 8 ggr vid fördubblad vindhastighet.
Glöm nu allt felaktigt som skrivits i tråden och läs detta en gång till så fattar ni.


Den beskrivningen stämmer för exempelvis segel, byggnader som står rakt upp och där du får direkt vindtryck mot en fasad, men inte för träd i en skog, av det enkla skälet att vinden huvudsakligen rör sig ovanför krontaket, inte mellan träden. Det stämmer för en beståndskant, men inte för träden innanför.
Hur vinden påverkar skog är ett helt eget forskningsfält som det finns massor gjort inom, men en av slutsatserna är att trädkronor inte fungerar som segel.

Så om du vill räkna på hastigheten i kvadrat eller kubik spelar inte så stor roll. Träden anpassar sig i vilket fall till hur det blåser där de står.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsinvest  
#390706 Håller med om mycket som har skrivits! Tycker att några faktorer till spelar in som trädhöjd, jorddjup (ner till berg), jordmån, avstånd till grundvatten, trädslag, planterat eller frösått material (främst concorta). De träd som oftas är mest vindsutsatta från tidiga år vid åker och sjökanter, på bergshöjder, gårdsträd osv blåser sällan ned och det om något indikerar att rätt skötsel i rätt tid skapar stabila bestånd. Därav värdet att redan vid föryngring planera framtida skyddszoner osv så dessa kan göras stabila över omloppstiden då de sedan lämnas när övriga skogen avverkas.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vits att gallra äldre skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390713
hlb skrev:Såhär dagen efter skall jag försöka mig på en enkel förklaring till varför det blir i kubik.
Rörelseenergin ökar med kvadraten på
hastigheten, men massan som träffar målytan ökar OCKSÅ med hastigheten.
(Skillnaden mellan 10 och 20 sekundmeter är förutom fyrdubblad
rörelseenergi per massenhet att dessutom dubbla mängden luft (massa)
träffar målytan.)
Hoppas alla nu förstår varför det blir 8 ggr vid fördubblad vindhastighet.
Glöm nu allt felaktigt som skrivits i tråden och läs detta en gång till så fattar ni.


Massan för en fluid är volym * medeldensiteten. Men volymen kan också beskrivas som tvärsnittsarea * medelhastighet * tid. Massan blir då medeldensitet * medelhastighet * tvärsnittsarea.

Rörelseenergin blir då 1/2 * tvärsnittsarea * medeldensitet * medelhastighet * tid * medelhastighet ^ 2, som kan förenklas till 1/2 * tvärsnittsarea * medeldensitet * tid * medelhastighet ^ 3. Det var detta svar jag efterfrågade.

(Sedan ska man ha i åtanke att luftströmmingen alltid är turbulent, vilket ytterligare komplicerar det hela, :lol:).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

hlb  
#390733 När du, Niklas, får en utmärkelse av kungen, vill jag gärna ha en bild.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).