Jakt och Fiske

Pris för jaktarrende

6 inlägg 12917 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris för jaktarrende

mamus  
#390681 Hej!

Vi har en skogsfastighet på hundra hektar på småländska höglandet. Älgjakten är gemensam i ett älgjaktsområde för fastigheten och några av grannfastigheterna. Skulle någon kunna hjälpa mig med ett ungefärligt marknadsvärde för jakten?



   TS
Avatar Fallback

Re: Pris för jaktarrende

Skogshuggaren83  
#390698 Runt 100 kr/ha

Avatar Fallback

Re: Pris för jaktarrende

nattuggla86  
#390728 Vi får runt 75kr/ha får vår jakt, kunde säkert krama ur mer men den som har det nu sköter det superb och vi kan avverka, röja osv bäst vi vill året om utan att de bryr sig. Viktigt att hitta nån som är vettig.

Avatar Fallback

Re: Pris för jaktarrende

Volvopv-65  
#396127 Ockrare.
Min grabb betalar 700:- för 35 ha samt att han har ett arrende på 19 ha som han inte betalar ett skit för.
Och 700:- är ett överpris i dessa trakter.
Men vi har även markägare som kommer söderifrån som tvättat jordbrukspengar i skogsfastigheter här uppe.
Dessa skojare begär 4-7000 för ett arrende på 40 ha,inte en kvadratmeter dom får arrendera ut.
Arrendekostnaden här brukar ligga på 5-10 kr/ha när ortsbor arrenderar sins emellan,då spelar det ingen roll om det kommer någon pengastinn lycksökare söderifrån,dom blir utan i allafall.
Ortsbefolkningen tänker mer på våra egna ungdomar för jaktens bevarande än att tjäna storkovan på feta tyskar och liknande........................

Avatar Fallback

Re: Pris för jaktarrende

jannee  
#396130 Jag tar 50 kr/ha för jakten, fastighet belägen i gränsen Småland/Blekinge. Jägarna får sedan göra bäst de gitter.
Sjöfågel (andjakten) är numera kass sedan de bytte första lovliga dag och morkullejakten är borta sedan långt tillbaka.
Skabben har knäckt rävstammen, rådjur och älg men grisar finns det i överflöd + några dj*la hjortar som förstör granplanteringarna.
Hare och fasaner/orre lyser också med sin frånvaro.

Användarvisningsbild

Re: Pris för jaktarrende

Vedproducent  
#396134 Marknadspriset är säkert mellan 1-300 kr hektaret i Sydsverige. Sen kan det ju finnas saker som gör att man vill ha folk på sin mark som inte vill betala så mycket och ser andra värde i det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).