Skördare

John Deere 1170E bilder

72 inlägg 27411 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Nico1651  
Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36925 mm.. jobbig maskin: Den har samma hjulbas o totallängd som 1270b.
Dock hela 6 cm smalare.. Och den svänger 4 grader mer..
Den väger 16700kg asså MER än "gammeltraktorn" som listar 15900 kg.
Prestanda i övrigt liknande varandra, dock har ju utvecklingen (12 år) bidragit till att 1170e har 70 Nm mer vrid i motorn, men mindre hästar.

Men, jag tycker den nya kranen ser klumpig ut, ovanpå bommen, med 2 stag som går till en stor klump mitt på bommen - blir ju en bredare bom än gamla 200kranen, som ibland skaver mot stammar i täta bestånd.. Någon som kört den nya i skogen?

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36950 Ganska idiotiskt att sätta dit 24,5" hjul. Det är ju inte direkt standard och lär ju inte va nå billigare direkt.

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37005 john deere har bra priser på reservdelar jämfört med Ponsse, som är 30% dyrare o har tio ggr sämre reservdels tillgänglighet,

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37059 Du har helt rätt där kalhygge,vi tänkte samma sak när vi såg den i skogen,anser att den är att rek. för en som har 1070,men som ersättare åt 1270 så är jag lite tveksam,han lär bli sämre på blötmark eftersom han har mindre däck och kortare boggi än gamla 1270.
Ang kran så hade jag nog hoppats på en mindre variant av CH8-an som har lägst tyngdpukt av alla Deeres kranar,det är huvudorsaken att 1470-n är så stabil :D dom där nya modellerna verkar vara CADframtaget och för lite testat :?

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#39030 Jag som valmetkille får ju alltid höra om hur jag kommer mig in i fågelholken o allt dylikt pga. att hytten är rätt liten. men hur stor är den nya e-hytten på j-d skördaren?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39047 Den är väl inte större direkt. Men stora skillnaden som jag såg det är ju att man har helt rena paneler på sidan och bakåt. Alla knappar har ju flyttats upp ovanför paletterna. Lysknappar osv. Är det ja har stört mig mest på den gamla,att de inte finns några "plana" ytor att ställa kaffekoppen på. :P

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39051 både 1470e och 1270e står ju i alfta på grusplanen å skrotar.vore bättre om jag fick ut dom i skogen så man fick prova lite :D skulle vara sköj :!:

Avatar Fallback
Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39124
ÖSA4ever skrev:både 1470e och 1270e står ju i alfta på grusplanen å skrotar.vore bättre om jag fick ut dom i skogen så man fick prova lite :D skulle vara sköj :!:
Nu på tisdag o onsdag ska dom ut i alftaskogarna, ska knäppas kort på dom( 1270e, 1470e, 1510e). Hemligt ställe. :wink:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40500 Igår fick en kompis ut 1170n. De skall testköras där enda till V.50. Blir väl ut och prova nån eftermiddag framöver. Vad ja hört hittills skall det vara ett jäkla klipp i 414 aggregatet på den...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41408 Idag var jag ute och provade 1170n. Måste säga att jag vart imponerad. Framförallt av aggregatet (satt 414 på den)Inga som helst problem att mata ut topparna till ingenting i princip.
CH6 kranen hade åxå väldigt fin geometri,dock kändes 10 m varianten som det var på denna lite kort i gallring. Dock hade det inte gjort något om den svängde ytterligare några grader åt sidan.
Basmaskinen kändes smidig men endå stadig. Trots 414 aggregatet som väger 1040 kg. Fin sikt i hytten och den gick väldigt följsamt och mjukt i nivellering/sväng. Men framförallt var den väldigt tyst! När fläkten till klimatanläggningen surrade lite så hördes inte ens motorn.
Skall man bara köra typ 1a gallring är väl 414 aggregatet inget att rekommendera. Det går,men blir lite klumpigt. Men som allround är det nog optimalt. Grov skog åker igenom utan bekymmer,men även kvickt för att kvista vekare gallring.

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41504
Engstrand skrev:den gick väldigt följsamt och mjukt i nivellering/sväng. Men framförallt var den väldigt tyst! När fläkten till klimatanläggningen surrade lite så hördes inte ens motorn.
Skall man bara köra typ 1a gallring är väl 414 aggregatet inget att rekommendera. Det går,men blir lite klumpigt. Men som allround är det nog optimalt. Grov skog åker igenom utan bekymmer,men även kvickt för att kvista vekare gallring.



Spännande... Hur upplevde du att farten i kran/hytt lirar?? Asså, om man öser på förfullt, fram å tebax med maxxad fart på kran i ex tät 1a gallring, blir man åksjuk, och hinner systemet med?

Testade skotarn 1510e igår, men den kran/hytt var nerställd så det tog en evighet att komma runt, och det ryckte lite i hyttsnurren, men visst17 är det bekvämt att ha gripen i mitt i blicken hela tiden..

Hur kändes kranen på 1170e? Jag har fått för mej att den var lite klumpig i bommen, om det är skogstrångt asså?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41513 Hytten var väldigt följsam och mjuk. Kranenkörningen var lite "känslig". Sitter nya minispakar med 15% mindre utslag. Det skall läggas in ny programvara för att kompensera det.
Upplevde inte kranen som klumpig,även fast jag provkörde i 0,04-0,03 skog. Däremot skulle den kunna få svänga nån grad till åt sidorna till. Fick kompensera med att svänga till maskinen på vissa träd. Men vad vet jag,kanske har med körteknik att köra,har ju aldrig kört gallring med kranen framför förut.
1510an märktes det att de hade lite att arbete på kran/hyttsväng. Men de kändes som de mest var en riktig inställning som fattades?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41514 Kompisen filmade sin kollega lite igår förresten.

http://www.youtube.com/watch?v=fJWBk6EXxZg

Avatar Fallback

Re: 1170E

dragzter  
#42358 E det nån som vet om det är någon visning på 1170e på gång?

E det en demomaskin som är ute som folk får köra eller e det någon som köpt 1170e:n? Tänkte på föregående video.

Det e ju bara 1510e som e på visning överallt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).